סא"ל תומר גרינברג הובא למנוחות: "תמשיך להיות מודל לחיקוי"

פרידה מהמג"ד הנערץ של גולני: שר הביטחון יואב גלנט ורבים נוספים הגיעו להר הרצל, ללוות בדרכו האחרונה את מג"ד 13 שנפל בקרב הקשה בשג'אעיה. אלמנתו ספדה לו: "אוהבת ומתגעגעת כל כך, כמו פרח שצמא למים"

זמן צפייה: 08:09

סגן-אלוף תומר גרינברג, מפקד גדוד 13 של גולני שנפל אמש בקרב הקשה בשג'אעיה, הובא למנוחות הערב (רביעי) בהר הרצל בירושלים, בנוכחות שר הביטחון יואב גלנט ורבים שהגיעו ללוות אותו בדרכו האחרונה. אלמנתו אשירה ספדה לו בדמעות: "התקשתי למצוא מילים, יש כל כך הרבה מה להגיד ולספר. אני מאמינה בכל ליבי שנולדת ובאת לעולם בשביל התקופה הזו, המלחמה הארורה הזו - שתסתיים כמה שיותר מהר. היכולת שלך לשמור על קור רוח, ולפקד על אחרים ולהיות מודל לחיקוי והשראה ודמות מעוררת השראה ומוטיבציה, מעניקה אמון וכוחות באינספור אנשים ונשים".

"נולדת לפני 35 להוביל אותנו ואת חייליך לניצחון, להשבת תחושת הביטחון והבאת החטופים הביתה", הוסיפה, "אין מי שעושה את זה טוב ממך. אתה אלוף ומעורר השראה. ואני אשתך היקרה מתמלאת גאווה להיות זו שלוחמת לצידך. אוהבת ומתגעגעת כל כך, כמו פרח שצמא למים".

אביו של תומר, אייזיק, אמר מעל קבר בנו: "תומר עשה הכל למען עם ישראל. אנחנו מייצגים משפחה פשוטה לא היפגנו בעד הרפורמה או נגד אנחנו אנשים פשוטים שחיים יום יום ותותר התעלה מעל זה. תומר היה של העם. כל חייו בגולני היה לו חבר שהיה דרוזי והמג"ד שלו היה דרוזי ובגדס"ר היה לו מפקד דרוזי. האחים שלנו הם דרוזים. הדרוזים הם אחים בשלום והאם אחים במלחמה".

אלמנתו של סא״ל תומר גרינברג סופדת לו בהלווייתו
אלמנתו של סא״ל תומר גרינברג סופדת לו בהלווייתו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הלווייתו של סא״ל תומר גרינברג
הלווייתו של סא״ל תומר גרינברג | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אחיו של תומר, זיו, ספד גם הוא: "תומר, לא מכיר עוד אנשים כמוך ואני לא אומר את זה כי אתה אח שלי. יש בינינו הפרש של 6 שנים. הלכת בראש ותמיד הלכתי אחריך. הרבה אנשים הכירו אותך בצבא בכל מסגרת. התייחסת לכל תפקיד בחרדת קודש. זה לא מפתיע אף אחד כשהיה כוח חילוץ אתה ההיית בראש זה שמוביל. היית מפקד אמיתי אתה הדמות היחידה בצבא בין להיות אנושי ומקצועי ללא פשרה. אני רוצה לומר לך תודה והחוויות שלנו עיצבו אותנו. תמיד תישאר חקוק אצלי בלב".

הלווייתו של סא״ל תומר גרינברג
הלווייתו של סא״ל תומר גרינברג | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

האלוף דוד זיני, מפקד פיקוד ההכשרות והאימונים, ספד לסא"ל גרינברג: "נפגשנו בלילה בנחל עוז ועל פניך ניכרת עייפות אבל נראית מפוקס. הקשבתי לקולך הרגוע, וחשבתי בליבי אולי בקולך יהיה משהו פחות שליו, אבל היית שליו מתמיד, נחוש ומקרין עוצמה כמו תמיד. באותה עת הקרנת עוצמה נפשית ושכלית בשילוב מיוחד רק לך. תומר, צעדת בראש פקודיתך ללא מצמוץ ובלב ענק לפקודיתך ארצך ומולדתך. נלחמת למען עולם טוב יותר והכל בהצנע לכת. נוח בשלום, תמשיך להיות מודל לחיקוי לדורות הבאים".

הלווייתו של סא״ל תומר גרינברג
הלווייתו של סא״ל תומר גרינברג | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

תת-אלוף יואלי ליאור אמר: "תומר אחי אחינו הצעיר. איל מספידים אדם שהפך בחייו לאומץ וגוברה עם רגש אין סופי. עוד לפני נפילתך הפכת להמגד בה' הידיעה. חתמת פרק זה בלכתך - המג"ד של כולנו. אתה אמרת חבקו את המשפחות השכולות עד שנוכל להתפנות ואתה הפכת למשפחה הזו. הנופלים הפכו לחלק מהמלחמה ולשיח מהגדוד. הבטחת לבוא ברגע שיתאפשר. הבטחת ותמיד קיימת אבל בהטחה הזו לא תעמוד. אתה תחבןר לכל אותם אנשים שנהרגו ותהיה המגד שלנו מלמעלה. גדוד 13 לעולם לא נשבר ולא ישבר. אתמול התקשר אליי הרמטכל לשעבר אייזנקוט, אבא של גל שיושב שבעה והוא אמר לי - 'תומר הזה מפקד וגבר אמיתי'".

סא״ל תומר גרינברג, מפקד גדוד 13 של גולני
סא״ל תומר גרינברג, מפקד גדוד 13 של גולני | צילום: חדשות 13

סא"ל גרינברג היה בין תשעה לוחמים שנפלו אמש בקרב בשג'אעיה, מתוכם שבעה לוחמי גולני, כולל אלוף-משנה יצחק בן בשט. מהתחקיר הראשוני עלה כי הקרב החל כאשר מחבלים הפעילו מטען ופתחו בירי לעבר לוחמים שסרקו מבנה במקום. בעקבות ההתקפה הראשונה ארבעה לוחמים נפצעו מיד. המבנה שבו פעלו הכוחות הכיל מנהרה, והדבר עורר חשש מפני חטיפה של אחד הלוחמים דרך הפיר. בעקבות החשש והנתק שנוצר בין הכוחות בשטח, לוחמי גולני בהובלת שלושה מג"דים, ובהם מג"ד 13 תומר גרינברג שנפל בהמשך, נכנסו למבנה.

בשלב מסוים שני לוחמי 669 פרצו למבנה גם כן כדי לסייע לכוחות, אך אחד מהם נפגע כבר בפתחו. המחבלים המשיכו להשליך רימונים, ובמקביל עלה חשש מירי דו-צדדי בין הלוחמים - מכיוון שהמבנה אוגף על ידי כוחות משלושה כיוונים שונים. האירוע כולו נמשך כשעתיים וחצי-שלוש - וכעת נבחנת האפשרות כי סא"ל גרינברג נפגע מצרור יריות.