בר מת אחרי שהצית את עצמו; אמו: "איש לא הקשיב לזעקה"

בבית החולים שיבא בתל השומר נקבע היום מותו של בר כלף, בן 33, שהצית את עצמו בדירה בנתניה לאחר שבמשך שנים לא הוכר כנכה צה"ל. במשרד הביטחון אמרו כי הוא התמודד עם הפרעה נפשית שאינה פוסט טראומה ולא קשורה לשירותו הצבאי. אמו כוכבה אמרה בכאב: "לא מעכלת שהפרח שלי לא איתי"

זמן צפייה: 03:29

בר כלף, בן 33, מת היום (חמישי) מפצעיו בבית החולים שיבא בתל השומר לאחר שהצית את עצמו שלשום בדירה בנתניה. במשך שנים הוא לא הוכר במשך שנים כנכה צה"ל - ובמשרד הביטחון קבעו כי הוא התמודד עם הפרעה נפשית שאינה פוסט טראומה ולא קשורה לשירותו הצבאי. אמו, כוכבה, אמרה בכאב: "אני לא מעכלת שהפרח שלי לא איתי. אני כואבת וכועסת. אף אחד לא הקשיב לזעקה שלי כאימא במדינת ישראל לבן לוחם, מדהים, יפה, אידיאליסט וערכי".

ממשרד הביטחון נמסר: "משרד הביטחון משתתף בצערה של משפחת כלף, על מותו של בר כלף. בקשתו של כלף נבחנה לעומק ע"י מיטב הפסיכיאטרים של משרד הביטחון ולא נמצא קשר בין מחלתו הנפשית, שאיננה פוסט טראומה, לבין שירותו הצבאי".

Whatsapp Image 2023 08 01 At 1
בר כלף, שהצית את עצמו בנתניה

שלשום אמרה האם, עת אושפז בנה במצב אנוש בבית החולים כשהוא סובל מכוויות בכל חלקי גופו: "קרה לנו אסון, אני פשוט בהלם. יש בי כעס מאוד גדול, לא הקשיבו לי ולמצוקה שלי כאמא ששלחה את הבן שלה ליחידה קרבית. הייתי יכולה להגיד לבן שלי, 'סליחה בר, לא'. אי אפשר לחשוב שלוקחים ילדים בני 18 לשלוש שנים וצריכים אחרי זה להתמודד עם החיים - שכלום לא יקרה וששום תופעה נפשית לא יכולה לקרות. מפקירים פגועים בשטח, זלזלו בו".

בנוגע לדמיון בין המעשה של בנה לזה של איציק סעידיאן, אמרה האם: "בחיים לא חשבתי על המקרה של סעידיאן ככה. כל כך ניסיתי להציל את בר, שיתפתי כל כך הרבה אנשים שמכירים אותי. אני בטוחה שהבן שלי הוא לא היחיד. קצינת הנפגעים הגיעה פעם אחת - וזהו. זונחים אותם".

עוד סיפרה כי בנה שאף להיות לוחם בצבא והתגייס ליחידת כפיר, אך לאחר הגיוס הוא חש מועקה: "הם עשו הרבה מעצרים, הוא לא סיפר על מה שהוא חווה. רק אחרי זה הוא אמר שהיה מפחיד". האם סיפרה כי החוויות הקשות מהשירות רדפו את בר והתפרצו אצלו זמן מה לאחר השחרור: "בערך ארבע שנים אחרי הצבא הוא חזר מהים נסער וחווה בהתקפי זעם. היה טריגר ומשהו התנפץ בו. הוא רצה להמשיך הלאה".

לאחר האירוע, בהודעת משרד הביטחון נכתב כי בבדיקה ראשונית עלה כי כלף שירת בצה"ל בשנים 2011-2008. "פנייתו להכרה בו כנכה צה"ל נבחנה לעומק ונדחתה לאחר שאובחן כסובל ממחלת נפש, שאינה פוסט טראומה ואינה קשורה לשירותו הצבאי. יצוין כי הרופאים שבדקו אותו וטיפלו בו במהלך השנה וחצי האחרונות לא איבחנו פוסט טראומה".

אם אתם או אדם קרוב אליכם חווים משבר ו/או סובלים ממחשבות אובדניות, פנו לאנשי מקצוע המתמחים בסיוע במצבים אלו, כגון מרפאות בקהילה, בית חולים או עמותת ער"ן בטלפון 1201 וכן סה"ר - סיוע והקשבה ברשת. ניתן גם לפנות לעמותת "בשביל החיים", המעניקה סיוע למשפחות שיקיריהן התאבדו, בטלפון 03-7487771.