איראן: "חיזבאללה לא יגביל את עצמו למטרות צבאיות"

נציג איראן לאו"ם הזהיר בראיון ל-CBS כי תגובת חיזבאללה לחיסול פואד שוכר בביירות עלולה לגלוש ליעדים "עמוקים ונרחבים, אזרחיים וצבאיים" בישראל - עקב חריגה מ"הגבולות הלא-רשמיים" של התקיפות

הלוויתו של בכיר חיזבאללה, פואד שוכר
הלוויתו של בכיר חיזבאללה, פואד שוכר | צילום: רויטרס

בצל הכוננות הגבוהה לנקמה האיראנית עקב חיסולו של הנייה, ישנה המתנה בישראל גם לתגובת חיזבאללה, עקב חיסולו של בכיר הארגון, פואד שוכר. נציג איראן לאו"ם הזהיר היום (שבת) בראיון לרשת CBS האמריקנית כי "חיזבאללה לא יגביל את עצמו למטרות צבאיות", במהלך התגובה לחיסול.

הנציג הוסיף ואמר כי "עד עתה, חיזבאללה וישראל פעלו צבאית בתוך גבולות לא כתובים, והגבילו את תקיפותיהם למטרות צבאיות. עם זאת, תקיפת בניין המגורים בדאחייה של ביירות סימנה מפנה בגישה זו. אנחנו צופים כי חיזבאללה יגיב בתקיפת יעדים עמוקים ונרחבים בישראל - ולא יגביל את עצמו ליעדים צבאיים".

הלוויתו של בכיר חיזבאללה, פואד שוכר
הלוויתו של בכיר חיזבאללה, פואד שוכר | צילום: רויטרס

בסעודיה דווח אמש כי חיזבאללה החל לפנות ציוד צבאי ממפקדותיו בדאחייה שבביירות. עוד על-פי הדיווח הסעודי, תושבים בבירה הלבנונית המתגוררים בסמוך למבנים של חיזבאללה התבקשו להתפנות מבתיהם. בנוסף, ברשת "סקיי ניוז" בערבית דווח כי גורמי מודיעין במערב מעריכים שהמתקפה האיראנית תצא לפועל בעת בה יציינו בישראל את תשעה באב, שיוצא ב-12 באוגוסט.

ההערכה בישראל היא כי התגובה אכן תגיע בימים הקרובים, וכי היא לא תהיה סימולטנית בלבד. הצפי הוא כי תגובה של חיזבאללה תגיע לפני התגובה האיראנית. בכל מקרה, בימים הקרובים הסיכון לכניסה למלחמה רחבה הוא גבוה מאוד.

שלשום איים מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה במתקפה חריפה על ישראל ואמר כי האחרונה "חצתה קו אדום". הוא הכחיש כי חיזבאללה אחראי לירי הרקטה שהביאה למותם של 12 ילדים במג'דל שמס: "זו המצאה של ישראל וארה"ב. אם היינו עושים זאת - היינו מודים בטעות". לדבריו, "אנו נגיב. אין ספק. אנו בוחנים תגובה 'אמיתית'. גם איראן לא תשתוק".

נסראללה סופד לבכיר חיזבאללה, פואד שוכר, במהלך הלוויתו
נסראללה סופד לבכיר חיזבאללה, פואד שוכר, במהלך הלוויתו | צילום: רויטרס

ארצות הברית בינתיים ממשיכה לפעול כדי למנוע הסלמה אזורית, תרחיש  ממנו חששו בוושינגטון לאורך החודשים אחרונים. דיפלומטים אמריקנים הפועלים ברחבי המזרח התיכון מקיימים פגישות ושיחות טלפון שמטרתן למנוע מאיראן להגיב לחיסול הנייה בטהראן באופן שידרדר את האזור למלחמה.

במקביל, דיווחים בעולם הערבי מלמדים על היערכות למתקפה נגד ישראל גם בקרב שלוחות אחרות של איראן ברחבי המרחב התיכון. עיתון אלא'חבאר הלבנוני דיווח מפי מקורות בצנעא כי החות'ים, להם חשבון פתוח עם ישראל מאז המתקפה האווירית של צה"ל בתימן לפני כשבועיים, נערכים להסלמה. על-פי אלא'חבאר, האמריקנים פעלו בכל הערוצים האזוריים והבינלאומיים בניסיון לדחות את התגובה נגד ישראל.

עוד דווח בעיתון הלבנוני, מפי מקור המקורב למיליציות הפרו-איראניות בעיראק, כי בשעות האחרונות נערכו פגישות אינטנסיביות בין בכירים איראניים למנהיגי פלגים לבנוניים ועיראקים, כדי לקבוע את התגובה המתאימה נגד ישראל. לטענת המקור, המיליציות העיראקיות הודיעו לבכירי הציר האיראני כי הן ערוכות לפתיחת עימות ישיר עם ישראל ומוכנות לשגר לשטחה טילים מדויקים. לצד זאת צוין כי כל הנוכחים בפגישות הסכימו שיש להמתין ולבחון את העיתוי וההיקף של המתקפה המתוכננת.