שר הביטחון שוקל: מעצר מנהלי למובילי הפרעות בשטחים

בצה"ל מזהים פוטנציאל סיכון גבוה בעקבות פרעות המתנחלים בתורמוס עייא. בעקבות כך, גלנט שוקל לחתום על צווי מעצר מנהליים למנהיגי נוער הגבעות שהובילו את ההתפרעויות והשב"כ אוסף מודיעין כדי לאפשר את המהלך

זמן צפייה: 02:17

בעקבות הפרעות שאירעו היום (רביעי) בכפר תורמוס עייא, שר הביטחון יואב גלנט שוקל להוציא צווי מעצר מנהליים למנהיגי נוער הגבעות - כמו שהוציא לאחר הפרעות בחווארה. בשב"כ מכינים תשתית מודיעינית למהלך כזה מתוך הבנה שפוטנציאל הסיכון שכרוך בפרעות האלה גדול.

למרות הערכות של צה"ל שיהיו פרעות כאלה וניסיונות נקמה של מתנחלים בפלסטינים, עדיין לא הצליחו בצבא למנוע את ההתפרעות ואת הפגיעה ברכוש ובפלסטינים. בצה"ל מבינים שהסיכון והפוטנציאל לתבערה שכרוך באירועים האלה הוא משמעותי, הצבא מתגבר את יהודה ושומרון בשלושה גדודים וירכז עכשיו מאמץ נוסף.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2106232026' autoplay='0' credit='' desc='צבי יחזקאלי על קיני הטרור בשטחים' poster='' kid='1_mcsctu23' duration='141']

באזור ממנו באו המחבלים, הכפר עוריף מדרום לשכם, וגם בג'נין, נראה מאמץ מבצעי מרוכז של צה"ל לטפל בכל ההתראות ובכל החוליות שמוכרות שם. אולם, המאמץ של צה"ל מתפצל כאשר חלק מהכוח מרותק למקומות אחרים בגלל התפרעויות של נוער הגבעות.

Whatsapp Image 2023 05 09 At 1
שר הביטחון יואב גלנט | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

במקביל, נמשכות הקריאות בקואליציה לקיום מבצע צבאי בצפון השומרון. בארגוני הטרור נערכים למבצע שכזה של צה"ל ומחכים לו. מבחינתם מדובר בהזדמנות ליצור הרתעה וגם האיראנים מעורבים במהלכים. יש ויכוח בין חמאס לג'יהאד בנושא, ומדובר מבחינתם בקרב שיקבע תודעה מבחינת הפלסטינים. גורם ברשות אמר לחדשות 13 שהם רוצים שחמאס לא יתערב בג'נין אך במקרה של מבצע צבאי, חמאס יתואר כגיבור ההתנגדות ולכן מבצע כזה יכול רק לחזק אותו בגדה.

Whatsapp Image 2023 06 21 At 1
הפרעות בתורמוס עיא | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, מאות מתנחלים הגיעו לכפר תורמוס עיא מצפון לרמאללה, הציתו רכבים ובתים בכפר, ופצעו ככל הנראה מספר פלסטינים בפרעות מחאה על הפיגוע אמש. בתיעודים שמופצים ברשתות החברתיות נראים המתנחלים הולכים ברחובות הכפר ללא נוכחות של צבא או משטרה במקום ומציתים רכבים ובתים של תושבי המקום.

כשעתיים לאחר סיום האירוע, בצה"ל גינו: "אזרחים ישראלים הציתו רכוש של פלסטינים לפני זמן קצר בכפר תורמוס עייא. כוחות הביטחון נכנסו לכפר כדי לכבות את השריפות, למנוע חיכוכים ולאסוף ראיות. האזרחים יצאו מהכפר והמשטרה פתחה בחקירת נסיבות האירוע. צה"ל מגנה אירועים חמורים אלו של הפעלת אלימות והשחתת רכוש. אירועים מסוג זה מונעים מצה״ל וכוחות הביטחון להתמקד במשימתם המרכזית - הגנה על ביטחון אזרחי מדינת ישראל ומניעת טרור".

Screenshot 2023 06 21 205615
מתנחלים בכפר עוריף

שעות לאחר מכן, כ-150 מתנחלים הגיעו הערב לכפר עוריף מדרום לשכם, ממנו יצאו שניים מהמחבלים שביצעו את הפיגוע אתמול בעלי, והחלו להתעמת עם תושבי הכפר. שלושה מתנחלים נפצעו בראשם מיידוי אבנים, ובתיעודים מהמקום נראו זיקוקים שנורים לעברם ואזעקות במסגדים בקריאה לתושבים להגיע.

האירועים הגיעו לאחר שאתמול בלם הצבא מתנחלים שהגיעו לבצע פעולות נקמה בכפר חווארה. שעות ספורות לאחר הפיגוע בעלי, בו נרצחו ארבעה ונפצעו ארבעה נוספים, הגיעו עשרות לכפר חווארה וניסו לבצע שם פרעות, בדומה למה שנעשה בפברואר האחרון.