גלנט אישר: הכיתוב "השם ייקום דמו" יצורף למצבות נופלים

שר הביטחון יואב גלנט אימץ את המלצת המועצה הציבורית להנצחת החייל בעניין הוספת הכיתוב ״השם ייקום דמו״ למצבות צבאיות של חללים שנפלו בקרב, שמשפחותיהם יבקשו זאת

שר הביטחון יואב גלנט בטקס הענקת הדרגות לאלוף אבי בלוט
שר הביטחון יואב גלנט אתמול בטקס הענקת הדרגות לאלוף אבי בלוט | צילום: דובר צה"ל

שר הביטחון יואב גלנט אימץ היום (שלישי) את המלצת המועצה הציבורית להנצחת החייל בעניין הוספת הכיתוב ״השם ייקום דמו״ למצבות צבאיות של חללים שנפלו בקרב, שמשפחותיהם יבקשו זאת.

מטעמו של גלנט נמסר: "השר אישר גם את ההמלצה להוסיף את הכיתוב ״זכרו לברכה״ על מצבות צבאיות של חללים, שמשפחותיהם יבקשו זאת. שר הביטחון הנחה את משרד הביטחון לפעול לתיקון התקנות להביאן לאישור ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, כנדרש על-פי החוק.

"שר הביטחון גלנט הודה למערך הנפגעים בצה״ל, לאגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, ולחברי המועצה הציבורית להנצחת החייל על מלאכת הקודש אותה הם מבצעים במלחמה הקשה שנכפתה על מדינת ישראל. השר גלנט מביע את אמונו בשיקוליהם הערכיים ועבודתם המקצועית".

סרן ישראל יודקין
סרן ישראל יודקין | צילום: דובר צה"ל

מוקדם יותר התכנסה המועצה הציבורית להנצחת החייל, בראשות פרופ' שלמה מור יוסף, המורכבת מבני המשפחות השכולות והארגונים היציגים - 'יד לבנים' וארגון אלמנות ויתומי צה"ל - לבקשת שר הביטחון יואב גלנט, כדי לדון בבקשת משפחתו של סרן ישראל יודקין ז"ל, להוסיף את הכיתוב "השם יקום דמו" למצבתו הצבאית.

מהמועצה נמסר כי היא "מעניקה גיבוי מלא לעובדי היחידה להנצחת החייל במשרד הביטחון, שמאז 7 באוקטובר הביאו למנוחות מאות חללי מערכות ישראל באופן ממלכתי ומכובד הראוי לכל הערכה. עובדי היחידה להנצחת החייל פעלו גם במקרה זה בהתאם לחוק ולתקנות, על אף הלחץ הציבורי. המועצה הציבורית החליטה ברוב קולות כי הביטוי 'השם יקום דמו' הוא איננו ביטוי חריג, אלא משפט מקובל שהינו חלק מהאמונה היהודית.

"חברי המועצה שהשתתפו בדיון, המליצו לפעול לשינוי התקנות, כך שניתן יהיה להוסיף את הכיתוב 'השם יקום דמו' למצבות צבאיות של חללים שנפלו בקרב, למשפחות שיבקשו זאת. המועצה המליצה בהחלטתה להוסיף גם את האפשרות לכתוב 'זכרו לברכה' על גבי מצבות צבאיות, למשפחות שיבקשו זאת".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר כי הוא "מברך על המלצת המועצה הציבורית שאימצה את הצעתי, יחד עם ח"כ לימור סון הר-מלך, לאפשר את הוספת הכיתוב 'הי"ד' על מצבות חללינו הקדושים ועל מצבת ישראל יודקין הי"ד. במדינה היהודים לא צריך להסתתר, כן אנחנו מתפללים שהשם יקום את דמם של כל הקדושים שנפלו למען ההגנה על ארצנו ועמנו".

ממשפחתו של הקצין שנפל, סרן ישראל יודקין, נמסר: "בתחושת הקלה קיבלנו לפני זמן קצר הודעה על החלטת שר הביטחון לאמץ את המלצת המועצה הציבורית להנצחת החייל, להתיר את הוספת הכיתוב “הי”ד” (השם יקום דמו) או ז”ל למצבות צבאיות של חללים שמשפחותיהם ביקשו זאת. החלטה זו הגיעה בעקבות מאבק עיקש מצד המשפחה, אשר עמדה על כך שסרן ישראל יודקין הי”ד יובא למנוחת עולמים באופן ההולם את אורחות חייו ואמונתו.

"בשבועות האחרונים פעלו בני משפחת יודקין ללא לאות להבהיר את חשיבותו של הביטוי “הי”ד” במסורת היהודית בכלל, ולמשפחת יודקין באופן אישי. בימים האחרונים התייצבו בני משפחת יודקין בבמות שונות, ובהן הכנסת, במטרה לעורר את חברי הכנסת והשרים, גם להשלכות העניין על שילוב האוכלוסיה החרדית בצה”ל. כמו כן, לאחר שהוחלט על כינוס המועצה הציבורית להנצחת החייל, שלחו באי-כוח משפחת יודקין חוות דעת מפורטת המבהירה כי היעתרות לבקשת המשפחה מתחייבת הן מן הדין והן מהתנהלות העבר במקרים מצערים דומים. משפחת יודקין מברכת על כך שההחלטה שהתקבלה בסופו של יום מאפשרת למשפחות נוספות לבטא את אמונתן ואת אורחות חייהן, שלהן ושל יקיריהן. בשבועות האחרונים קיבלה המשפחה תמיכה רבה ומרחיבת לב, מכל חלקי החברה הישראלית. משפחתו של סרן ישראל יודקין הי”ד מודה מקרב לב לכל מי שתמך במאבקה הצודק".