דיסקין: "השעיית ההתנדבות למילואים - מעשה הירואי ודמוקרטי"

ראש שב"כ לשעבר פרסם מכתב שבו תמך בהשעיית ההתנדבות למילואים, על רקע אישורו הצפוי בקריאה ראשונה של החוק לביטול עילת הסבירות: "חייבים לעצור את התועבה הזו עכשיו". בינתיים, עוד ועוד לוחמי מילואים ביחידות שונות בצה"ל מצטרפים על בסיס יומי למחאה, ומאיימים בהפסקת התנדבות

זמן צפייה: 02:38

ראש שב"כ לשעבר, יובל דיסקין, פרסם הערב (שני) מכתב שבו אמר כי "השעיית ההתנדבות למילואים היא המעשה הנכון, הדמוקרטי וההירואי כדי למנוע הידרדרות לתהום".

"גיליתי שהחיים מורכבים יותר ממה שחשבתי", כתב דיסקין. "גיליתי שהכיבוש של עם אחר הוא דבר משחית והרסני, גיליתי שבמלחמות גם המנצחים מפסידים. ואולי חמור מכך, גיליתי שיש מנהיגים שרואים קודם כל את טובת עצמם ולא את טובת הציבור. למרות ההתפכחות, המעט שנותר מהאתוס הזה היה עד לא מזמן ברור עבורי ועבור רבים מאיתנו: אנחנו מדינה דמוקרטית ויהודית, מדינה שמסמך היסוד שלה הוא מגילת העצמאות. מדינה שמתחייבת לשיוויון מלא ופיתוח הארץ לכל אזרחיה ללא הבדלי דת גזע או מין. דמוקרטיה אמיתית שיש בה הפרדת רשויות, ששלטון החוק הוא נר לרגליה, ושעצמאות מערכת המשפט היא יסוד מוצק ואיתן בה".

ראש השב''כ לשעבר, יובל דיסקין
ראש השב''כ לשעבר, יובל דיסקין | צילום: חדשות 10

הוא ממשיך וכותב: "ואז הגיעה הממשלה הנוכחית. הממשלה הנוכחית היא ממשלה חוקית אך בלתי לגיטימית בהרכבה, במעשיה ובערכים שהיא מקדמת. היא פועלת בכוחניות ובעקביות לשינוי דמותה של המדינה ושל המשטר הדמוקרטי ללא הסכמה לאומית רחבה. היא פועלת לשנות את האתוס שעליו גדלנו ושעל בסיסו קמה המדינה. היא מנסה בכל דרך אפשרית להפוך אותנו מדמוקרטיה מהותית, לדמוקרטיה חלולה".

לדבריו, יש להיאבק עכשיו, מיידית, בכל דרך חוקית ודמוקרטית לגיטימית ובנחישות המקסימלית (ללא אלימות בשום מצב). זה בפירוש סופו של שלטון החוק בישראל. המלחמה על דמותה של מדינת ישראל ועל משטרה הדמוקרטי המהותי מתחוללת ממש ברגעים אלו. אין צורך להרחיק ראות על מנת להבין מה המשמעות של קביעת אי-שפיטות כזו בכלל ובפרט כשמדובר בממשלת החורבן.

הפגנה, הפגנת, המהפכה המשפטית, מחאת המילואימניקים אמש בצומת גומא
מחאת המילואימניקים אמש בצומת גומא | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

"על כן השעיית ההתנדבות למילואים היא לא 'נשק ההפתעה' של המלחמה הבאה, אלא 'הנשק האפקטיבי' של המלחמה הנוכחית. עכשיו זו העת. בצורה הכי אישית וישירה אני פונה כאן אל כל אחד ואחת מכם. אני, שלחמתי וסיכנתי את חיי לצד רבים מכם.ן, על מנת להגן על המדינה האהובה שלנו. אני שעמדתי בראש שב"כ והובלתי עם אחיי לנשק בצה"ל, בחיל האוויר ובמשטרת ישראל את המלחמה בטרור ובאיומים אסטרטגיים נוספים על מדינת ישראל. אני ששלחתי לוחמים ולוחמות לסכן את חייהם באינספור מבצעים. אני סבור שהגיעה העת להחליט מיידית על השעיית ההתנדבות למילואים. חייבים לעצור את התועבה הזו עכשיו, אחרת ייפתח הסכר למפולת, בצורת חקיקה בלתי מרוסנת והחלטות בלתי סבירות. המפולת הזו תוביל למפלתה של ישראל היהודית והדמוקרטית".

בינתיים, עוד ועוד לוחמי מילואים ביחידות שונות בצה"ל מצטרפים על בסיס יומי למחאה, ומאיימים בהפסקת התנדבות. הם ממקדים לחץ על שר הביטחון יואב גלנט, שעל פיטוריו יצאו בעבר לכבישים - אבל ספק אם הוא עצמו מעוניין בעימות נוסף מול נתניהו.