במבצע הירואי: החטופים פרננדו מרמן ולואיס הר חולצו בחיים מרפיח

אחרי 128 ימים בשבי בעזה, שני הישראלים שנחטפו ע"י מחבלי חמאס מניר יצחק ב-7 באקטובר, חולצו במבצע משולב של צה"ל, שב"כ וימ"מ ממבנה בו הוחזקו בלב העיר שבדרום הרצועה. מצבם מוגדר טוב והם הועברו לבדיקות רפואיות בביה"ח שיבא, שם נפגשו עם משפחותיהם

זמן צפייה: 06:17

אחרי 128 ימים בשבי בעזה, במבצע משותף של צה"ל, שב"כ וימ"מ חולצו הלילה (שני) שני חטופים ישראלים - פרננדו סימון מרמן בן ה-60 ולואיס הר בן ה-70, שנחטפו על ידי חמאס לרצועת עזה מקיבוץ ניר יצחק ב-7 באוקטובר. מצבם של השניים מוגדר טוב והם הועברו לבדיקות רפואיות במרכז הרפואי שיבא תל השומר, שם הם נפגשו עם משפחותיהם. עידן בז'רנו, חתנו של לואיס הר, אמר בריאיון ל"העולם הבוקר" כי השניים "רזים מאוד, מחוייכים" וכי הם שאלו לשלום המשפחה.

שני החטופים שחולצו הוחזקו על ידי חמאס ברפיח, וחולצו במבצע מורכב שקיבל את השם "יד זהב" והחל בשעה 1:00 בלילה, בפעילות משותפת של היחידה המבצעית של שב"כ, ימ"מ ושייטת 13, בסיוע של אוגדה 98, חטיבה 7 וחיל האוויר. הכוחות פרצו למבנה בלב רפיח, שם הוחזקו השניים בקומה השנייה, וחילצו את השניים לאחר קרב יריות. אחד הלוחמים נפצע באורח קל. עם חילוץ החטופים הם הוטסו במסוק לבית החולים. בחפ"ק שניהל את המבצע ישבו ראש השב"כ, הרמטכ"ל, מפכ"ל המשטרה, ראש אגף המודיעין וראש אגף המבצעים - וגם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.

ברצועת עזה דיווחו לפנות בוקר על עשרות הרוגים ופצועים ברפיח, כתוצאה מהתקיפות האוויריות בעיר שבדרום הרצועה. על פי הדיווחים, לפחות 11 מבנים ומסגדים ברפיח נהרסו במסגרת התקיפות.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2402121232' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='רגעי המפגש של לואיס ופרננדו עם בני משפחתם' poster='' kid='1_c10htqt3' duration='53']

דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר בהצהרה הבוקר: "זה היה לילה מתוח מאוד ומרגש מאוד. לצד ההתרגשות, גם הבוקר, אנחנו לא שוכחים שגם עתה מוחזקים בעזה 134 חטופים. אני פונה אליהם, אם הם שומעים אותי ואומר להם שאנחנו לא נחמיץ שום הזדמנות להחזיר אותם. עבור 134 משפחות השמש עדיין לא זרחה. יש הבוקר שתי משפחות שהשמש שלהן זרחה מחדש. בכל יום מאז 7 באוקטובר אנחנו משקיעים כל מאמץ בתכנון וחשיבה על מבצעים כאלו. היום התאפשרו הסיכויים לממש. בזכות הגבורה והאומץ של הלוחמים שנפלו בקרבות התאפשר לנו להוציא לפועל מבצע כזה. רק בזכות ההקרבה אנחנו יכולים להגיע לתנאים מבצעיים שמאפשרים שחרור חטופים".

החטופים פרננדו מרמן ולואיס הר מתאחדים עם משפחותיהם בבית החולים שיבא
החטופים פרננדו מרמן ולואיס הר מתאחדים עם משפחותיהם בבית החולים שיבא | צילום: דובר צה"ל
החטופים פרננדו מרמן ולואיס הר מתאחדים עם משפחותיהם בבית החולים שיבא
החטופים פרננדו מרמן ולואיס הר מתאחדים עם משפחותיהם בבית החולים שיבא | צילום: דובר צה"ל
לואיס הר, פרננדו מרמן
לואיס הר, פרננדו מרמן

ממטה משפחות החטופים נמסר: "אנו מחזקים ומברכים את חיילי צה"ל וכוחות הימ"מ אשר פעלו בעוז ובגבורה למען שחרורם של שני החטופים ואת מקבלי ההחלטות על ההחלטה האמיצה. גורלם של 134 חטופים נמצא כעת בידי חברי הקבינט לקראת דיוני קהיר. זמנם של כל שאר החטופים אשר מוחזקים בשבי, אזל! הדריכות והחשש לגורלם מתגבר כעת עוד יותר והיד הקלה על ההדק של רוצחי חמאס מסכנת את חייהם".

חילוץ החטופים פרננדו הרמן ולואיס הר
חילוץ החטופים פרננדו הרמן ולואיס הר | צילום: דובר צה"ל

מהמרכז הרפואי שיבא נמסר: "לפנות בוקר הגיעו אל המרכז הרפואי שיבא שני חטופים ישראלים ששוחררו על ידי כוחותנו מרצועת עזה. לאחר בדיקה רפואית ראשונית מצבם של השניים מוגדר טוב והם שוהים כעת במתחם ייעודי. אלו רגעים רגישים עבור המשפחות ועבור השבים לישראל. נבקש לשמור על פרטיותם ועל כבודם. אנו שמחים על חזרתם הביתה ומייחלים לחזרתם של כל החטופים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2402120547' autoplay='0' credit='דוברות המרכז הרפואי שיבא' desc='הגעת החטופים במסוק לבית החולים' poster='' kid='1_3nxskde7' duration='57']

בתום מבצע החילוץ, שיבח גלנט את פעילות כוחות הביטחון בחשבון הטוויטר שלו: "מלוא ההערכה לכוחות על פעולה חשובה וביצוע איכותי. נמשיך לממש את מחוייבותנו להשיב את החטופים בכל דרך". השר בני גנץ כתב: "לעולם לא נוותר עליהם. חיזוק גדול לצה"ל, לשב״כ ולכוחות הימ״מ על ביצוע מדויק ואמיץ. לצד השמחה הגדולה על חזרתם הביתה של פרננדו ולואיס, עצב גדול על נפילתם של רס״ל עדי אלדור ורס"ל אלון קליינמן בקרבות על הבית של כולנו. לא נפסיק לפעול כדי להחזיר את כל 134 החטופים הביתה. אנחנו זוכרים, ואנחנו ממשיכים".

פרננדו מרמן עלה לישראל מארגנטינה בשנות התשעים. ב-7 באוקטובר הוא נסע לבקר את אחותו קלרה מרמן ובן זוגה לואיס הר בביתם בקיבוץ ניר-יצחק. לצדם התארחו בקיבוץ אחותם של פרננדו וקלרה - גבריאלה ליימברג, ובתה מיאה ליימברג. חמשת בני המשפחה, היחידים שנחטפו מניר-יצחק, הוחזקו יחד בשבי, תחילה במנהרות ולאחר מכן בדירה. קלרה, גבריאלה ומיה שוחררו בעסקת השבויים ביום ה-53 למלחמה, בעוד שלואיס ופרננדו נשארו בשבי החמאס, עד ששוחררו הלילה. מיאה לקחה איתה לשבי את הכלבה בלה - ששבה איתה ארצה.

משמאל לימין עם כיוון השעון- קלרה מרמן, פרננדו מרמן, גבריאלה ליימברג, לואיס נורברטו הר, מיה ליימברג | צילום: באדיבות המשפחה
מיאה ליימברג בדרך לישראל עם הכלבה שלה בלה
מיאה ליימברג בדרך לישראל עם הכלבה שלה בלה

פרננדו ולואיס הם שני החטופים הראשונים שכוחות הביטחון מצליחים לחלץ מאז החילוץ של החיילת אורי מגידיש בתחילת המלחמה, בפעולה של לוחמי היחידה המבצעית של שב"כ לצד לוחמי ימ"מ, עליה פיקדו ראש שב"כ והרמטכ"ל, אשר נוהלה מחמ"ל המבצעים המיוחדים של שב"כ במרכז הארץ. 110 חטופים שוחררו בחיים במסגרת העסקה שיצאה לפועל בסוף חודש נובמבר, ולפני כן שוחררו 4 חטופות נוספות על-ידי חמאס. 134 חטופים עדיין בשבי בעזה.