גורם בחיזבאללה: "חייבים להגיב"; "ספינות אמריקניות בדרך לאזור"

לפי דיווח ב-CNN, בירושלים עדכנו את וושינגטון על תקיפת "רמטכ"ל חיזבאללה" ומספר 2 בארגון, פואד שכר, המכונה "חאג' מוחסן". בבית הלבן שומרים על אופטימיות: "עדיין ניתן למנוע מלחמה בין ישראל ללבנון"

זמן צפייה: 20:28

חיסול רמטכ"ל חיזבאללה בביירות: ישראל עדכנה מראש גורמים בממשל האמריקני על התקיפה ברובע הדאחייה בביירות נגד מספר 2 בארגון הטרור, פואד שכר המכונה "חאג' מוחסן". כך דווח הערב (שלישי) ברשת CNN האמריקנית מפי גורם המעורה בפרטים. צה"ל אישר את חיסולו מספר שעות לאחר התקיפה.

לפי הגורם שצוטט בדיווח, הידיעה הועברה בין הצדדים דרך ערוצים מאובטחים, אך לא צוין מתי עדכנו בירושלים את וושינגטון על התקיפה. סגניתו של ביידן ומי שמסתמנת להיות המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, קמלה האריס, אמרה: "אני תומכת באופן חד-משמעי בזכותה של ישראל להגן על ביטחונה. לישראל יש הזכות להגן על עצמה מפני ארגוני הטרור - בדיוק כמו חיזבאללה".

מאוחר יותר, גורם בחיזבאללה אמר לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטרי כי "התקיפה הישראלית מחייבת תגובה", מבלי לציין מה היא תהיה התגובה. לפי דיווח סעודי, ספינות קרב אמריקניות בדרך לחופי לבנון.

בארצות הברית שומרים על אופטימיות שהתקיפה לא תביא להסלמה רחבה בגבול הצפון, ומהבית הלבן נמסר: "ארה"ב מאמינה שעדיין ניתן למנוע מלחמה כוללת בין ישראל לחיזבאללה".

חאג' מוחסן, בכיר חיזבאללה שהותקף בביירות
חאג' מוחסן, בכיר חיזבאללה שהותקף בביירות | צילום: רויטרס

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407302000' autoplay='0' credit='' desc='תקיפה ברובע הדאחייה בביירות' poster='' kid='1_l0o5p0lr' duration='6']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407302004' autoplay='0' credit='' desc='הבניין שהותקף בדאחייה בביירות' poster='' kid='1_g5zaa3na' duration='5']

מוקדם יותר הערב נשמע פיצוץ עז ברובע הדאחייה שבביירות, מעוז חיזבאללה בבירה הלבנונית. ברשת "סקיי" דווח כי פואד שכר, שהיה בין היתר ראש פרויקט דיוק הטילים של הארגון, חוסל בתקיפה. מצה"ל נמסר אחרי הדיווחים: "תקפנו באופן ממוקד בביירות את המפקד האחראי לרצח הילדים במג'דל שמס והרג אזרחים ישראלים רבים. בשלב זה, אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. אם יהיו שינויים - נעדכן". כאמור, מספר שעות לאחר מכן צה"ל אישר את החיסול.

בהצהרה שנשא בחצות, דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר: "במבצע חיסול ממוקד מטוסי קרב תקפו במרחב ביירות, בהכוונת מידע מודיעיני של אמ"ן, וחיסלו את פואד שוכר, "סיד מוחסן". מוחסן שימש כיד ימינו ויועצו לענייני תכנון וניהול מלחמה של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה. מחסן ניהל את הלחימה של ארגון הטרור נגד מדינת ישראל מאז 8 באוקטובר, והיה אחראי לרצח הילדים במג'דל שמס ולרצח של אזרחים ישראלים וזרים רבים לאורך שנים".

"כראש המערך האסטרטגי של חיזבאללה, היה אמון על מרבית אמצעי הלחימה המתקדמים ביותר של הארגון ובפרט הטילים המדויקים, טילי שיוט, טילי חוף-ים, רקטות לטווח ארוך וכלי טיס בלתי מאוישים. כחלק מכך, הוא היה אחראי על בניין הכוח, התכנון וההפעלה של כלל מתווי הטרור נגד ישראל", הוסיף תא"ל הגרי.

לפי דיווחים שונים, התקיפה בביירות בוצעה על-ידי מטוס קרב ששיגר שלושה טילים. בכירים בישראל אמרו כי "אין ודאות מלאה לגבי הצלחת החיסול", ועל-פי דיווחים ערביים: "היעד יצא מהבניין לפני התקיפה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407302006' autoplay='0' credit='' desc='התקיפה בביירות' poster='' kid='1_f5cwzwh3' duration='5']

שר הביטחון יואב גלנט אמר כי "חיזבאללה חצה את הקו האדום". כאמור, ברשת "סקיי" בערבית דווח כי הוא חוסל - אך לפי דיווחים אחרים החיסול לא צלח. בצה"ל מעריכים כי חיזבאללה יגיב בירי לטווחים שטרם הגיע אליהם בעבר.

לבנון חיזבאללה זירת התקיפה בביירות
זירת התקיפה בביירות | צילום: רויטרס

פואד שכר שימש כיועץ בכיר למזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. הוא היה חבר בגוף הבכיר ביותר בארגון - מועצת הג'יהאד והיה בכיר בחיזבאללה ב-30 השנים האחרונות. הוא לקח חלק בביצוע התקיפה נגד כוחות המארינס בביירות ב-23 באוקטובר 1983 שגרמה להרג של 241 חיילי צבא ארה"ב. שכר נכלל ברשימת המבוקשים של מחלקת המדינה האמריקנית, שהציעה 5 מיליון דולר למוסר המידע שיסייע להעמדתו לדין.