מחדל 7 באוקטובר: "טייסים הסתמכו על טלגרם כדי להשיג מידע"

בתחקיר שביצע עיתון "הניו יורק טיימס" נחשף עומקו של חוסר המוכנות של צה"ל למתקפת הפתע של חמאס בשבת השחורה. כך לדוגמא, טייסי קרב הסתמכו על ערוצי "טלגרם" ועל שידורי חדשות על מנת להבין היכן לתקוף, יותר מ-100 חיילי קומדנו הועברו ליהודה ושומרון לפני החדירה וגורמי המודיעין צמצמו את כמות ההאזנות לחמאס - מתוך מחשבה כי "מדובר בבזבוז זמן"

חרבות ברזל עוטף עזה השבת השחורה 7 באוקטובר תיעודי רגעי האימה בשבת השחורה

עיתון "הניו יורק טיימס" פרסם הבוקר (שבת) תחקיר בו נחשפו מחדלי צה"ל ב-7 לאוקטובר. התחקיר מבוסס על מסמכים פנימיים של הממשלה, וכן על סקירה של מטמון המכיל חומרים צבאיים המכונה "פנדורה" שכולל עשרות אלפי סרטונים - כולל צילומים ממצלמות גוף של מחבלים. כמו כן, רואיינו עשרות קצינים, חיילים ועדי ראייה - חלקם דיברו בעילום שם.

המסמכים והראיונות חשפו פרטים חדשים על אי-המוכנות של צה"ל למתקפה, כולל הערכות צבאיות ופקודות שנתן "הבור" מוקדם באותו בוקר. התמונה העולה מהתחקיר מראה כי חלק גדול מהכישלון הצבאי נבע מהיעדר תוכנית הגנה מסודרת, יחד עם שורה של "פספוסים" מודיעיניים בחודשים ובשנים שלפני המתקפה.

פלסטינים פורצים את הגדר מרצועת עזה
מחבלים פורצים את גדר הרצועה | צילום: רויטרס

התחקיר מתחיל בציון העובדה שבשעה 07:43, יותר משעה לאחר מתקפת הרקטות וכניסתם של אלפי מחבלים לשטח ישראל, כוחות החירום של צה"ל הורו לצאת דרומה, ביחד עם כל היחידות שהיו זמינות להגיע לאזור במהרה. יחד עם זאת, ההנהגה הבכירה לא הייתה מודעת לגודל הפלישה, ולעובדה שהיא נמצאת בעיצומה.

זאת ועוד - בתחקיר נטען כי צה"ל לא היה מוכן כלל למתקפה - וכי היה "מאורגן בצורה גרועה", עד כדי כך שחיילים תקשרו בקבוצות "וואטסאפ" מאולתרות והסתמכו על פוסטים ברשתות החברתיות לצורך מיקוד מידע. כך נכתב, לדוגמא, שטייסי מסוקי קרב צפו בדיווחי חדשות ו"ערוצי טלגרם" על מנת להבין אילו מטרות עליהם לתקוף.

הלוחמים, כך נכתב, לא היו מוכנים מבחינת הנשק שהם נושאים. מחבלי חמאס פלשו לישראל עם מקלעים כבדים, מטולי רימונים, RPG ועוד. הם תכננו להילחם במשך ימים. צה"ל כנראה האמין שהם יילחמו מספר שעות בלבד; לוחם קומנדו סיפר ל"ניו יורק טיימס" שהוא יצא לדרך באותו בוקר בלי משקפי ראיית הלילה שלו.

"למחבלים היה יתרון טקטי מובהק בכוח האש", סיפר יאיר אנסבכר, בן 40, חייל מילואים ביחידה ללוחמה בטרור ב-7 באוקטובר. הוא ועמיתיו השתמשו בעיקר באקדחים, רובי סער ולעיתים ברובי צלפים - לעומת כלי הנשק "הכבדים" של המחבלים.

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ ניר עוז
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ ניר עוז | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

כמו כן, בתחקיר צוין צה"ל הודה שהעביר שתי פלוגות קומנדו - יותר מ-100 חיילים - ליהודה ושומרון יומיים בלבד לפני התקיפה, מה שמשקף את האמונה המוטעית של צה"ל כי מתקפה של חמאס על ישראל אינה מהווה איום מיידי.

בנוסף, נאמר כי לצה"ל לא הייתה תכנית תגובה מסודרת למקרה שחמאס יתחיל במתקפה רחבת היקף של אדמת ישראל. "גם במידה ותוכנית כזו קיימת על מדף איפשהו, איש לא התאמן עליה ואף אחד לא עקב אחריה", נכתב. לפי התחקיר, הסיבה לכך נעוצה בכשל מודיעיני. סוכנויות הביטחון והצבא הישראליות העריכו כי חמאס אינו מעוניין או מסוגל לפתוח בפלישה מסיבית. בתחקיר צוין כי השלטונות נאחזו בהשקפה אופטימית זו אפילו כשהושגו תוכניות מפורטות של חמאס, שחשפו שפלישה אכזרית מסוג זה היא בדיוק מה שארגון הטרור תכנן.

המכוניות ההרוסות אחרי הטבח במסיבה ברעים
אונס ופשעי מין רחבי היקף: אתר מסיבת הטבע ברעים | צילום: רויטרס

עוד נכתב, כי הרעיון שחמאס יכול לבצע פיגוע שאפתני נתפס כל כך לא סביר, עד שגורמי מודיעין ישראלים אפילו צמצמו את ההאזנות לחמאס -  והגיעו למסקנה  כי "מדובר בבזבוז זמן".