גורמים בממשלה: מסתירים את נתוני כשירות צה"ל מהקבינט

לאחר שנחשף במהדורה המרכזית כי רה"מ נתניהו דרש מהרמטכ"ל להכחיש את התדריכים על פגיעה בכשירות הצבא, כעת עולה כי נתניהו הזהיר את הצמרת הביטחונית מפני הדלפות מהדיון החסוי בוועדת החוץ והביטחון בעוד כיומיים, ובממשלה יש שרואים במהלך ניסיון הסתרה של המצב בצה"ל מפני הציבור

זמן צפייה: 03:57

לאחר שאמש נחשפה במהדורה המרכזית השיחה הסוערת בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין הרמטכ"ל הרצי הלוי, בה גער נתניהו בהלוי ודרש ממנו להכחיש את התדרוכים על פגיעה בכשירות של צה"ל, הערב (שני) נחשפים הניסיונות של רה"מ להסתיר את התמונה המלאה והמקיפה באשר לכשירות צה"ל.

ראש הממשלה בשיחה אמש הזהיר את הלוי ואת בכירי הצבא שהשתתפו כי הדיון החסוי בעוד כיומיים בוועדת החוץ והביטחון הוא נקודה בעיתיית, וטוען כי כל דבר שיאמרו שם יודלף. יש במערכת הביטחון מי שרואים בדברים הללו ניסיון של ראש הממשלה להזהיר את הצבא מהעברת המידע המלא במהלך הדיון. חברי הוועדה אולי ידרשו לקבל תשובות, בתור הגוף שאמור לפקח על פעילות מערכת הביטחון.

נתניהו מדבר גם עם הרמטכ"ל ובכירי צה"ל על כך שיש גורמים שירצו להפיל את הממשלה, ולא משנה מה ינסו לעשות במערכת הביטחון - כלומר האופוזיציה. שר הביטחון יואב גלנט השיב לו במהלך הדיון שזה לא משנה מי אשם – וכי יש פה בעיה נתונה וצריך לטפל בה.

נתניהו וגלנט בהערכת המצב עם הרמטכ''ל הלוי. ארכיון
נתניהו וגלנט בהערכת המצב עם הרמטכ''ל הלוי. ארכיון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

גורמים בכירים בממשלה מודים שאת הנתונים המלאים לא מסתירים רק מוועדת משנה או מהציבור – אלא גם משרי הקבינט. שני שרים שנכחו בדיון הקבינט בשבוע שעבר מסרו למהדורה המרכזית כי מי שניסה לקבל פרטים או תמונה בהירה באשר למצב הכשירות, "נבלם" על ידי רה"מ. כינוס קבינט נוסף, לפחות כרגע, לא באופק. אלא רק במהלך החודש הבא.

ישיבת הקבינט. ארכיון
ישיבת הקבינט (ארכיון) | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

הערב רה"מ מגיב על האירועים - אחרי שבנו שיתף פוסט נגד הרמטכ"ל – נתניהו צייץ: "מדינת ישראל עומדת בפני אתגרים גדולים וכראש ממשלת ישראל אני פועל לילות כימים יחד עם שר הביטחון, הרמטכ"ל ובכירי צהל להבטיח יחד את ביטחון ישראל בכל מחיר. גינוי למתקפות על ראשי צהל – אין גם בפוסט הזה". בתוך כך, בלשכת נתניהו רומזים היום כי ייבצעו בדיקת פוליגרף למי שידליף מדיונים.

בכירי הצבא מצלצלים בכל פעמוני המצוקה, ומזהירים מפני אפשרות שהצבא ייצא מכשירות בתקופה רגישה. הצבא מבקש לשתף את הציבור בבעיה שמתקיימת. החשש הגדול של המחאה נגד המהפכה המשפטית היה מפני ריכוז כוח מוחלט, בלתי מוגבל בידי הרשות המבצעת ורה"מ. החקיקה לא עברה במלואה וכבר אנחנו רואים שזו התרבות, זה ניסיון של נתניהו לנהל את האירוע לבדו מבלי לשתף את הקבינט ואת ועדת חו"ב וועדת המשנה הסודית.