הרמטכ"ל כוכבי בארה"ב: "להאיץ התוכניות המבצעיות נגד איראן"

צהל וצבא ארהב יקיימו בשבועות הקרובים שורת תרגילים בין היתר של חילות האוויר המדמים פעילות נגד איראן. הרמטכל אביב כוכבי בארהב: ״צהל מקדם במרץ את כלל התוכניות המבצעיות כנגד איראן. אנחנו בנקודת זמן קריטית המחייבת את האצת התוכניות המבצעיות ואת שיתוף הפעולה כנגד איראן ושלוחיה באזור".

הרמטכ"ל אביב כוכבי
הרמטכ"ל אביב כוכבי | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, המבקר בפנטגון ובבית הלבן, קיים אתמול (שני) פגישות בוושינגטון שבמסגרתן הוא נועד, בין היתר, עם היוץ לביטחון לאומי ג'ייק סליבן. כוכבי אמר: "איראן נמצאת תחת לחצים רבים. כלכליים, צבאיים ופנימיים, ומנגד ממשיכה לקדם את פרויקט הגרעין". הוא הוסיף: "אנחנו בנקודת זמן קריטית שמחייבת את האצת התוכניות המבצעיות ואת שיתוף הפעולה נגד איראן ושלוחיה באזור".

עוד השניים דנו גם במצב הביטחוני ביהודה ושומרון וברצון לשמור על יציבות באזור ולמנוע התדרדרות ביטחונית. בהמשך נפגש הרמטכ"ל גם עם ראש ה-CIA, מר ויליאם ברנס.

כטב''מ איראני, איראן, כלי טיס
איש דת עומד לצד כטב''מ איראני | צילום: רויטרס

אמש ראש אגף המודיעין בצה"ל, אלוף אהרון חליוה, אמר בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) כי "איראן כרגע על כל המגרש. לפעמים היא מתחת למגרש ולפעמים היא מעל. אנחנו לא מבינים את העוצמה של כל הדברים. זה הכי רע, הכי חריג, הכי מטלטל שיש". לדבריו, "איראן תוקפת תוקפים בחבל הכורדי, היא רוצה לתקוף בסעודיה ושוקלת לפגוע במשחקים בקטר. היא חושבת איך הם יגיבו. איראן בלחץ".

עוד אמר אלוף חליוה: "ככל שהלחץ על איראן גובר, התגובה האיראנית לאירועים שונים אגרסיבית יותר. עלינו לצפות לפעולות אגרסיביות יותר של איראן באזור ובעולם. רואים זאת בשיגור הטב"מ מאדמת איראן לאותה מכלית, הניסיונות להוציא פיגועי טרור. מתחילת 2022 אנחנו סופרים בממדים השונים כולל בסייבר סדר גודל של כמעט מאה פעולות שהאיראנים הוציאו. אני אומר לכם שהאיראנים שוקלים כעת לפגוע גם במונדיאל בקטאר. הם חוששים מתגובת הקטארים. המגמה הזאת תימשך".

בנוגע לפרויקט הגרעין אמר ראש אמ"ן: "אני מעריך שבנקודת הזמן הזאת פריצה לגרעין לא רק משרתת יציבות המשטר האיראני אלא מסכנת אותו. האיראנים מתקדמים בתכנית הגרעין מבלי לעורר חמת הקהילה הבינלאומית. ישראל חוזרת שוב ושוב מסבירה איך האיראנים מתקדמים בתכנית הגרעין והעולם נוקט בצעדים לא אפקטיבים כלפי הפרויקט. אבל לרגע שאיראן מפרה זכויות אדם ואזרח ומביאה חהרג מאות אזרחים וילדים וכאשר איראנים מוכרת מאות כובמים לרוסיה, וכששר החוץ האיראני משקר שהעסקאות נחתמו לפני המלחמה- רק אז העולם מרים את ראשו. אז זה מפתיע. אנו נמצאים ארבע וחצי שנים אחרי פרישת ארהב מהסכם הגרעין והעולם לא עושה כלום בקשר להפרות האיראניות".