התעללות ואיומים: פרטים חדשים על תנאי השבי של החטופים שחולצו

ה"וול סטריט ג'ורנל" חשף פרטים חדשים על תקופתם של אנדריי קוזלוב, אלמוג מאיר ג'אן ושלומי זיו בשבי חמאס. השלושה, ששהו יחד באותה דירה במשך ששת החודשים האחרונים, ספגו התעללויות מצד חוטפיהם, שהיו נועלים אותם בשירותים ומכסים אותם בשמיכות בימים חמים. עם זאת, נטען כי קשר מיוחד נוצר בין השלושה, ובעזרתו הצליחו לשרוד

זמן צפייה: 05:24

לאחר שחולצו ביום שבת מהשבי, ה"וול סטריט ג'ורנל" חשף הלילה (רביעי) פרטים חדשים על תנאי המחייה של אלמוג מאיר ג'אן, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו במשך שמונה חודשים בשבי חמאס ברצועת עזה. לפי העיתון, השלושה עברו התעללות מצד המשגיחים עליהם, וחיו בצל איומי רצח בלתי פוסקים.

במשך כשישה חודשים חיו השלושה בחדר חשוך אחד, וישנו על מזרונים קטנים על הרצפה. הקשר שלהם עם העולם החיצוני הגיע מחוטפיהם, שהיו אחראים לספק להם אוכל, אך גם התעללו בהם על בסיס יומי. החוטפים היו מענישים אותם אם לא מילאו אחר כללים נוקשים. לעיתים היו נועלים אותם בשירותים, והיו מכסים אותם בשמיכות במהלך ימים חמים.

רגע נחיתת המסוק עם שלושה מהחטופים ששבו ארצה
רגע נחיתת המסוק עם שלושה מהחטופים ששבו ארצה | צילום: דובר צה"ל

בין השלושה התפתח קשר מיוחד, הם היו משחקים בקלפים, למדו ערבית, לימדו זה את זה עברית או רוסית, והיו מעתדים חלק מהאירועים ביומן. הקשר שנוצר ביניהם עזר להם לשרוד את התקופה הקשה בשבי, בזמן שחוטפיהם היו אומרים להם לפעמים שאף אחד לא בא בשבילים, ושלאף אחד לא אכפת מהם.

יום אחד בו הורשו לצפות בטלוויזיה, הם ראו בערוץ אל-ג'זירה הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביבף ואחד מהם אף הבחין בפנים שלו בין השלטים שהונפו. זה היה במקרה גם יום הולדתו.

שלומי זיו רגעי המפגש של החטופים שחולצו עם משפחותיהם בבי"ח שיבא
שלומי זיו עם משפחתו | צילום: דובר צה"ל

כוחות הביטחון חילצו את השלושה יחד עם נועה ארגמני ממחנה נוסייראת שבמרכז רצועת עזה, לאחר שנחטפו מהמסיבה ברעים ב-7 באוקטובר. הארבעה חולצו בחיים ובמצב רפואי תקין, ופונו לבדיקות בבתי החולים שיבא תל השומר. דובר צה"ל דניאל הגרי אמר בהצהרה לתקשורת כי "מאות לוחמים השתתפו במבצע החילוץ".

הארבעה חולצו על-ידי לוחמי שב"כ וימ"מ משתי נקודות שונות במבצע מיוחד בלב מחנה הפליטים. פעולות החילוץ החלו בשעות הבוקר המאוחרות, עם תקיפות אינטנסיביות במחנה הפליטים. הפלסטינים דיווחו על כוח מיוחד של צה"ל שהסתנן לנוסייראת, כאשר במקום התפתחו חילופי אש אינטנסיביים.

בכוח פרץ גם פקד ארנון זמורה, ולאחר מאבק, מחבל אחד שנשאר בחיים הצליח לפגוע בו ולפצוע אותו באופן קריטי. מותו של פקד זמורה נקבע מאוחר יותר בבית החולים, והמבצע נקרא על שמו: "מבצע ארנון".