עשרות התרעות ליום הכיפורים - דיון על סגר בסוכות בחמישי

מערכת הביטחון בכוננות גבוהה במהלך חגי תשרי, כשברקע עשרות התרעות לפיגועים ביום הכיפורים, וסגר שיוטל בשטחים באותו יום. ביום חמישי יתקיים דיון אצל שר הביטחון גנץ שבמהלכו יוחלט אם להטיל סגר גם בסוכות או לא. הדילמה: פגיעה בכלכלת הפלסטינים שיוצאים לעבודה בישראל מול החשש מפיגועים

זמן צפייה: 01:51

כוננות פיגועים בחגים: מתיחות רבה מורגשת הערב (שבת) בשטחי יהודה ושומרון, כאשר מוקדם יותר היום נהרג פלסטיני בן 18 שיידה בקבוקי תבערה לעבר כוחות הביטחון, נורה ונהרג. בנוסף, ביממה האחרונה נרשמו לפחות שני פיגועי ירי, כאשר חוליות מחבלים יצאו עם נשק חם, אחת מהן ירתה על גדר הביטחון ליד בית אל, באזור רמאללה, והשנייה לעבר כוחות צה"ל בכפר בורקה שבקרבת שכם. בשני המקרים לא היו נפגעים, והאירועים הללו עברו מתחת לרדאר.

החשש המרכזי במערכת הביטחון הוא בדיוק אותן חוליות מחבלים, שיוצאות עם נשק כדי לבצע פיגועי ירי על כוחות ישראליים ואזרחי ישראל, וזהו איום ממשי הרבה יותר מההתפרעויות שנרשמות בלילות האחרונים בשכונות מזרח ירושלים. כמו בכל שנה, יום כיפור צפוי להיות יום מתוח וטעון, ועם ההתרעות הרבות לפיגועים הוחלט גם השנה על סגר בשטחים באותו יום.

פאיז ח'אלד דמדום נהרג ע''י כוחות צה''ל לאחר שהשליך בקבוקי תבערה
פאיז ח'אלד דמדום נהרג ע''י כוחות צה''ל לאחר שהשליך בקבוקי תבערה

עד לפני כמה שנים הוטל סגר באופן אוטומטי גם בחג הסוכות, אולם בשנים האחרונות בני גנץ שינה את המדיניות הזו, וביום חמישי הקרוב צפוי דיון אצל שר הביטחון בנוגע לשאלה האם להטיל סגר או לא. הדילמה נובעת מהחשש לאירועים ביטחוניים שיסכנו ישראלים, לעומת המדיניות של גנץ לאפשר תמריצים כלכליים לפלסטינים. ההנחה הרווחת במערכת הביטחון היא שפלסטיני שנכנס לשטח ישראל על מנת לפרנס את עצמו ומשפחתו לא יבצע פיגוע.

בינתיים, ברצועת עזה מסתכלים בסיפוק על ההתקוממות שנרשמת בשטחי הרשות הפלסטינית, כשהיום התקיימה עצרת הסתה שכונתה "עצרת תמיכה באל-אקצא" שאליה הגיע גם מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר עם שני ילדיו, לאחר שלא נראה בפומבי זמן רב.

התפרעויות ביהודה ושומרון, דיון על סגר בסוכות
התפרעויות ביהודה ושומרון, דיון על סגר בסוכות | צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90

יחיא סינוואר בעצרת תמיכה באלאקצא ברצועת עזה
יחיא סינוואר בעצרת תמיכה באלאקצא ברצועת עזה

כאמור, בשעות אחר הצהריים נורה פלסטיני בן 18, פאיז ח'אלד דמדום, לאחר שיידה בקבוקי תבערה באלעיזריה (בית עאניה) שממזרח לירושלים לעבר כוח משמר הגבול. כוח מג"ב היה בדרך לאבו דיס, שם פלסטינים הצליחו ליצור פרצה בחומת ההפרדה, והכוחות השתלטו על האירוע. באותו הזמן, לוחם מג"ב נפגע מיידוי אבנים בכפר בפלסטיני נעלין.

האלימות המשתוללת ביהודה ושומרון היא שונה ממה שהכרנו עד כה. בשב"כ מדברים על "אינתיפאדה מגרסה חדשה", בצבא מעדיפים לדבר על "הסלמה". עם זאת, רוב הרחוב הפלסטיני לא מצטרף לאירועים ולכן ההחלטה כרגע בצה"ל היא להתמקד במאבק נגד חוליות הירי, ולהיכנס רק לביצוע מבצעים ומעצרים הכרחיים. ההבנה במערכת הביטחון היא שמבצע רחב וגדול של שהייה בשטח שיהפוך את החיילים שלנו למטרות – לא כדאי, לא יביא לתוצאה הנכונה ואין כרגע סיבה לעשות אותו.

פרצה בחומת ההפרדה באבו דיס
פרצה בחומת ההפרדה באבו דיס

חברון. ארכיון
חברון. ארכיון | צילום: וויסאם השלמון, פלאש 90

בינתיים, עיני מערכת הביטחון נשואות גם צפונה, עת ישראל ולבנון קרובות לחתום על הסכם היסטורי בדבר גבול המים הכלכליים של שתי המדינות. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, נאם היום מהבונקר שלו בלבנון, ואחרי מספר פעמים שניסה לפגוע במאמצי המו"מ, בין היתר על ידי שיגור ארבעה מל"טים לעבר אסדת "כריש", הערב הוא נשמע מפויס יותר.

"אנחנו מול ימים מכריעים בנושא. נראה מה תהיה תגובת ישראל" אמר נסראללה, "בימים הקרובים נראה מה תהיה עמדת לבנון, ואיך יתפתחו הדברים. אנחנו מקווים שזה יתפתח לטובה עבור לבנון. אם זה יגיע לתוצאה טובה, זה יהיה תוצאה של אחדות וסולידריות. יש החושבים שזה ניצחון של מישהו או מפלגה - אך כשמשתמשים בכוח, מגיעים לנקודה הזו". בצה"ל כאמור ערוכים לכל פרובוקציה שתבוא מכיוון חיזבאללה.