דיווח: איראן הכריעה לגבי התגובה מול ישראל - "גם במחיר מלחמה"

לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", באיראן דחו את ניסיונות ארה"ב ומספר מדינות ערביות להביא לתגובה ממותנת מול ישראל במטרה לא להסלים את המערכה. בארה"ב אף מסרו לרפובליקה האיסלאמית כי לנשיא החדש יהיה סיכוי גבוה יותר לשפר את היחסים עם מדינות המערב אם מדינתו תפגין איפוק

הפגנה נגד ישראל לאחר חיסול הנייה בטהרן
הפגנה נגד ישראל לאחר חיסול הנייה בטהרן | צילום: רויטרס

איראן דחתה את ניסיונות ארה"ב הברית וגורמים ערביים למתן את תגובתה לחיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה בטהרן, כך דווח היום (ראשון) ב"וול סטריט ג'ורנל". לפי הדיווח, באיראן מתעקשים להגיב גם אם הדבר יגרום להסלמת המערכה ואף למלחמה מול ישראל.

לפי הדיווח, ארה"ב ביקשה ממדינות באירופה ומשותפות אחרות להעביר מסר לאיראן שלא להסלים את המצב, והזהירה שכל תקיפה משמעותית תגרור תגובה. עוד ביקשה ארה"ב להבהיר כי למאמציו של הנשיא החדש של הרפובליקה האיסלאמית, מסעוד פזשכיאן, לשפר את הקשר עם המערב - יהיה סיכוי גבוה יותר אם איראן תגלה איפוק. לפי גורמים המעורבים בפרטים, ארה"ב מסרה בנוסף כי היא לוחצת גם על ישראל שלא לגרום להסלמה.

נשיא איראן הנבחר מסעוד פזשכיאן
נשיא איראן הנבחר מסעוד פזשכיאן | צילום: רויטרס

בתוך כך מסרה ירדן כי היא שולחת את שר החוץ שלה לטהרן, ובנוסף, שר החוץ הלבנוני נסע לקהיר כדי לדון בדרכים להרגיע את המתיחות. באיראן חשים כי חיסולו של הנייה בטהרן, שהגיע למדינה כדי להשתתף בהשבעת הנשיא החדש, נחשב לכישלון ביטחוני של המדינה, כך לפי הדיווח.

חלק מהדיווחים שפורסמו על אודות החיסול, גרסו כי הנייה חוסל בעזרת טיל מונחה מדויק ששוגר ממבנה סמוך לעבר חדרו של ראש הלשכה המדינית בחדר הארחה של משמרות המהפכה בו לן. לפי דיווח אחר, הנייה חוסל דווקא לאחר פיצוץ של מטען שהוטמן במבנה חודשים מראש.

שר החוץ של ירדן יחד עם שר החוץ של איראן
שר החוץ של ירדן יחד עם שר החוץ של איראן

כחלק מחקר המבוכה הגדולה שהתרחשה בטהרן, איראן עצרה מעל 24 חשודים - כך דווח אתמול ב"ניו יורק טיימס". לפי שני מקורות איראניים, בין העצורים ישנם קצינים בכירים, חלקם מאגף המודיעין של משמרות המהפכה. כמו כן, נעצרו חברי צוות של בית ההלנה בו שהה הנייה.

בתוך כך, לפי דיווח בטלגרף הבריטי, המוסד גייס סוכנים ממשמרות המהפכה לשם משימה זו, והם הטמינו את חומר הנפץ לפני כחודשיים - לאחר התרסקות מסוקו של נשיא איראן הקודם, איברהים ראיסי. לפי גורמים איראניים, התכנון היה לחסל את הנייה בעת הגעתו להלווית ראיסי - אך פעולה זו נגנזה, עקב ריבוי האנשים בבניין באותה העת.