כוננות שיא: דריכות בישראל לקראת התגובה הצפויה של איראן וחיזבאללה

נכון לעכשיו אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף, והכוונה בצה"ל היא להגיב בעוצמה על כל פגיעה משמעותית בעורף הישראלי, בין אם המטרה תהיה צבאית ובין אם תהיה אזרחית. ההערכה בישראל היא כי התגובה לא תהיה סימולטנית, והצפי הוא כי תגובה של חיזבאללה תגיע לפני התגובה האיראנית

זמן צפייה: 03:28

דריכות שיא הבוקר (שישי) בישראל לקראת המתקפה הצפויה מצד איראן וחיזבאללה, אך נכון לעכשיו אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. בלבנון חיזבאללה נערך למלחמה, והכוונה בצה"ל היא להגיב בעוצמה על כל פגיעה משמעותית בעורף הישראלי, בין אם המטרה תהיה צבאית ובין אם תהיה אזרחית.

ההערכה בישראל היא כי התגובה תגיע בימים הקרובים, וכי היא לא תהיה סימולטנית. הצפי הוא כי תגובה של חיזבאללה תגיע לפני התגובה האיראנית. בכל מקרה, בימים הקרובים הסיכון לכניסה למלחמה רחבה הוא גבוה מאוד.

לכל העדכונים מהיום ה-301 למלחמה

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2408012032' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת דובר צה"ל: "אנחנו בכוננות גבוהה"' poster='' kid='1_31lwvdan' duration='374']

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי אמר אמש בהצהרה: "אנחנו בכוננות גבוהה, אך כרגע אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף". אחרי הדיווחים על כך שאסמאעיל הנייה חוסל באמצעות מטען שהוטמן בחדרו, תא"ל הגרי נשאל על החיסול ואמר: "באותו לילה לא הייתה עוד תקיפה אווירית במזרח התיכון, מלבד בביירות".

מוקדם יותר איים מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה על ישראל ואמר כי האחרונה "חצתה קו אדום". הוא הכחיש כי חיזבאללה אחראי לירי הרקטה שהביאה למותם של 12 ילדים במג'דל שמס: "זו המצאה של ישראל וארה"ב. אם היינו עושים זאת - היינו מודים בטעות". לדבריו, "אנו נגיב. אין ספק. אנו בוחנים תגובה 'אמיתית'. גם איראן לא תשתוק".

חסן נסראללה ופואד שוכר
חסן נסראללה עם פואד שוכר שחוסל בביירות

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח הלילה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, והבוקר ענה לשאלות עיתונאים בבית הלבן ואמר כי הוא מאוד מודאג בעקבות חיסולו של אסמאעיל הנייה בטהראן. ביידן הוסיף כי הריגתו של הנייה לא סייעה לעסקת חטופים והפסקת אש בעזה.

מהבית הלבן נמסר כי בשיחתו עם רה"מ נתניהו אישר ביידן מחדש את מחויבותו לביטחונה של ישראל מפני כל האיומים מצד איראן, לרבות חמאס, חיזבאללה והחות'ים. עוד נמסר כי הנשיא דן במאמצים לתמוך בהגנת ישראל, לרבות נגד טילים בליסטיים וכטב"מים, וכי שני המנהיגים הסכימו כי צבא ארה"ב יפרוס כוחות חדשים במטרה להגן על ישראל. "יחד עם מחויבות זו להגנתה של ישראל", נמסר לסיכום מהבית הלבן, "הנשיא הדגיש את חשיבות המאמצים המתמשכים להורדת המתיחות באזור".

פגישת נתניהו וביידן בבית הלבן
ביידן ונתניהו בפגישתם בבית הלבן, בשבוע שעבר | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

גורמים רשמיים בארצות הברית אומרים כי הנשיא ג'ו ביידן שוקל לפרוס כוחות חדשים של הצבא האמריקני להגנה על מדינת ישראל, ברקע ההיערכות לתגובה איראנית לחיסולים האחרונים, כך דווח הלילה ב-CNN. לדברי מספר גורמים אמריקנים, הפנטגון דן עם פיקוד המרכז של צבא ארה"ב בהתאמות אותן יש לבצע במיקומי הכוחות האמריקניים באזור, אך לא התקבלה החלטה סופית.

בארה"ב מעריכים כי בתוך ימים תתרחש מתקפה דומה לזו שביצעו האיראנית בליל הטילים והכטב"מים בחודש אפריל, אך שם צופים כי הפעם המתקפה עלולה להיות גדולה ומורכבת יותר, עם תיאום מחזיתות שונות.

כוחות צה"ל בעזה
כוחות צה"ל בעזה | צילום: דובר צה"ל

בינתיים הלחימה בעזה נמשכת, ומדובר צה"ל נמסר הבוקר כי כוחות צה"ל, בהכוונת אגף המודיעין, חיסלו באופן ממוקד את המחבל מחמד אלג'עברי, סגן ראש תשתית ייצור אמצעי לחימה ואחראי הכספים של תשתית הייצור בג'יהאד האיסלאמי. מחמד היה אמון על ייצור אמצעי לחימה של הארגון בצפון הרצועה, חלוקת משכורות וכספים למחבלי הארגון, ולקח חלק פעיל בנסיון שיקום יכולות הייצור הרקטי ותשתיות הארגון. מדובר צה"ל נמסר: "טרם התקיפה ננקטו צעדים רבים כדי לצמצם את הסיכוי לפגיעה באזרחים, לרבות שימוש בחימוש, חוזי מדויק ומידע מודיעיני נוסף".

עוד נמסר מדובר צה"ל כי כוחות אוגדה 162, בהם צוותי הקרב החטיבתיים של גבעתי והנח"ל, ממשיכים בלחימה ברפיח, ובמהלך היממה האחרונה חיסלו כ-30 מחבלים בקרבות פנים אל פנים ובתקיפות של חיל האוויר.

כוחות צה"ל בעזה
כוחות צה"ל בעזה | צילום: דובר צה"ל

בתוך כך, צוות הקרב של חטיבת ירושלים (16) החל להילחם במרכז רצועת עזה תחת פיקוד אוגדה 252. מדובר צה"ל נמסר כי כוחות החטיבה זיהו חוליית מחבלים יוצאים ממנהרת טרור על מנת לפגוע בכוחות. בסגירת מעגל, כלי טיס של חיל האוויר חיסל את המחבלים.

במהלך פעילות של צוות הקרב של חטיבת הראל (10), מסוק קרב של חיל האוויר השמיד מבנה בו אוחסנו חומרי נפץ ואמצעי לחימה רבים.