משפחת בראל שמואלי זועמת על צה"ל: "מותו עבור הצבא – רק שגיאה"

משפחת לוחם המג"ב שנהרג בגבול עזה בחודש אוגוסט קיבלה לידיה את התחקיר הצה"לי שקבע כי הייתה שגיאה באי-הסגת הלוחמים לאחר שהמתפרעים הגיעו לחומה. במשפחה לא מקבלים את התחקיר: "הותירו אותו חשוף, זה יום שקורע לנו את הלב"

זמן צפייה: 02:18

כעס: כך מגדירים היום (שני) במשפחתו של בראל שמואלי את התחושה לאחר שקיבלו לידיהם את התחקיר הצה"לי שנערך סביב נסיבות נפילתו של בנם, לוחם מג"ב, בתקרית הירי בגבול עזה בחודש אוגוסט האחרון.

התחקיר מחדד את התקלה הצבאית בכך שלא התקבלה בשטח החלטה להסיג את הלוחמים לאחור כשהגיעו המתפרעים לגדר. בסופו של דבר, אחד המתפרעים שלף אקדח צמוד לחומה לחרך שבו עמד שמואלי ז"ל וירה בו. שמואלי נפצע אנושות ומת מפצעיו כעבור תשעה ימים.

"התחקיר הצבאי שהוצג לנו הבוקר, לא רק שלא חידש לנו דבר, אלא היה עבור צה"ל דרך לסגור את האירוע הקשה והכואב – דרך אמירה סתמית על שגיאה פה ושגיאה שם", אמרו במשפחה היום. בראל שלנו, לוחם מג"ב, נהרג בלי סיבה ועבור צה"ל זאת רק שגיאה".

במשפחת הלוחם כועסים על השרשרת הפיקודית. "מפקד החטיבה הצפונית כשל ברגע האמת. הוא לא קיבל את ההחלטה המתחייבת במשך שעה שלמה שבה יש המוני פלסטינים פורעים צמודים לגדר שמהווים סיכון חיים לכוחות", אמרו בהודעה שפרסמו. "המח"ט לא פעל לפינוי הפורעים גם לאחר הניסיונות הברורים לחטיפת נשק, לא הורה על הסגת הכוחות".

המשפחה ציינה גם כי "רק בנס זה נגמר בהרוג אחד ולא ביותר. אם זה לא כישלון, אז אנחנו לא יודעים מה כן. בסופו של יום, לבראל וללוחמים לא היה שום אמצעי להתמודד עם האירוע, הותירו אותו שם חשוף לפגיעה ולמוות כל כך מיותר. בראל איננו ומפקד החטיבה הצפונית, האיש שאמון על הגזרה, קיבל לאחר האירוע קידום ומקבל עכשיו בתחקיר צבאי פנימי - ציון לשבח. זה יום שקורע לנו את הלב".

בתחקיר הצה"לי נכתב בין היתר כי "ההחלטה לנוע ולהתמקם על המכשול לפי התוכנית, על סמך ניסיון העבר והמידע המודיעיני כאשר המתפרעים צמודים אליו וחסרונותיו עולים על יתרונותיו, היא שגיאה מקצועית בדיעבד".

עוד נכתב כי "השימוש של המתפרעים בנשק חם וקטלני סמוך לחומה היה לא צפוי. ההחלטה להישאר צמוד לחומה גם לאחר ניסיונות חטיפת כלי הנשק וגם לאחר אירוע הירי בבראל ז"ל במקום לדלג אחורנית למקום שבו יש יתרון לכוחותינו הינה שגיאה".

מפקד אוגדת אזה, תא"ל נמרוד אלוני, נפגש הבוקר עם המשפחה והציג להם את התחקיר. בשיחה עם כתבים צבאיים הוא אמר: "אנחנו לא מנהלים עימות עם המשפחה. אנחנו משתתפים בכאבם העמוק ונמשיך לעטוף אותם. בראל נהרג בעימות אלים בארוע מבצעי. הגשנו גם תחקיר למשפחת עומר טביב ז"ל מארוע הנ"ט בשומר חומות בנתיב העשרה".

אלוני הוסיף כי הוא הציג שש שגיאות טקטיות שבוצעו בפריסת הכוחות על הגדר, בין היתר היערכות לא נכונה כאשר ההמון ניגש אל הגדר והכוחות היו על החומה שמהווה שטח מת, וכן ההישארות על הגדר גם כשהיה ניסיון לחטוף נשקים. מסקנה נוספת אליה הגיעו בצה"ל הייתה שמוטב היה לעשות תרגיל עם כל החיילים.