משאית הרהיטים - וחילופי האש: פרטים חדשים ממבצע החילוץ בלב עזה

יממה אחרי המבצע ההירואי בו חולצו נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג'אן, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו, נחשפים פרטים חדשים מהמבצע בעת שצה"ל פרסם את תיעוד הלחימה ממצלמות הגוף של הלוחמים. בתוך כך, הפלסטינים מדווחים כי הכוחות המיוחדים הגיעו למחנה הפליטים במשאית רהיטים, והתחזו לעקורים מרפיח

זמן צפייה: 07:15

יממה אחרי המבצע ההירואי בו חולצו נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג'אן, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו, נחשפים הערב (ראשון) פרטים חדשים על פעילות כוחות הביטחון, השב"כ והימ"מ לחילוצם, וצה"ל מפרסם את תיעוד הלחימה ממצלמות הגוף של הלוחמים באותם רגעים דרמטיים. הפלסטינים מדווחים כי הכוחות המיוחדים הגיעו למחנה הפליטים במשאית רהיטים, והתחזו לעקורים מרפיח. עוד פורסם תיעוד מהחדר שבו הוחזקה נועה בנוסייראת.

לפי פרטים חדשים שנחשפים הערב מ"מבצע ארנון", חוליית מחבלי חמאס החמושה בטילי RPG התמקמה על נתיב החילוץ המתוכנן של נועה ארגמני, איימה לשגר טיל לעבר הרכב שבו נסעה - וכטב"ם חיסל את המחבלים מהאוויר ברגע האחרון. כמו כן, במהלך המבצע אירעו שתי תקלות טכניות ברכבי החילוץ של שלומי, אלמוג ואנדריי, והלוחמים הלבישו את החטופים באפודי מגן כדי להגן עליהם במהלך החילוץ.

בלב השכונה במחנה הפליטים, הגיע הכוח המיוחד כשהוא מחופש, לפי עדויות העזתים, לעקורים פלסטינים שברחו מרפיח שבדרום הרצועה כדי לעבור לגור בנוסייראת. לתדהמתם של המקומיים, "העקורים" המחופשים, יצאו ממשאית הרהיטים, זרקו רהיטים וחפצים נוספים שהיו בידיהם לצורך הסוואה, הוציאו סולמות, פרצו לתוך אחת הדירות ושלפו ממנה את נועה ארגמני.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406091653' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד ממבצע החילוץ' poster='' kid='1_4g7kooso' duration='26']

"הם פתחו פתח בקיר ונכנסו דרכו, הם פרצו לבית ונכנסו אליו מאחור", אמר אחד העזתים שנכחו במקום. בשיטה דומה, על-פי העדויות בעזה, פעלו הכוחות גם בבניין שבו הוחזקו שלושת החטופים האחרים באותו הרחוב. "יצאתי מהשער והסתכלתי מסביב. פתאום כוחות ישראליים יצאו ממשאית, שבה הם היו מחופשים כאילו הם עקורים. במשאית היו רהיטים של בית. פתאום הם הציבו סולמות וטיפסו על הבית. התחילו יריות של קלצ'ניקובים של הישראלים, הם פתחו באש ופתאום היו פיצוצים והפגזות והכול התפוצץ עלינו", הוסיף עד ראייה נוסף.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406091655' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד מתוך חפ"ק הפיקוד והאוגדה בזמן המבצע' poster='' kid='1_dq7s3k5o' duration='15']

מיד לאחר החבירה לשלושת החטופים והכנסתם אל כלי הרכב הממוגנים באמצע הרחוב, התפתח קרב יריות מול מחבלים רבים שפתחו באש כבדה לעבר כוחות החילוץ הישראליים. המשאית שבה הגיע הכוח הישראלי המיוחד נשרפה, והכוח השמיד אותו.

בעוד קרב היריות בעיצומו, אחד הרכבים שבתוכו מוחזקים החטופים נתקע והנמ"ר שהגיע עם כוחות נוספים נתקע גם הוא. בשלב הזה, תוכנית החילוץ יוצאת לפועל ולאחר כשעה של הפצצות וקרבות בלב הרצועה, מגיע רכב חילוץ שלישי שאוסף את החטופים ומעביר אותם אל המסוקים שמחזירים אותם הביתה לישראל.

רגע נחיתת המסוק עם שלושה מהחטופים ששבו ארצה
רגע נחיתת המסוק עם שלושה מהחטופים ששבו ארצה | צילום: דובר צה"ל
נועה ארגמני, אנדריי קוזלוב, אלמוג מאיר ושלומי זיו
נועה ארגמני, אנדריי קוזלוב, אלמוג ג'אן ושלומי זיו בבית החולים | צילום: דובר צה"ל
רגע נחיתת המסוק עם שלושה מהחטופים ששבו ארצה
רגע נחיתת המסוק עם שלושה מהחטופים ששבו ארצה | צילום: דובר צה"ל
נועה ארגמני, שלומי זיו, אלמוג מאיר ג'אן ואנדריי קוזלוב הבניין בנוסייראת בו הוחזקו החטופים
הבניין בנוסייראת בו הוחזקו החטופים

ביום שאחרי החילוץ, גם בצה"ל וגם בחמאס מתחקרים את האירוע כדי להפיק לקחים. בזרוע הצבאית של חמאס, "גדודי עז א-דין אל-קסאם", הוכו בתדהמה כיוון שלפי מקורות בעזה, הם לא חשבו שצה"ל יפעל באור יום. ההערכות בישראל הן שבעקבות המבצע, ארגון הטרור חמאס יפעל להעביר חטופים חיים נוספים למנהרות, אולי אפילו כאלו המוחזקים בנוסייראת, מחשש שבישראל יודעים את מיקומיהם המדויק. ייתכן כי המבצע הזה ואופיו ידחפו את חמאס לנקיטת צעדים קשים. יתר על כן, בארגון הטרור חוששים שבקצב הזה, צה"ל יגלה גם היכן שוהים בכירים בזרוע הצבאית שלו, כולל הבכירים ביותר.

אל-ג'זירה "העיתונאי
"עיתונאי

מוקדם יותר היום, דובר צה"ל פרסם פרטים נוספים ממבצע החילוץ הדרמטי. הפעילות נוהלה על-ידי צוות קרב מיוחד של חטיבת הצנחנים שכלל גם לוחמים מהשייטת, סיירת גבעתי, שריון ועוד. תוך כדי המבצע, התקבל הדיווח כי "היהלומים בידינו, החטופים בידינו". בנוסף, בצה"ל אישרו כי במהלך תקופתם בשבי חמאס, שלומי, אלמוג ואנדריי הוחזקו על-ידי "העיתונאי" עבדאללה ג'מאל, פעיל חמאס שעבד ברשת "אל-ג'זירה" הקטרית, בבית משפחתו במחנה הפליטים בנוסייראת. ג'מאל ומשפחתו חוסלו במהלך פעולת החילוץ.