אש בצפון: פצוע אנוש במטח לגליל, צה"ל תקף בדרום לבנון

מטחי רקטות וכטב"מים שוגרו מלבנון לעבר יישובי קו העימות, וזוהו כמה נפילות. גבר בשנות ה-30 לחייו נפצע אנושות באזור קיבוץ כברי שבגליל המערבי, ופונה למרכז הרפואי לגליל בנהריה כשהוא סובל מרסיסים בחזה. שניים נוספים נפצעו מרסיסים במצובה, דרומית לשלומי. דיווחים בלבנון: צה"ל תקף בכמה מרחבים בדרום המדינה

זמן צפייה: 10:00

גבר כבן 30 נפצע היום (חמישי) באורח אנוש מנפילה באזור קיבוץ כברי שבגליל המערבי עקב מטחי רקטות וכטב"מים מלבנון לשורת יישובים בקו העימות. הוא פונה על-ידי כוחות מד"א למרכז הרפואי לגליל בנהריה כשהוא סובל מרסיסים בחזה. שניים נוספים נפצעו באורח קל עד בינוני מרסיסים בקיבוץ מצובה דרומית ליישוב שלומי. מהמועצה האזורית הגליל העליון נמסר כי בוצעו מספר יירוטים של מטרות אוויריות מעל יישובים בהרי נפתלי, וכי לא דווח על נפגעים בגוף. בחיזבאללה קיבלו אחריות על הירי: "שיגרנו נחילי כטב"מים לשטח ישראל".

לכל העדכונים מהיום ה-279 למלחמה

זמן קצר לאחר השיגורים, דווח בלבנון על ירי ארטילרי של צה"ל לעבר כמה מרחבים בדרום המדינה, בהם למרחבי הכפרים עייתרון, כונין ומיס אל-ג'בל. מצה"ל נמסר כי לוחמי ההגנה האווירית יירטו מספר מטרות אוויריות שעשו את דרכן לישראל משטח לבנון. כמו כן, זוהו מספר כלי טיס בלתי מאוישים שחצו מלבנון ונפלו במרחב הגליל המערבי.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407111340' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: שברי כטב"ם חיזבאללה בגליל המערבי' poster='' kid='1_4ngxgila' duration='1']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407111337' autoplay='0' credit='' desc='נזק מנפילות ליד כברי' poster='' kid='1_pkc0xb3z' duration='13']

נזק שנגרם לרכב עקב נפילות באזור קיבוץ כברי שבגליל המערבי
נזק שנגרם לרכב עקב נפילות באזור קיבוץ כברי שבגליל המערבי

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407111313' autoplay='0' credit='' desc='נפילות בגליל אחרי המטחים מלבנון' poster='' kid='1_xnzrnd9x' duration='6']

נזק לבית בקיבוץ כברי עקב נפילות באזור קיבוץ כברי שבגליל המערבי
נזק לבית בקיבוץ כברי
נזק שנגרם לרכב עקב נפילות באזור קיבוץ כברי שבגליל המערבי
נזק שנגרם לרכב עקב נפילות באזור קיבוץ כברי

אתמול קיים הרמטכ"ל הרצי הלוי הערכת מצב ושיח מפקדים בעוצבת הגליל בגבול לבנון, ולאחר מכן ביקר במטולה ונפגש עם ראש המועצה דוד אזולאי ונציגים נוספים. הרמטכ"ל אמר: "כשלאויב שלך קשה, אל תסתובב, תקשה עליו עוד יותר. אנחנו מקשים כדי לפרק יותר וגם כדי להעלות את הסיכויים להגיע בתנאים טובים לעסקת חטופים".

"אני חושב שהחיסולים מאוד חשובים לעניין זה", הוסיף הרמטכ"ל, "אני חושב שהם קשים לחיזבאללה מאוד. פיקוד הצפון, האוגדות, כל המערכת עם חיל האוויר ואמ"ן, עושים עבודה מאוד טובה בלאתר את היעדים ולתקוף אותם. זה התנאי של ההגנה החזקה פה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407111205' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='הרמטכ"ל: "החיסולים מסייעים להגעה לעסקת חטופים בתנאים טובים"' poster='' kid='1_76wts6yr' duration='36']

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נאם אתמול בלבנון, ואמר כי "אנחנו משיגים את מטרותינו במערכה מידי יום - וישראל מודה בכך", והדגיש כי ימשיך להילחם כל עוד תימשך הלחימה בעזה: "אל תטעו, אנחנו במערכה עד הסוף". הוא הוסיף: "מההתחלה רצינו להתיש את צה"ל - וזה התגשם. באמצעות ההתשה אנו מצליחים להעסיק חלק גדול מיכולות ישראל כדי שלא תיכנס לעזה ושתבין שהפסקת אש בעזה - פירושה הפסקת אש בלבנון".

עוד טען נסראללה בנאומו: "הרסנו תשתיות ריגול רבות של ישראל, שהשתמשה בכל באמצעים הטכנולוגיים המתקדמים שלה - ועדיין יש לנו מעט מאוד אבידות. יש עשרות אלפי חיילים בגבול הצפון עקב החשש מפלישה לגליל. ישראל מאיימים בפלישה קרקעית לאזור הליטני - אבל האיום הוא איום סרק. צה"ל לא מצליח ברפיח - אז הוא מעוניין להיכנס לדרום לבנון?".

מזכ"ל חיזבאללה התייחס למשא ומתן בין ישראל לחמאס, ואמר: "אנחנו לא מחכים לתוצאות הדיונים בקטר - אך מה שתסכים לו חמאס, נסכים לו גם כן, ללא תוספות ושינויים. אנחנו למעשה חזית סיוע לחמאס בעזה. עם זאת, אם לא יהיה הסכם - לא נעצור. אם ישראל תחליט לתקוף את לבנון לאחר המלחמה בעזה - אנו נגיב. העולם הבין שישראל אינה מסוגלת להכריע צבאית".

נסראללה והמאבטח שלו לשעבר, שחוסל לפי דיווחים בלבנון
נסראללה והמאבטח שלו לשעבר, שחוסל לפי דיווחים בלבנון

בנאום, שנערך לזכר מפקד יחידת "עזיז" בחיזבאללה, אבו נעמא-נאסר, בתקיפה מהאוויר באזור צור, הוסיף נסראללה: "ישראל לא מדברת על חיסול חיזבאללה ועל מלחמה כוללת - כי היא רואה את תוצאות הפעולה בעזה. הם מדברים על הרחקת חיזבאללה מהגבול וכוח רדואן בפרט - אך זה לא היום היחיד עליהם. ישראל כרגע במשבר - אך עלינו להתכונן לתרחישים הגרועים ביותר. אם נתניהו יתעקש להאריך את המערכה - הוא לוקח את ישראל לעבר הרס".

נסראללה איים: "כשטנקים יגיעו לגבול שלנו - הם יודעים מה מחכה להם, נותרה לנו תחמושת רבה", אמר. "אנו מוכיחים זאת בכל תגובה על חיסול בכירים בארגון - מאות רקטות, כטב"מים וטילים בכל פעם. איננו חוששים מישראל - והם מבינים זאת, ולכן פעולותיהם מתונות".

נועה וניר ברנס
נועה וניר ברנס

המונים ליוו אתמול למנוחות את נועה וניר ברנס, בני 46 מקיבוץ אורטל שברמת הגולן, שנהרגו ביום שלישי מפגיעה ישירה של רקטה ברכבם באזור צומת נפח. הזוג הגיע לקיבוץ אורטל בשנת 2012. ניר ניהל את ענף הלול ולפני כן את ענף התיירות ואת התרבות. נועה הייתה מזכירת ענף המטע. לזוג שלושה ילדים, בני 13, 16 ו-18, שנותרו יתומים. לפי התחקיר הראשוני בצה"ל, הכביש שבו נסעו בני הזוג מוגדר "שטח פתוח", ולכן הרקטות לא יורטו ולא הופעלה אזעקה.