דיווח: איראן משקיעה בהקמת מערך הגנה אווירית בסוריה

על פי העיתון האמריקני "ניוזוויק", הרפובליקה האיסלאמית מזרימה כסף וכוח אדם לבניית מערכת משוכללת שתסכל את התקיפות האוויריות בסוריה, שמיוחסות לישראל. עוד הוסיף הדיווח כי ישראל מכירה את הסוגיה ומנסה לסכל את בניית המערכת

אזור התקיפה בסוריה

איראן משקיעה כסף בבניית מערכי הגנה אווירית בסוריה, נגד תקיפות ישראליות, כך מדווחים היום (רביעי) במגזין "ניוזוויק" האמריקני. על פי הדיווח, שמגיע ממקורות מודיעין מקורבים לארה"ב, האיראנים מעבירים ציוד וכוח אדם רב לאזור, וזאת בתגובה לתקיפות אוויריות שמסכלות שיירות ציוד שמגיעות מאיראן לסוריה, ולקרבת ישראל. עוד מצוין בדיווח כי ישראל מכירה את התוכנית של איראן וסוריה, ועושה מאמצים רבים לסכל את בניית מערכת ההגנ"א.

המקור, באופן ברור, ביקש להישאר אנונימי, אך ציין בפני ה"ניוזוויק" כיצד ב-2017 החלה אחיזתה של איראן בסוריה להתהדק, ובאותו הזמן החלו התקיפות האוויריות שלכאורה ביצעה ישראל. עוד ציין אותו מקור כי במהלך השנתיים האחרונות איראן שינתה את האסטרטגיה שלה, וקידמה יכולות הגנה אזוריות מטעמה בסוריה, "העלות של עשרות מיליוני דולרים במטרה להתמודד עם התקיפות הישראליות", כך מצטט הניוזוויק את המקור.

Zdzmty
הפצצה בסוריה, ארכיון

"קידום היכולות הללו הם חלק מפרויקט משותף עם צבא סוריה", מוסיף המקור המודיעיני, "וייתכן כי אפילו במטרה לקדם יכולות מצבעיות עצמאיות של איראן מתוך שטחה של סוריה". בנוסף לכך, המקור טוען כי איראן סייעו לסוריה בשדירוג מערכות הרדאר שלהם, במטרה לאתר ולמנוע "תקיפות ישראליות" על תשתיות איראניות בסוריה.

במגזין ציינו כי ישראל לא מאשרת ולא מכחישה את הדיווחים שהיא זו שתוקפת בסוריה, אולם יצויין כי הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי התייחס בחודש שעבר באופן חריג לתקיפות, ולמעשה הודה באחריות צה"ל לסיכול פעולות איראן בסוריה.

בכנס באוניברסיטת רייכמן לפעילות צה"ל בזירה הצפונית אמר הרמטכ"ל: "כתוצאה מפעילות של שנים רבות מאוד, החזון האיראני - שאמור היה לכלול בעת הזו מאות טילי קרקע-קרקע וקרקע-אוויר במרחב הסורי והלבנוני - שובש לחלוטין. הוא אמור היה לכלול עשרות אלפי אנשי מיליציה - שבשיא שלהם אכן היו עשרות אלפים - וארגון חיזבאללה חדש בדרום רמת הגולן".

אש מיתמרת באזור טרטוס לאחר התקיפה בסוריה המיוחסת לישראל
אש מיתמרת באזור טרטוס לאחר תקיפה בסוריה המיוחסת לישראל

כוכבי נטל אחריות על תקיפת חיל האוויר נגד שיירת נשק איראנית בגבול סוריה-עיראק: "יכולנו לא לדעת על השיירה הסורית שעוברת מעיראק - שמתוך 25 משאיות, משאית מספר 8 היא המשאית עם אמצעי הלחימה ולשם צריך לשלוח את הטייסים לתקוף, לפגוע ולחזור".

התקיפה אליה התייחס כוכבי אירעה בתחילת חודש נובמבר, אז דיווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי "ישראל ביצעה תקיפות אוויריות במזרח סוריה נגד שיירת כלי רכב החשודה בהברחת נשק איראני, שחצתה את הגבול מעיראק". במהלך התקיפה, כך לפי דיווחים מקומיים, נהרגו לפחות 20 בני אדם.