"כשל ערכי": נזיפה למג"ד והדחת שני קצינים מפיקוד בעקבות מות פלסטיני בן 80

דובר צה"ל פרסם את מסקנות התחקיר שערך האלוף יהודה פוקס. בהודעה נכתב כי האירוע היווה "כשל ערכי, טעות בשיקול הדעת ופגיעה חמורה בכבוד האדם". כוכבי על הממצאים: "המעשה מעיד על קהות חושים ומנוגד לערכי צה"ל"

הרמטכ"ל אביב כוכבי בטקס לציון 25 שנה לאסון המסוקים

דובר צה"ל פרסם הערב (שני) את מסקנות התחקיר שנערך על ידי אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס, בעניין מותו של עמאר אסעד, פלסטיני בן 80, שמצא את מותו לאחר שנאזק והושאר במבנה במשך הלילה. מפקד גדוד "נצח יהודה" יינזף, מפקד הפלוגה ומפקד המחלקה יודחו ולא ישרתו בתפקידי פיקוד למשך שנתיים. "האירוע הצביע על כשל ערכי של הכוח וטעות בשיקול הדעת, תוך פגיעה חמורה בערך כבוד האדם", נכתב בתחקיר.

הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר כי "עזיבת הכוחות את הזירה והותרתו של אסעד במקום מבלי לוודא את מצבו, מעידה על קהות חושים ומנוגדת לערכי צה"ל ובמרכזם החובה לשמור על כבודו של כל אדם באשר הוא אדם".

המקרה אירע ב-12 בינואר במהלך פעילות מבצעית בכפר ג'לג'ליא על ידי לוחמי "נצח יהודה". במסגרת הפעילות עצר הכוח כלי רכב לבידוק ובאחד מכלי הרכב נהג עמאר אסעד. לאסעד בן ה-80 לא הייתה עימו תעודה מזהה והוא סרב לבדיקה. לפי התחקיר, הוא התנגד והתפרע ובתגובה הוא נאזק בידיו והונח בד על פיו.

אסעד, יחד עם שלושה פלסטינים נוספים, נלקח לחצר מבנה סמוך ולאחר חצי שעה שחררו הלוחמים את הפלסטינים ואסעד שוחרר מהאזיקה. לפי התחקיר, הלוחמים לא זיהו סימני מצוקה או סימנים מחשידים אחרים בנוגע למצבו הבריאותי והם "חשבו שהוא ישן ולא ניסו להעירו". לאחר מספר שעות אסעד נמצא מת במקום בו השאירו אותו.

בתחקיר נכתב כי האירוע "חמור ומצער". וכן "מצביע על כשל ערכי של הכוח וטעות בשיקול הדעת, תוך פגיעה חמורה בערך כבוד האדם". עוד עלה מהתחקיר כי לא היה שימוש באלימות מעבר להתגברות על התנגדותו של אסעד. וכן נכתב: "הכוח כשל בכך שעזב את המקום והשאיר את אסעד שוכב, מבלי לוודא את מצבו לאשורו. כמו כן, עלו פערים מקצועיים בתכנון ובביצוע המשימה".