פעולה בלב הקסבה: כוחות הביטחון השמידו תשתיות טרור בשכם

כוח משותף של צה"ל, שב"כ וימ"מ פשט על דירת מסתור ששימשה כמעבדת מטענים של כנופיית הטרור וממנה יצא הפיגוע בו נהרג הלוחם עידו ברוך. הפלסטינים מדווחים על 6 הרוגים ו-21 פצועים, אין נפגעים בקרב כוחות הביטחון. לפיד: "מי שמתכנן פיגועים - גורלו עלול להיות מר"

זמן צפייה: 02:10

כוח משותף של צה"ל, שב"כ וימ"מ פשט הלילה (שלישי) על דירת מסתור בקסבה של שכם, אשר שימשה כמעבדת מטענים של פעילים מרכזיים בכנופיית הטרור "ערין אלוסוד" ("גוב האריות"). במהלך הפעילות התפתחו חילופי אש והפלסטינים מדווחים על חמישה הרוגים ו-21 פצועים. דובר צה"ל מסר כי מעבדת המטענים פוצצה והושמדה על ידי כוחות הביטחון.

ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל אביב כוכבי פיקדו על המבצע מחפ"ק השב"כ במרכז הארץ. לפי משרד הבריאות הפלסטיני, מלבד החמישה שנהרגו בשכם נהרג פלסטיני נוסף בחילופי אש שהתפתחו בכפר נבי סלאח צפונית לרמאללה. על פי מקורות מקומיים בשכם, אחד ההרוגים הלילה הוא וודיע לחוח, אחד מבכירי "גוב האריות". הוא נהרג לדברי המקורות בחילופי האש עם כוחות צה"ל בעיר העתיקה של שכם.

וודיע אל לחוח, בכיר גוב האריות בשכם
וודיע אל לחוח, בכיר גוב האריות בשכם

בנוסף לכך דיווחו הפלסטינים על 21 פצועים, לאחר שהתפתחו עימותים בין תושבי שכם לכוחות הביטחון עם כניסתם לקסבה. דובר צה"ל מסר כי במהלך הפעילות, עשרות פלסטינים הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר כוחות, אשר השיבו לעבר מספר חמושים בירי.

כוחות הביטחון פעלו לפנות בוקר גם בכפר רומאנה הסמוך לג'נין, שם כותר ביתו של מבוקש העונה לשם שריף אבו בכר, והוא נעצר. עם כניסת לוחמי סיירת גולני לאזור נפתחה לעברם אש, והם הגיבו בירי ופצעו את אחד המחבלים.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2210250651' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד הירי בקסבה של שכם' poster='' kid='1_49x5yxvw' duration='']

ראש הממשלה יאיר לפיד התראיין הבוקר לאפי טריגר בתוכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל, והתייחס לחיסול הבכיר ב"גוב האריות": "אם אתה רוצה לעשות משהו, תעשה. אל תקשקש עליו בתקשורת. רק צריך לדעת - כל מי שמתכנן פיגועים, שגורלו עלול להיות מר". שר הביטחון בני גנץ מסר הבוקר: "אין ולא יהיו ערי מקלט לטרוריסטים. נמשיך לפעול מול כל מי שינסה לפגוע באזרחי ישראל בכל מקום ובכל זמן שיידרש".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב מסר: "שבחים לכוחות ימ"מ, צה"ל ושב"כ על פעולה נחושה, מקצועית ובתנאים מורכבים מאוד הלילה בשכם, שהשמידה תשתיות טרור פלסטיני ופגעה במחבלים שאחראים על פיגועים ותיכננו פיגועים נוספים. מדינת ישראל תמשיך ליזום, לתקוף ולהפתיע את המחבלים - אלו שמבצעים ואלו ששולחים אותם - בכל מקום ובכל זמן, ותדע לפגוע בהם. יידע כל מי שמאיים על ביטחונם של אזרחי ישראל, כי דמו בראשו".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2210250652' autoplay='0' credit='' desc='יידוי אבנים על כוחות הביטחון עם כניסתם לשכם' poster='' kid='1_3ysou29d' duration='']

בתוך כך, דובר יו"ר הרשות הפלסטינית, נביל אבו רודיינה, אמר הלילה כי אבו מאזן קיים שיחות דחופות כדי לעצור את "תוקפנות הכיבוש כנגד בני עמנו בשכם". לדבריו אבו מאזן עוקב אחר המתרחש ומחזק את עמידתם האיתנה של תושבי שכם. אבו רודיינה תיאר את המתרחש בשכם כ "פשע מלחמה" והטיל על ישראל את האחריות להשלכות מעשיה, כך דיווחה סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען".

ראש הלשכה המדינית של החמאס, אסמאעיל הנייה, אמר הבוקר בהודעה לכלי התקשורת: "שכם רושמת בדם השהידים נתיב של פאר וגאווה. הקורבנות הללו רק יוסיפו להתנגדות בגדה המערבית. הכיבוש יתחרט על הפשעים הללו. 'גוב האריות' הוא כוח משמעותי בפלסטין וימשיך להיות חממה לכל לוחמי ההתנגדות".

פעילות כוחות צה''ל הלילה בשטחים
פעילות כוחות צה''ל הלילה בשטחים | צילום: דובר צה''ל

כנופיית הטרור "גוב האריות" אחראית בין היתר לפיגוע הירי בו נהרג לוחם צה"ל סמ"ר עידו ברוך. כמו כן, זו אותה כנופיית טרור ששילחה מחבל לפיגוע בתל אביב, פיגוע שנמנע הודות לערנות שוטרים במקום, ולהנחת מטען הנפץ בתחנת הדלק בקדומים.

בנוסף, התשתית ניסתה לבצע פיגוע מטען בהר ברכה ולהשליך רימון רסס לעבר כוח צה"ל בסמוך לחוות גלעד וכן אחראית להוצאת שורת פיגועי ירי במרחב העיר שכם. לאורך התקופה האחרונה, וביתר שאת בימים האחרונים, תשתית זו המשיכה לגייס, לתכנן וליזום פיגועים לעבר יעדים ישראלים.