נתניהו החליט: יהודים לא יוכלו לעלות מחר להר הבית

ראש הממשלה החליט לאסור על עליית יהודים להר מחר, בחג שביעי של פסח, על אף שתחילה רוב בכירי מערכת הביטחון, כמו גם שר הביטחון יואב גלנט, התנגדו לאיסור. השר בן גביר ביקש מנתניהו לדחות את ההחלטה לבוקר - אך נתניהו סירב

זמן צפייה: 01:31

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט היום (שלישי) לאסור עליית יהודים להר הבית מחר, בחג שביעי של פסח, זאת על אף שתחילה רוב בכירי מערכת הביטחון התנגדו לאיסור, אך בדיון שנערך היום הסכימו עם עמדת ראש הממשלה. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביקש מנתניהו לדחות את ההחלטה לבוקר - אך נתניהו סירב.

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ראש הממשלה, שר הביטחון והשר לביטחון לאומי סיימו הערכת מצב מקיפה עם ראשי זרועות הביטחון שעסקה במצב הביטחוני בישראל לרבות באיו״ש, ירושלים ובהר הבית. ראש הממשלה והשרים הנחו להשקיע את כלל הכוחות המבצעים הדרושים במטרה להגן על המתפללים שיגיעו לכותל, ובצירים המובלים אליו".

"בנוסף הוחלט לאסור עליית מבקרים יהודים ותיירים להר הבית עד סוף הרמדאן בהמלצה פה אחד של שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ והמפכ"ל. ראש הממשלה שיבח את משטרת ישראל על אופן פעולתם בהר הבית ובכותל בחג הפסח, ואת כוחות הביטחון על שורות סיכולים ופעולות הגנה על אזרחי ישראל שהצילו חיים רבים".

עוד נמסר: "בהערכת המצב שהסתיימה לפני זמן קצר בנושא עליית היהודים להר הבית עד סוף חודש הרמאדן, הייתה תמימות דעים בין כל גורמי הביטחון שלא לאפשר ביקורי יהודים בהר הבית מחר. בעמדת שר הביטחון גלנט תמכו כל ראשי גופי הביטחון השונים - הרמטכ"ל, ראש השב"כ והמפכ"ל".

Whatsapp Image 2023 04 11 At 0
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

השר בן גביר מסר בתגובה: "ההחלטה של ראש הממשלה לסגור את הר הבית ליהודים בשל גל הטרור - היא טעות חמורה שלא תביא שקט, אלא עלולה רק להסלים את המצב. אי נוכחותם של יהודים בהר הבית תביא אוטומטית לדילול הכח המשטרתי השוהה בהר, מה שיצור כר פורה למפגני הסתה ענקיים לרצח יהודים, ואף לתרחיש של ידויי אבנים לעבר מתפללים יהודים בכותל המערבי. כשהטרור מכה בנו - יש להכות אותו בעוצמה אדירה בחזרה, לא להיכנע לו ולגחמותיו".

מתנועת "חוזרים להר" נמסר: "אנו מגנים את ההחלטה התבוסנית של ממשלת ישראל לסגור את הר הבית ליהודים עד סוף חג הראמדן, ובכך לקחת מהעולים היהודים את "כבשת הרש" - השעות המועטות בהם מתאפשר להם לעלות להר. ציפינו מממשלת "ימין מלא מלא" שלא תכנע לאיומים של ארגוני הטרור ותאפשר עליית יהודים להר חרף ההפחדות, אך תקוותנו התבדתה. ההבטחות של נבחרי הציבור התגלו כדיבורי סרק".

הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, מסר: "יש לברך על הודעת ראש הממשלה על סגירת הר הבית לעליית יהודים. מלבד האיסור החמור של עליה להר הבית יש לפעול למנוע התססה והתגרות מיותרת, הרבנות הראשית לדורותיה קבעה מאז ומתמיד כי על פי ההלכה היהודית עליית יהודים להר הבית אסורה בתכלית".

Whatsapp Image 2023 04 09 At 1
מתפללים יהודים בהר הבית | צילום: רויטרס

כזכור, בתחילת השבוע דיווחנו במהדורה המרכזית על ההתייעצות שכינס ראש הממשלה בסוגייה, ובמהלכה גם שר הביטחון גלנט תמך במפתיע בעליית יהודים להר. במשטרה התנגדו, וגורמים במשטרה אמרו אחרי הדיון כי מדובר בהחלטה מאוד נפיצה.

ההתייעצות המצומצת שקיים רה"מ נתניהו עסקה בשאלה כיצד צריכה ישראל לפעול בימים האחרונים של הרמדאן, מתי לאפשר עליית יהודים להר הבית - ומתי לסגור את ההר לכניסת יהודים. במהלך הדיון דרש השר בן גביר לצמצם את מספר הימים בהם הר הבית סגור למבקרים יהודים בסוף הרמדאן, כאשר בדרך כלל מדובר על עשרה ימים.