גורמים בכירים בקבינט: "יש לפחות 15 מנהרות התקפיות"

יומיים לפני פרסום דוח המבקר על הכשלים במבצע צוק איתן אומרים גורמים בקבינט ומחוצה לו כי לפחות 15 מנהרות של חמאס חוצות כיום את הגבול

ארכיון

כשנתיים וחצי לאחר מבצע צוק איתן, גורמים בכירים בקבינט ומחוצה לו טוענים כי לרשות חמאס עומדות לפחות 15 מנהרות התקפיות. דברי הגורמים מעמידים בספק את הישגי המבצע עליהם הכריזו אנשי הצמרת המדינית-ביטחונית בסיומו, בהם ראש הממשלה נתניהו.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

לטענת הבכירים כבר היום מחזיק חמאס במנהרות התקפיות שחצו את הגבול מעזה והגיעו לשטח ישראל. בתום מבצע צוק איתן הודיע צה"ל כי מערך המנהרות ההתקפיות הושמד כליל, אולם הנתון מעמיד את ההישג בסימן שאלה.

הגורמים אמרו את הדברים יומיים לפני פרסום דוח מבקר המדינה יוסף שפירא, בנוגע להיערכות צה"ל והתמודדותו עם איום המנהרות במבצע צוק איתן. במרכז הדוח עומדים בין השאר שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון  והרמטכ"ל בימי המבצע בני גנץ.

על רקע מלחמת הגרסאות שפרצה עוד בטרם פורסם הדוח, שר בכיר לשעבר אומר ש"יהיה אסון אם קצינים יבואו בעתיד לקביטנ ויקראו מתוך דף שהפרקליט הצבאי הראשי אישר קודם לכן".

''הציג תכנית כאילו היתה שלו'', בנט
''הציג תכנית כאילו היתה שלו'', בנט

"אימצו את הנרטיב של בנט"

באשר להתרחשויות בקבינט במהלך המבצע, שר בכיר בקבינט צוק איתן אמר כי "פרט לציפי לבני איש לא בא עם שיקולים מדיניים רחבים. עסקו בטקטיקה איך לכבוש את רפיח ודברים מהסוג הזה, לא עסקו במהות".

השר אף התייחס לפועלו של השר בנט: "הוא ירד לשטח כדי להצטלם שם עם מילואמניקים. קצינים חובשי כיפה סיפרו לרמטכ"ל שבנט ניסה ללמוד מהם על תכניות עתידיות. היתה אז תכנית של חטיבת גבעתי למהלך התקפי עוד בטרם השלמת כל המהלכים ההתקפיים. בנט ירד לשטח, שמע שם על התכניות הללו - אולי מחובשי כיפה - ואחר כך בא לקבינט והציגה כאילו היתה זו התכנית שלו".

לאחר מכן טען השר כי אנשי מבקר המדינה, בעת כתיבת הדוח, שאלות שאלות "בנטיות", כלשונו. "הם אימצו את הנרטיב של בנט מתחילת הבדיקה", טען.