דיווח: חמאס מתכנן פיגועים בישראל מאדמת טורקיה – אנקרה מתעלמת

ברקע פגישת הנייה וארדואן, ה"טלגרף" הבריטי פרסם כי ישראל התריעה בפני הרשויות הטורקיות שבכירי הארגון פועלים במדינה, כאשר בין היתר תכננו להתנקש בחיי המפכ"ל וראש העיר ירושלים

זמן צפייה: 00:31

ישראל התריעה לאחרונה בפני טורקיה כי בכירי חמאס פועלים בשטחה ומתכננים פיגועים בישראל. עם זאת, אנקרה התעלמה מהאזהרות - כך פורסם הבוקר (רביעי) ב"טלגרף" הבריטי. זאת, על רקע ביקורו המתוקשר של הנייה בטורקיה השבוע, ופגישתו עם ארדואן.

במקרה אחד שמתואר בכתבה, גויס אדהם מוסלמני, צעיר פלסטיני בן 23 באינסטנבול. פעיל החמאס שגייס אותו אמר לו: "אם אתה רוצה שיזכרו אותך – עליך להרוג דמות ישראלית בכירה", והציע אימונים צבאיים ומימון. מוסלמני חזר לביתו במחנה הפליטים בשועפאט שבמזרח ירושלים וניסה לקנות אקדח גלוק, אך נעצר בידי שב"כ בטרם הוציא את הפיגוע לפועל.

בין היתר, תכננו בכירי חמאס להתנקש בחיי המפכ"ל דאז רוני אלשיך וראש עיריית ירושלים לשעבר ניר ברקת. כמו כן, עלתה האפשרות להתנקש ביהודה גליק, שכיהן אז כחבר כנסת בליכוד.

ארדואן והנייה בעזה
ארדואן והנייה בעזה | צילום: רויטרס

בתמליל משטרתי שהגיע לידי העיתון מתאר אימאם פלסטיני את פגישתו על פעיל חמאס ששוחרר ב-2011 במסגרת עסקת שליט. לדבריו, הפעיל ניסה להוציא לפועל פיגועים ביהודה ושומרון. "הוא אמר לי שהוא חושב על הגדה המערבית 24 שעות ביממה", אמר והוסיף כי הפעיל הורה לו לגייס מחבלים שיבצעו פיגועי התאבדות נגד ישראל, ובתמורה משפחתו תקבל 20 אלף דולר. בהזדמנות נוספת אותו פעיל הציע לפלסטיני אימוני נשק בטורקיה לקראת מתקפה על ישראל.

על פי הדיווח, מתמלולי חקירת פעילי חמאס עולה כי כמה מהם הודו שחבריהם מתכננים לבצע פעולות טרור בישראל, מאדמת טורקיה. בעקבות זאת, פנתה המשטרה לרשויות באיסטנבול, אך אלה כאמור אינם עושים דבר כדי לסכל את הפעילות. יתרה מזאת, בכירים במודיעין הטורקי נמצאים בקשר הדוק עם פעילי חמאס במדינה.

הטלגרף מדווח כי ממשל ארדואן הציע לבכירי חמאס מקלט, גם לאחר שכמה מדינות ערביות הפנו עורף לארגון במטרה להתקרב לישראל. הבכיר בהם הוא סגנו של הנייה – סאלח אל-עארורי, שעל ראשו פרס של 5 מיליון דולר מטעם הממשל האמריקני. עד ההסכם בין ישראל לטורקיה ב-2015, לאל-עארורי אף היה מקום מגורים באיסטנבול, אולם מאז הוא שוהה בלבנון ומגיע לטורקיה לעיתים קרובות. גורמי מודיעין ישראלים ומצרים אמרו ל"טלגרף" כי כעשרה אנשי חמאס נוספים עברו לאיסטנבול מרצועת עזה בשנה האחרונה.

בכירי חמאס בשיחות לקראת הסכם הרגיעה עם ישראל
בכירי חמאס בשיחות לקראת הסכם הרגיעה עם ישראל | צילום: חדשות 13

מחבל נוסף שעל פי הדיווח מצא מקלט באיסטנבול הוא עבד אל-רחמן רנימאת, ששימש מפקד חוליית חמאס, שהייתה אחראית לכמה מהפיגועים הקשים בישראל – בהם הפיגוע בקפה אפרופו בתל אביב ב-1997. רנימאת שוחרר אף הוא בעסקת שליט והיה שותפו הבכיר של מאזן פוקהא, שחוסל בעזה.

דיפלומט טורקי הכחיש כי חמאס מתכנן פיגועים מטורקיה. לדבריו, לא מדובר בארגון טרור אלא ארגון פוליטי פלסטיני ולגיטימי. חמאס הכחיש כי תכנן מתקפות על ישראל משטח טורקיה, ומסר כי טענות ישראל "משוללות בסיס" ונועדו לחבל ביחסים עם טורקיה.

ב-2015, טורקיה וישראל חתמו על הסכם בתיווך ארצות הברית, לפיו אנקרה לא תאפשר לחמאס לתכנן פיגועים משטחה, אך זו כאמור לא עומדת בו - כך לפי הדיווח. "ישראל מודאגת מאוד מכך שטורקיה מאפשרת לטרוריסטים של חמאס לפעול משטחה ולתכנן פיגועים נגד אזרחי ישראל", מסר משרד החוץ לעיתון הבריטי.

בעקבות הפרסום, פנה ח"כ ברקת לשגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן וביקש ממנו להפעיל סנקציות נגד טורקיה. "שוב קיבלנו אישור לעובדה כי טורקיה תומכת בטרור, ונותנת בית חם לחמאס ולכל מי שמנסה לפגוע בישראל", אמר ברקת.