בתקיפה לילית: חוסל ראש מערך הרקטות של הג'יהאד האיסלאמי בעזה

לאחר מספר שעות של שקט מתוח ודיווחים על מו"מ להפסקת אש, צה"ל תקף בח'אן יונס וחיסל את עלי ע'אלי, שפיקד על המערך הרקטי של ארגון הטרור במהלך המבצע הנוכחי, ולקח חלק במטחי הירי שנורו לעבר ישראל במבצע "שומר חומות" ובמבצע "עלות השחר". ע'אלי שהה בדירת מסתור, ועימו חוסלו שני פעילים נוספים

זמן צפייה: 04:23

לאחר שקט יחסי מתוח בשעות הערב אמש, שהגיע אחרי תקיפת צה"ל בעזה ומטחי ירי כבדים שנורו אל כיוון יישובי הדרום וערי המרכז, בשעות הלילה (חמישי) חוסל ברצועת עזה מפקד הכוח הרקטי של הג'יהאד האסלאמי עלי ע'אלי, בפעולה משולבת של כחוחות צה"ל ושב"כ. מדובר על הבכיר הרביעי של ארגון הטרור שמחוסל במסגרת מבצע "מגן וחץ".

על-פי דובר צה"ל, מטוסי קרב תקפו וסיכלו את ע'אל בזמן שהיה בדירת מסתור בעיר ח'אן יונס. על פי דיווחים, בתקיפה נהרגו שני פעילים נוספים של הג'יהאד האסלאמי ששהו עימו בדירת המסתור.

עלי ע'אלי שחוסל ברצועת עזה
עלי ע'אלי שחוסל ברצועת עזה | צילום: דובר צה''ל

ע'אלי, הבכיר שחוסל הלילה, היה אחראי על תהליכי הכוונת וביצוע ירי הרקטות לעבר שטחי מדינת ישראל, ובין היתר היה אחראי גם על המטחים האחרונים במבצע "מגן וחץ". ע'אלי הכווין ולקח חלק במתווי הירי ובמטחי הרקטות שכוונו לישראל גם במבצע "שומר החומות" ובמבצע "עלות השחר", ונחשב לדמות מרכזית בארגון ועסק בניהול השוטף שלו.

פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, מסרו במהלך הלילה: "אנו סופדים למפקד עלי חסן ע'אלי "אבו מחמד", חבר המועצה הצבאית ואחראי יחידת הרקטות בפלוגות ירושלים, אשר נהרג בחיסול לפנות בוקר בח'אן יונס בדר' רצועת עזה יחד עם מספר חללים נוספים".

ראש השב''כ רונן בר והרמטכ''ל הרצי הלוי בזמן חיסול עלי ע'אלי
ראש השב''כ רונן בר והרמטכ''ל הרצי הלוי בזמן חיסול עלי ע'אלי | צילום: דובר צה''ל

בתוך כך, מתחילת מבצע "מגן וחץ" זוהו 108 שיגורים כושלים של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני. בסך הכל נהרגו ארבעה בני אדם בלתי מעורבים, בהן ילדה בת 10, בעקבות ירי כושל של הארגון שנפל בתוך שטחי רצועת עזה.

גורם ישראלי בכיר אומר הבוקר כי מטח הרקטות אמש בשעות הערב, שהיה רחב מאוד, טרף את הקלפים, אך יחד עם זאת מבהיר הגורם כי המגעים להפסקת אש נמשכים, לרבות מאמצים שנעשים במצרים וקטר, וכן של שליח האו"ם. נזכיר כי אמש פורסם במהדורה המרכזית כי ישראל הופתעה מהירי לעבר המרכז בשעות הערב. לפי שני גורמים ביטחוניים המעורים היטב בפרטי שיח מול המתווך המצרי, המצרים הודיעו לישראל שלא יהיה ירי נוסף לעבר מרכז הארץ.

מגן וחץ, עזה, הבניין שהופצץ הלילה בח'אן יונס
הבניין שהופצץ הלילה בח'אן יונס | צילום: רויטרס

נזכיר כי לאחר ירי מסיבי של רקטות לעבר ישראל  אמש, וכן תקיפות נרחבות של חיל האוויר בעזה, מבחינת מבחינת צה"ל המבצע נמשך כל עוד אין הפסקת אש רשמית, וכאמור התקיפות התחדשו עם חיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי.

בתקיפות חיל האוויר אמש, צה"ל פגע בבתים ריקים וגם השתמש בנוהל "הקש בגג" כדי לא לפגוע בחפים מפשע. צה"ל התאמץ ופעל לצמצום נפגעים במהלך כל היום. זאת, בניגוד לסיכון שנלקח בחיסול הבכירים. גם בתקיפות אנשי הג'יהאד האסלאמי, הותקפו רק חוליות שעמדו לבצע שיגור. עם זאת, מצד ישראל יש ניסיון לסיים את הסבב כי יש תחושה שככל שעובר הזמן - ההישג נשחק.

מגן וחץ, שיגור רקטות מרצועת עזה לישראל
שיגור רקטות מרצועת עזה לישראל | צילום: רויטרס

מגן וחץ, יירוט של כיפת ברזל מעל שמי עוטף עזה
יירוט של כיפת ברזל מעל שמי עוטף עזה | צילום: רויטרס

במקביל, בעזה היה נכונים טרם החיסול להפסקת אש, אך חיפשו הישג כלשהו, בעיקר בדמות פגיעות רציניות בעורף הישראלי. בעזה יצאו הודעות שמחה של פגיעות בשדרות - אך בסוף למרבה המזל לא היו נפגעים. כך או כך, המצרים הציבו גבול ולוחצים על ארגוני הטרור לעצור.

שני הצדדים ניהלו במשא ומתן מתבצרים בעמדתם. ארגוני הטרור לא מוכנים להתחייב על ניתוק הקשר בין יהודה ושומרון לבין עזה וישראל לא מוכנה להתחייב על הפסקת מדיניות חיסולים. הפסקת האש מתבססת על שקט תמורת שקט. חמאס נשאר בצד לאורך המבצע ומספר הנפגעים אצלו היה הנמוך בכל הסבבים האחרונים.

Whatsapp Image 2023 05 10 At 2
רה''מ נתניהו ושר הביטחון גלנט בהצהרה | צילום: חיים צח /לע''מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא אמש הצהרה יחד עם שר הביטחון יואב גלנט, ואמר: "אני מבקש מכל אזרחי ישראל להמשיך להישמע להנחיות פיקוד העורף, אתם עושים זאת היטב וזה באמת מציל חיים. בסך הכל בחודשים האחרונים סיכלנו יותר מ-120 מחבלים. המערכה טרם הסתיימה, נמשיך לעדכן, אנחנו נכנסנו לזה יחד ואנחנו עומדים בזה יחד ואנחנו ננצח יחד".