מתיחות ביטחונית: חמאס ממשיך בהסתה וקורא לפיגועים במוקדי החיכוך

בג'נין מתכוננים חמושים רבים לקראת קרבות שהם מעריכים כי יתרחשו מול צה"ל בימים הקרובים, והם מטמינים מטענים ואוגרים נשק ובקבוקי תבערה. חופש הפעולה של צה"ל בסיכול הטרור נשמר - וההערכה היא כי יימשכו הסיכולים מהאוויר

זמן צפייה: 01:29

המתיחות הביטחונית נמשכת גם היום (שישי) והכוננות תישאר לאורך כל סוף השבוע, כאשר בג'נין מתכוננים חמושים רבים לקראת קרבות שהם מעריכים כי יתרחשו מול צה"ל בימים הקרובים. חמושים רבים מכל האזור מגיעים לתוך מחנה הפליטים בג'נין, והם מטמינים מטענים ואוגרים נשק ובקבוקי תבערה.

המתיחות יוצרת מצב שבו חמאס ממשיך בהסתה הפרועה, וקורא לעוד ועוד פלסטינים לבצע פיגועים ולהתעמת עם כוחות הביטחון במוקדי החיכוך השונים, כאשר המטרה הגדולה שלו היא להבעיר את השטח ולהביא לפיגועים קשים, כמו הפיגוע שהיה השבוע בעלי, כדי להוליד אינתיפאדה.

חופש הפעולה של צה"ל נשמר מבחינת סיכול הטרור, אחרי שלראשונה מזה זמן רב בוצע סיכול מחבלים מהאוויר בשטחי הגדה המערבית, וההערכה היא כי סיכולים כאלה יימשכו. המתיחות הגיעה למעשה לשיא, והשאלה היא האם ניתן יהיה לגרום לדעיכת גל הטרור מבלי לבצע מבצע נרחב או כמה מבצעים, בדגש על מחוז ג'נין - או שכוחות הביטחון ידרשו לבצע מבצע מאסיבי ומקיף הרבה יותר.

חמוש בג'נין
חמוש בג'נין | צילום: רויטרס

כוחות הביטחון נערכים לפיגועי נקמה, אך אין ידיעות קונקרטיות, וצה"ל יהיה קרוע בסוף השבוע בין המאמץ לשמירה על הביטחון מפני טרור בצפון השומרון, לבין ההתמודדות עם האלימות והפרעות שמבצעים יהודים בפלסטינים. שלשום בשעות הערב ביטל כוח של צה"ל שאמור היה לצאת לבצע בשומרון את הפעילות, והוסת לפעול למניעת פעילות של פורעים יהודים.

Whatsapp Image 2023 06 21 At 2
רכב ובית שנשרפו בפרעות המתנחלים בתורמוס עייא | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

אתמול פורסם סרטון בו ניתן לראות נערי גבעות יוצאים בריצה ממסגד בכפר עוריף הסמוך לשכם, לאחר שהשחיתו אותו והשחיתו בית ספר בכפר, כאשר אחד מהם נראה כשהוא קורע ספר קוראן. אמש התייחס שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס לפרעות המתנחלים בימים האחרונים, ואמר: "אנחנו לא מקבלים את מה שקרה בימים האחרונים בכפרים הפלסטיניים, ארה"ב לא תעמוד מהצד ותצפה באלימות מתנחלים".

שריפה שפרצה כתוצאה מפרעות המתנחלים ליד הכפר קוסרה הסמוך לשכם
שריפה שפרצה כתוצאה מפרעות המתנחלים ליד הכפר קוסרה הסמוך לשכם | צילום: פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אמש לפעילות צה"ל בג'נין השבוע ולחיסול חוליית מחבלים מהאוויר, ובירך את כוחות הביטחון: "אנחנו כל הזמן מפתיעים, אנחנו כל הזמן משנים את המשוואה מול גורמי הטרור. עשינו זאת במבצע האחרון בעזה, עשינו זאת שוב אתמול בג'נין".

"החוליה שחוסלה, חוסלה על ידי כלי טיס בלתי מאויש", אמר ראש הממשלה, ופירט: "החוליה הזאת ביצעה כמה וכמה פיגועי טרור והיא עמדה לבצע עוד פיגועי טרור, אבל סגרנו איתה חשבון בהפתעה". לבסוף אמר: "אני רוצה לברך את אמ"ן ואת השב"כ על המודיעין המדויק, ואת צה"ל על הביצוע המדויק. אנחנו נמשיך לפעול ביוזמה, בחדשנות, בהפתעה - ואנחנו ננצח".