מסמכים חושפים: כך ניסה חמאס לשכנע את איראן להצטרף למלחמה

ניו יורק טיימס חשף מסמכים ופרוטוקולים שאותרו על-ידי צה"ל, שבהם מפורט כי חמאס תכנן את המתקפה - שאותה כינה "הפרויקט הגדול" - כבר בסתיו 2022, וניסה לשכנע את איראן וחיזבאללה להצטרף. האחרונות אמרו כי הן "תומכות עקרונית" בצעד - אך זקוקות לזמן נוסף כדי להתכונן.

זמן צפייה: 03:15

פרוטוקולים של פגישות חשאיות שקיים חמאס, שאותרו על-ידי צה"ל ופורסמו היום (שבת) בניו יורק טיימס, מפרטים את תכנות מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר - ואת נחישותו של יחיא סינוואר לשכנע את איראן וחיזבאללה להצטרף למלחמה. לפי המסמכים, בחמאס רצו שהמתקפה תביא להתלקחות אזורית שתגרום, לפי סינוואר, לישראל "להתמוטט". לפי גורמים בישראל שניתחו את המסמכים, בפגישות נכחו מוחמד דף, מרוואן עיסא ויחיא סינוואר. באפריל 2022 הביעו סיפוק בצמרת חמאס על הצלחת הסתרת הכוונות האמיתיות של ארגון הטרור.

ב"טיימס" פורסמו כמה סעיפים מאותם מסמכים, הכוללים כ-30 עמודים, שבהם תועדו 10 פגישות תכנון חשאיות של בכירי חמאס לקראת הטבח. כך למשל, חמאס תכנן תחילה לבצע את התקיפה, שאותה כינה "הפרויקט הגדול" כבר בסתיו 2022. אלא שבשל ניסיונות השכנוע של איראן וחיזבאללה להשתתף - היא נדחתה. בחמאס אמרו לאיראן וחיזבאללה כי "מצבה הפנימי" של ישראל -היא אחת הסיבות לכך ש"מצדיקות" את היציאה למתקפה. ביולי 2023 שיגר חמאס מפקד בכיר ללבנון. הוא נפגש עם בכיר איראני וביקש עזרה בפגיעה באתרים רגישים בישראל בתחילת מתקפת הטרור.

הבכיר האיראני אמר לגורם בחמאס כי איראן וחיזבאללה "תומכים באופן עקרוני" בתוכנית התקיפה, אך זקוקים לזמן נוסף כדי להתכונן. עוד פורט בפרוטוקולים, כי חמאס תכנן לדון ביתר פירוט בתקיפה בפגישה שלאחר מכן עם חסן נסראללה, מנהיג חיזבאללה דאז, אך לא נכתב אם הדיון אכן קרה. לפי המסמכים, חמאס הרגיש בטוח בתמיכה הכללית של בעלות בריתו, אך הגיע למסקנה כי ייתכן שיהיה צורך להמשיך במלחמה ללא מעורבותן - בין השאר כדי למנוע מישראל לפרוס מערכת הגנה אווירית חדשה ומתקדמת.

Capture
חסן נסראללה, עלי חמינאי

"ההחלטה לתקוף הושפעה גם מרצונו של חמאס לשבש את המאמצים לנרמל את היחסים בין ישראל לסעודיה, וכן בשל סוגיית הר הבית", כך לפי אחד המסמכים. בניו יורק טיימס נאמר עוד כי חמאס נמנע בכוונה מעימותים גדולים עם ישראל במשך שנתיים מ-2021, כדי למקסם את אלמנט ההפתעה ב-7 באוקטובר, והיה סבור כי "על האויב להיות משוכנע שחמאס מעוניין ברגיעה". מנהיגי חמאס אמרו כי עדכנו את איסמעאיל הנייה על "הפרויקט הגדול". עם זאת, לא ברור אם הוא עודכן על המועד הספציפי של המתקפה.

בניין בשכונת מישור הגפן באופקים, שהותקפה ע"י מחבלים ב-7 באוקטובר
בניין בשכונת מישור הגפן באופקים, שהותקפה ע"י מחבלים ב-7 באוקטובר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בתוך כך, בעיתון "א-שרק אל אווסט" דווח היום כי איראן העבירה מסר עקיף לישראל שלפיו היא "תעלים עין" ממתקפה מוגבלת - אך משמרות המהפכה לא יוכלו שלא להגיב על "חציית קווים אדומים" כגון תקיפת מתקני הגרעין והנפט.