איראן תקפה מטרות אמריקניות במזה"ת: "נגיב לכל הפרה של ההסכם"

לאחר שאיראן תקפה מטרות אמריקניות במזרח התיכון בתגובה לתקיפות האמריקניות בדרום המדינה, ראש הוועדה לביטחון לאומי בפרלמנט איים: "ערוכים לטפל בכל התנהגות המפרה את מזכר ההבנות שנחתם, שפוגעת בביטחון או שחוצה קווים אדומים"

תקיפה איראנית במנאמה, בחריין
תקיפה איראנית בבחריין (ארכיון) | צילום: רויטרס

בעקבות התקיפות האמריקניות אמש, באיראן הגיבו הבוקר (שבת) במתקפת כטב"מים לעבר מטרות אמריקניות במזרח התיכון. בתוך כך, ראש ועדת הביטחון הלאומי בפרלמנט האיראני, אבראהים עזיזי, אמר: "נגיב לכל הפרה נוספת של ההסכם. אנו ערוכים לטפל בתקיפות בכל התנהגות המפרה את מזכר ההבנות שנחתם, שפוגעת בביטחון או שחוצה קווים אדומים".

עוד אמר עזיזי: "ארצות הברית ומדינות העוברות במצרי הורמוז חייבות לכבד את ריבונותה של איראן. מצר הורמוז נמצא תחת ניהול קפדני של הכוחות המזוינים, וכל הפרה של ההוראות והנתיבים שנקבעו תטופל בתקיפות. איראן אינה מבקשת אישור מאף צד לנהל ולנצל את משאביה הכספיים".

על מצר הורמוז אמר כי הוא "נמצא תחת ניהול קפדני של הכוחות המזוינים", והוסיף: "כל הפרה של ההוראות והנתיבים שנקבעו תטופל בתקיפות. איראן אינה מבקשת אישור מאף צד לנהל ולנצל את משאביה הכספיים". בתוך כך, מרכז הסחר הימי הבריטי עדכן על מכלית שהותקפה במצר הורמוז

חייל המיליציה הכורדית בעיראק
חייל המיליציה הכורדית בעיראק | צילום: רויטרס

מוקדם יותר דווח כי כטב"ם נפץ פגע במחנה של ארגון אופוזיציה כורדית מצפון לארביל שבעיראק וזמן קצר לאחר מכן בחריין הודיעה שגם היא הותקפה. במשרד החוץ של בחריין גינו את התקיפה ואמרו: "המשטר האיראני חותר תחת מאמצי השלום על ידי המשך התקפותיו. התקיפות האיראניות הללו הבוקר הן הפרה בוטה של ריבונותנו, אנו שומרים לעצמנו את הזכות להגיב".

סגן נשיא ארה"ב ג'יי. די. ואנס בפסגה בשווייץ
סגן נשיא ארה"ב ג'יי. די. ואנס בפסגה בשווייץ | צילום: רויטרס

הלילה התייחס סגן הנשיא האמריקני ג'יי.די. ואנס לגל התקיפות שביצע צבא ארה"ב אמש בדרום איראן ואמר: "איראן חתמה על הסכם שלום, אנחנו כיבדנו אותו. אם יש חוסר הסכמה בנוגע לדרך שבה מזכר ההבנות מיושם, הם יכולים להרים את הטלפון, אבל אלימות תיענה באלימות".

במקביל, ואנס התראיין בתוכנית של ביל מאהר ב-HBO, שם התייחס למזכר ההבנות עם איראן: "המזכר הזה מכוון לכך שהמיצר יהיה פתוח ושהנפט יזרום, אנחנו רואים את זה כבר עכשיו. זאת גם הפסקת אש, תמיד יהיו בעיות כשזה נוגע לאיראנים אבל אם נחתום על ההסכם הסופי אז נהדר, אם לא, אז נשמיד את הגרעין האיראני. הם הרבה יותר חלשים כמדינה, אז הגישה שלי היא שאמריקה מנצחת ככה או ככה".

עוד אמר ואנס: "אני חושב שמה שהנשיא ביקש מאיתנו לעשות הוא משהו שאף נשיא שהתעסק עם הסוגייה האיראנית עשה במשך 47 שנים, להציע להם להזמנות לשנות באופן קיצוני את ההתנהגות שלהם כלפי המערב. הם היו המדינה תומכת הטרור הגדולה ביותר מאז עליית הרפובליקה האיסלמית לפני 47 שנים. הנשיא אומר שאם הם מוכנים להשתנות גם אנחנו מוכנים להשתנות, אם הם לא מוכנים להשתנות יש לנו עדיין את כל הקלפים, וזה מקום טוב להיות בו".

סגן הנשיא ג'יי. די. ואנס
סגן הנשיא ג'יי. די. ואנס | צילום: רויטרס

אתמול התייחס הצבא האמריקני לתקיפות בהודעה רשמית שבה נכתב: "מטוסים אמריקנים תקפו אתרי אחסון טילים, כטב"מים ואתרי מכ"ם, זאת לאחר שאיראן תקפה ספינת מטען שיצאה ממצר הורמוז. תוקפנותה הבלתי מוצדקת של איראן הפרה בבירור את הפסקת האש. התנהגותה המסוכנת חותרת תחת חופש השיט במסדרון הסחר הבינלאומי. צבא ארה"ב נותר נוכח ודרוך כדי להבטיח שכל היבטי ההסכם עם איראן יישמרו במלואם".

הנשיא טראמפ בבית הלבן
הנשיא טראמפ בבית הלבן | צילום: רויטרס

מוקדם יותר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הגיב למתקפה הלילית שביצעו משמרות המהפכה אמש במצר: "איראן ירתה לפחות ארבעה כטב"מים לעבר ספינות שחצו את המצר". טראמפ ציין כי ספינת מטען נפגעה במתקפה, וכי למרות שנגרם לה נזק הספינה הצליחה להמשיך בהפלגה. "הפלנו שלושה כטב"מים נוספים", כתב, והבהיר: "ברור שזוהי הפרה טיפשית של הסכם הפרת האש". מספר שעות לאחר מכן התקבלו דיווחים באיראן על פיצוצים שנשמעו בעיר הנמל סיריק סמוך למצר הורמוז.