עקב תשעה באב וחג הקורבן היום: היערכות למהומות בהר הבית

כוחות הביטחון יחליטו הבוקר אם להתיר כניסת יהודים למתחם לכבוד הצום, למרות שהווקף קרא למתפללים למנוע את המהלך. שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים ייפרסו באזור העיר העתיקה

זמן צפייה: 01:29

המשטרה נערכת הבוקר (ראשון) בכוחות מתוגברים בהר הבית, מחשש למהומות במתחם. זאת, בשל העובדה כי צום תשעה באב וחג הקורבן המוסלמי יוצאים השנה באותו יום. הבוקר, יחליטו במשטרה אם להתיר כניסת יהודים להר הבית בשל הצום, למרות חגיגות העיד אל-אדחא.

בד בבד, הווקף והמופתי של ירושלים החליטו לדחות את תפילת הבוקר בשעה, והיא תחל ב-7:30. המתפללים המוסלמים נקראו להישאר במתחם שם כדי למנוע כניסת יהודים למקום.

לעוד כתבות בנושא:

עם כניסת צום תשעה באב: המוני בני אדם מתכנסים בכותל המערבי

הסיבות לצום – והמנהגים: כל מה שאתם צריכים לדעת על תשעה באב

מתגובות קשות ועד הסתה: האלימות ברשת היא שנאת החינם המודרנית

המשטרה מנסה לפרוץ לתוך מסגד אל-אקצא
המשטרה מנסה לפרוץ לתוך מסגד אל-אקצא | צילום: חדשות 13

במקביל, ייפרסו שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים באזור העיר העתיקה, תוך התמקדות בבתי כנסת, ויאבטחו את המקום. גם מערך הביטחון בעוטף ירושלים יעובה, וצפויה פעילות נגד שוהים בלתי חוקיים ואנשים שמסייעים להם.

העיר העתיקה תיחסם לכניסת כלי רכב פרטים החל משעות הבוקר, והמשטרה ממליצה להגיע למקום בתחבורה ציבורית. הכניסה לרחוב סולטן סולימאן תיחסם לכניסת כלי רכב החל מהשעה 17:00, וצפויה להיפתח בשעות הלילה עם סיום תפילת ערבית שלאחר הצום והתפזרות המתפללים.

שוטרים בהר הבית
שוטרים בהר הבית | צילום: החדשות 13

אמש, התאספו אלפי מתפללים בכותל המערבי, לציון התענית. המתפללים במקום קראו את מגילת איכה ואמרו קינות, בסמוך למקום החורבן. גם היום צפויים יהודים רבים להגיע למקום, ולשהות בו עד צאת הצום, בסביבות השעה 20:00.

במקביל, התייחס השר לביטחון הפנים גלעד ארדן בריאיון לחדשות 13 למתיחות הצפויה ואמר כי "צריך להכיר שבזמן חגי המוסלמים - הר הבית היה סגור לצערי בשנים האחרונות למבקרים, בהם גם מבקרים יהודים".

מתפללים בכותל בתשעה באב - ארכיון
מתפללים בכותל בתשעה באב - ארכיון | צילום: רויטרס

"זה לא קשור לסטטוס קוו אלא נעשה כדי למנוע חיכוך, כי בחגים יש עשרות אלפי מתפללים בהר ונוצר קושי לתת מענה ביטחוני למי שמבקר שם. הכול כפוף להערכת מצב שתקיים משטרת מחוז ירושלים מחר בבוקר. העולם צריך לראות שמי שמפר פעם אחר פעם את הסטטוס קוו ומסית לאלימות בהר, זה הוואקף והגורמים הפלסטיניים".