דובר צה"ל: חושדים שהאסון ברפיח אירע עקב אחסון אמל"ח במתחם

דובר צה"ל נשא הצהרה לתקשורת הזרה, בה התייחס לשריפה הקטלנית ברפיח, שבעקבותיה נהרגו עשרות בני אדם: "וידאנו שאין ילדים ונשים באזור התקיפה, שיועדה לפגוע בשני בכירי חמאס - אך השריפה נוצרה במתחם צמוד. לא הייתה כוונה להרוג אזרחים"

זמן צפייה: 00:30

דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, נשא היום (שלישי) הצהרה לתקשורת הזרה, בה התייחס לחיסול שני בכירי חמאס בתקיפה אווירית ברפיח, שגרמה לשריפה הקטלנית שגבתה את חייהם של כ-35 בני אדם, כך לפי הפלסטינים. הוא אמר: "אנחנו לא יודעים מה גרם לדליקה. יש חשד שחמאס איחסנו שם תחמושת. זה לא היה ידוע מראש - וזה רק חשד, שעלה עקב יירוט שיחות על ידי המודיעין הישראלי. דבר זה מסתדר עם סרטונים, בהם ראו פיצוצי משנה".

"זה לא אזור של אוהלים, אלא סככות סגורות ומסודרות", הוסיף הגרי. "התקיפה הייתה מבוססת מודיעין מדויק של שב"כ, לפיו המחבלים פעלו בתוך המתחם. צה"ל וידא שאין בו נשים וילדים - אך השריפה נוצרה במתחם צמוד. חיל האוויר השתמש בשתי פצצות של 17 ק"ג, השתמשנו בחימוש זה מאות פעמים ומניסיוננו - דליקה כזו לא הייתה אמורה להתרחש".

עוד אמר דובר צה"ל: "ניתן להעריך לפי הסרטונים שבתקיפה נהרגו אזרחים. לא הייתה שום כוונה לפגוע באזרחים בתקיפה זו. צה"ל ישתף בכל הממצאים שישיג בהמשך, כחלק מחקירת מנגנון התחקור המטכ"לי, שתובל על ידי האלוף במיל' יואב הר-אבן".

אזור התקיפה ברפיח
אזור התקיפה ברפיח | צילום: דובר צה"ל
הריסות ברפיח לאחר השריפה, בה נספו כ-35 בני אדם, לפי הפלסטינים
הריסות ברפיח לאחר השריפה, בה נספו כ-35 בני אדם, לפי הפלסטינים | צילום: רויטרס

ברשת האמריקנית ABC דווח הבוקר כי ישראל עדכנה את ארצות הברית כי ההערכה היא שרסיס מתקיפת חיל האוויר ברפיח פגע במיכל דלק שעמד במרחק של כ-100 מטרים ממאהל העקורים - מה שהצית את השריפה הקטלנית שגרמה לעשרות הרוגים פלסטינים, כך לפי בכיר אמריקני.

הבכיר מסר כי לארצות הברית אין מספיק מידע כדי לאשש את דברי ישראל, וממתינים לתום חקירת צה"ל כדי לקבל מידע נוסף. בהמשך, ממשל ביידן יחליט כיצד להגיב לאירוע. עם זאת, הבכיר הוסיף כי בראייתם, הפעולה הקרקעית ברפיח אינה נרחבת באופן חריג - כפי שביקשו בוושינגטון מירושלים.

הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר ירושלמי, הנחתה את מנגנון התחקור המטכ"לי לתחקר את התקיפה ברפיח. לפי דובר צה"ל, מדובר בגוף עצמאי שאחראי על בחינת אירועים חריגים בלחימה, והוא "יתחקר את הנסיבות למותם של אזרחים במרחב התקיפה".

תקיפה אווירית ברפיח
תקיפה אווירית ברפיח | צילום: רויטרס

בעולם מתחו ביקורת קשה על ישראל כתוצאה מהתקרית. בבית הלבן מסרו: "התמונות קורעות לב, אנו יודעים כי בתקיפה תוכנן לחסל בכירים בחמאס, אך ישראל חייבת לעשות כל שביכולתה כדי להגן על אזרחים", ואישרו כי צה"ל מתחקר את השתלשלות האירועים.

גם שרת החוץ של קנדה מלאני ג'ולי מתחה ביקורת חריפה: "אנחנו מזועזעים מהרג האזרחים בתקיפה ברפיח", כתבה בחשבון הטוויטר שלה, והוסיפה: "קנדה אינה תומכת במבצע הצבאי של ישראל בעיר. הסבל חייב להסתיים, אנחנו דורשים הפסקת אש מיידית".