ימים לפני רמדאן: רה"מ והמפכ"ל בויכוח על הגבלות הגיל בהר הבית

השר בן גביר דרש בקבינט לדון מחדש בהגבלות על ערביי ישראל בחג המתקרב - דעה התואמת לזו של מפכ"ל המשטרה, שסבר גם הוא שיש להגביל את העליה להר הבית. ראש הממשלה כעס על המפכ"ל וטען שזו לא העמדה שהציג בדיון הקודם. נכון לעכשיו, אין כוונה לדון מחדש בסוגיה זו

זמן צפייה: 01:35

חודש רמדאן מתקרב, וכוחות הביטחון נערכים בהתאם. בינתיים, בפגישת הקבינט המדיני-ביטחוני אמש (חמישי), השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דרש לדון מחדש בהגבלות על ערביי ישראל במהלך רמדאן, זאת לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו החליט מוקדם יותר השבוע שלא תוטל הגבלת גיל בעליה להר הבית ברמדאן, כפי שרצו שב"כ, צה"ל ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי.

עוד נודע, כי בפגישה אמש רה"מ נתניהו כעס על המפכ"ל לאחר שהביע את חששותיו - וטען כי לא כך המליץ בשבוע שעבר. המפכ"ל טען בפני ראש הממשלה כי "גם בשבוע שעבר סברתי שנכון להטיל מגבלת גיל כלשהי".

נכון לעכשיו חרף דרישת בן גביר וחששות המפכ"ל -  אין כוונה לדון מחדש בסוגיה זו. נזכיר, כי ראש השב"כ רונן בר הזהיר כי הגבלות על ערביי ישראל ברמדאן עלולה להבעיר את השטח ולהוביל לתסיסה. זו הסיבה העיקרית בגינה רה״מ קבע שלא יוטלו הגבלות מסוג זה.

נזכיר, כי בתחילת השבוע ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס דיון היערכות לקראת חודש רמדאן - ואמר כי "המדיניות של ישראל תמיד הייתה ותמיד תהיה לשמור על חופש הפולחן לכל הדתות. כך נהגנו כמובן גם ברמדאן, וכך ננהג גם עכשיו". בדיון, כאמור, הוחלט שלא להטיל הגבלת גיל על עליית ערביי ישראל להר הבית.

כיפת הסלע על הר הבית שבירושלים
כיפת הסלע על הר הבית שבירושלים | צילום: רויטרס

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף את נתניהו בתגובה: "ההחלטה לאפשר עלייה להר הבית ברמדאן בדומה לשנים קודמות, בניגוד לעמדת המשטרה ולעמדתי, מלמדת שראש הממשלה והקבינט הקטן חושבים שלא אירע דבר ב-7.10. ההחלטה הזו מסכנת את אזרחי ישראל ועלולה לאפשר תמונת ניצחון לחמאס".

בדיון השתתפו שר הביטחון יואב גלנט, שר החוץ ישראל כ"ץ, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, השר גדי איזנקוט, ח"כ אריה דרעי, ראש המל"ל צחי הנגבי, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ובכירים נוספים.

חבר הכנסת מנסור עבאס הגיב להחלטתו של נתניהו: "מברך את ראש הממשלה על ההחלטה האחראית לאפשר חופש פולחן למתפללים המוסלמים במסגד אל-אקצא. אני קורא לציבור הערבי לממש את זכותו בתפילות ובקיום המצוות בחודש הקדוש, תוך שמירה על החוק והסדר הציבורי".