בג"ץ דחה את העתירה: הממשלה תכריע בנוגע לפינוי ח'אן אל-אחמר

שופטי בג"ץ החליטו לדחות את העתירה שדרשה את הפינוי המיידי של המאחז הבדואי הלא-חוקי, וקבעו כי ההחלטה תישאר בידי הדרג המדיני. "טעמים הנוגעים ליחסי החוץ והביטחון של המדינה - אינם מאפשרים את הפינוי בעת הזאת"

חאן אל אחמר
ח'אן אל-אחמר | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

בג"ץ דחה היום (ראשון) את העתירה שדרשה את הפינוי המיידי של המאחז הבודאי ביהודה ושומרון ח'אן אל-אחמר, וקבע כי ההחלטה על פינוי המאחז הלא-חוקי תישאר בידיו של הדרג המדיני. השופט נעם סולברג אמר: "גם אני שוכנעתי, לאחר עיון בחומר החסוי שהוצג לנו, ולאחר שקיבלנו תשובות לשאלות ששאלנו, כי טעמים עדכניים, ממשיים, הנוגעים ליחסי החוץ והביטחון של המדינה, אינם מאפשרים את הפינוי בעת הזאת".

השופט אלכס שטיין הוסיף: "עיון ודיון בחומר החסוי העלה כי קיימים טעמים עדכניים של ממש אשר תומכים בעמדתם העכשווית של משיבי המדינה שלא לפנות ולא להרוס את המאחז בעת הזאת – תוך מתן הבהרה והדגשה חוזרת כי מדובר במאחז בר-הריסה שכל-כולו הוקם בניגוד לחוק. טעמים אלה לא נוכל לפרט בעטיו של החיסיון".

שטיין המשיך ואמר שהטעמים לדחיית הפינוי נוגעים "לענייני ביטחון ויחסי החוץ של המדינה", והסביר כי "אחרי שקראנו את מה שקראנו, ושאלנו את מה ששאלנו, נחה דעתנו כי יש בהם כדי להצדיק את עמדתם הנוכחית של משיבי המדינה בנוגע למאחז".

חאן אל אחמר
ח'אן אל-אחמר | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

נזכיר כי הממשלה ביקשה בחודש שעבר מבג"ץ דחייה נוספת למתן תשובה בעניין פינוי היישוב ח'אן אל-אחמר. בבקשה נכתב כי "עלה היום כי לצורך השלמתו והגשתו, נדרשת ישיבה אצל ראש הממשלה. על פי הנמסר מהגורמים הרלוונטיים, ישיבה בראשות ראש הממשלה בעניין זה, נקבעה באופן מיידי להיום, 23.4.23 ,בשעות הערב".

באותו היום הגיש שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מכתב למזכיר הממשלה יוסי פוקס, בו כתב כי הוא לא עודכן בתשובת המדינה לבג"ץ שלפיה היישוב לא יפונה: "להפתעתי הרבה, תשובת הממשלה בעניין ח'אן אל-אחמר אינה עולה בקנה אחד עם מדיניותי ועם מדיניות הממשלה כפי שאני מבין אותה". עמדת המדינה המתגבשת פורסמה לראשונה על-ידי דורון קדוש בגל"צ.