חשש בארה"ב: תקיפות ישראל בלבנון - הכנה למתקפה רחבה

ברקע ההסלמה בגבול הצפון, גורמים בממשל ביידן ששוחחו עם רשת CBS פירשו את תקיפות צה"ל בעומק לבנון כהכנה למתקפה רחבה - והביעו חשש מפתיחתה של מלחמה כוללת, שלא תוכל להסתיים מבלי שארה"ב תתערב ישירות. במקביל, נמשכים המאמצים האמריקנים להביא לעסקת חטופים - שעשויה להשפיע גם על המתיחות בחזית הצפונית

הנשיא ביידן, רה"מ נתניהו, נסראללה, חיזבאללה, לבנון, ארצות הברית
הנשיא ביידן, רה"מ נתניהו, נסראללה | צילום: רויטרס

בארצות הברית עוקבים בדאגה אחר ההסלמה הנמשכת בגבולה הצפוני של ישראל, לנוכח חילופי המהלומות הגוברים בין צה"ל לחיזבאללה. גורמים אמריקנים שצוטטו היום (שבת) ברשת CBS העריכו כי תקיפות ישראל בעומק לבנון מהוות הכנה ישראלית למתקפה נרחבת. על-פי הגורמים, בוושינגטון חוששים כי ההסלמה הנוכחית תוביל למלחמה רחבת היקף בין ישראל למיליציות הפרו-איראניות במזרח התיכון, בעקבותיה ארצות הברית תאלץ להתערב ישירות.

מאז 7 באוקטובר, ממשל ביידן פעל מאחורי הקלעים במטרה למנוע הסלמה שעלולה לגרור את ארצות הברית ללחימה שתסכן חיילים אמריקניים המוצבים בסוריה, עיראק וירדן. כחלק מהמאמצים אלו, עמוס הוכשטיין, שליחו של הנשיא ג'ו ביידן, צפוי להגיע לישראל ביום שני.

חילופי אש בגבול הצפון
חילופי אש בגבול הצפון | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90
מטוס קרב של חיל האוויר בחזרה מתקיפה בלבנון, היום
מטוס קרב של חיל האוויר בחזרה מתקיפה בלבנון | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

גורמים בארצות הברית מביעים בעת הזו חשש ממספר תרחישים אפשריים. בשיחה עם CBS, בכירים אמריקנים פירשו כאמור את תקיפות צה"ל שבוצעו לאחרונה בעומק לבנון כהכנה למתקפה ישראלית משמעותית. הגורמים העריכו כי תקיפה כזו, אם תצא לפועל, תוביל למלחמה שלא תוכל להסתיים ללא התערבות אמריקנית.

בכירים אחרים בוושינגטון מיקדו את חששותיהם בחיזבאללה, ותיארו תרחיש בו התקיפות המתעצמות של ארגון הטרור יגררו השלכות בלתי צפויות ויביאו לנזקים שייאלצו את הממשלה בירושלים להגיב באופן שיוביל למלחמה כוללת.

שריפות בצפון בעקבות שיגורי חיזבאללה
שריפות בצפון בעקבות שיגורי חיזבאללה | צילום: דוד כהן, פלאש 90

על כל פנים, המתיחות הגוברת בין ישראל לחיזבאללה מנוגדת לאינטרסים של ארצות הברית, המבקשת להוריד את מפלס המתיחות באזור. זאת, במיוחד לנוכח מאמציהם של הנשיא ביידן ואנשיו להביא לפריצת דרך בשיחות המשא ומתן בין ישראל לחמאס, במטרה למשש עסקה שתכלול שחרור חטופים והפסקת אש ברצועת עזה. האמריקנים מצדם כורכים בין הפסקת אש בעזה להפחתת המתיחות בגבול לבנון.

בשיחה עם עיתונאים שסיקרו את פסגת ה-G7 באיטליה ביום חמישי, בכיר בממשל ביידן אמר: "הדבר החשוב ביותר בעסקת החטופים שנמצאת כעת על הפרק היא שהשגתה עשויה להשפיע על הלחימה בזירה הצפונית ולספק לנו הזדמנות להביא את הסכסוך באזור לסיום". הגורם הוסיף כי כל עסקה חייבת לכלול "הסדרים ספציפיים בגבול לבנון".

"צריך להביא לחתימתו של הסכם שיאפשר לישראלים לחזור לבתיהם בצפון עם ערבויות ביטחוניות כי לא מדובר ב-6 באוקטובר של חיזבאללה, היושב ממש על הקו הכחול", הסביר הגורם בהמשך.

הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן בפגישתו עם רה"מ נתניהו בתל אביב, אוקטובר 2023 | צילום: רויטרס

בניגוד למתקפת הפתע הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר, בדיווח של CBS צוין כי בכירים בוושינגטון מודעים לכך שצה"ל ושאר כוחות הביטחון הישראליים נערכים מזה שנים לתרחיש אפשרי של מלחמה בלבנון. "כוחות ישראליים בפיקוד הצפון של צה"ל מתאמנים אך הם עדיין אינם בעמדת הסתערות", טען בכיר אמריקני.

טאלב עבדאללה
טאלב עבדאללה | צילום: דובר צה"ל

כזכור, ההסלמה המשמעותית שנרשמה השבוע בגבול הצפון מגיעה ברקע חיסולו של בכיר חיזבאללה טאלב עבדאללה, הידוע בכינוי "אבו טאלב". צה"ל אישר ביום שלישי כי עבדאללה אכן חוסל, וציין שמדובר במפקד הבכיר ביותר שחוסל בלבנון מאז פרוץ המלחמה.

ביום רביעי, חג שבועות, חיזבאללה שיגר לעבר ישראל למעלה מ-200 טילים כתגובה לחיסול. בעקבות השיגורים פרצו שריפות רבות ברחבי הגליל, אשר סיכנו יישובים ומתקנים אסטרטגיים באזור.