גלנט: "עסקת חטופים - חובתנו"; הרמטכ"ל: "ערך מוסרי בסיסי"

ברקע הפסגה בקטר, נאמו הרמטכ"ל ושר הביטחון בטקס בגלילות. גלנט: "עסקה תקדם את האינטרסים שלנו, נתגבר על הסיכונים". הלוי: "הסכם כולל ערכי הבסיס של חברה חפצת חיים". על תחקיר בארי שיפורסם מחר: "כשלנו. לא סיפקנו ביטחון"

זמן צפייה: 00:35

ברקע הפסגה בקטר, בניסיון להתניע משא ומתן לעסקת חטופים, נשאו הערב (רביעי) שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי דברים בטקס בגלילות. גלנט אמר: "מוטלת עלינו החובה להשיב את החטופים אל ביתם. זהו ציווי מוסרי עליון - וזוהי מטרת מלחמה מוצהרת. פעולתה הנחושה של מערכת הביטחון יצרה את התנאים למהלך להשבת החטופים. נפתח בפנינו חלון הזדמנויות מוגבל לממש את חובתנו הערכית והמוסרית להשבת חטופים".

"התנאים שייווצרו בעקבות העסקה יקדמו את האינטרסים הלאומיים והביטחוניים שלנו", הוסיף גלנט. "על הסיכונים שעלולים להיווצר - צה"ל וכוחות הביטחון יודעים לגבור. לצד הפעולה להכרעת חמאס ראוי, נכון וצריך לעשות עסקה". הרמטכ"ל התייחס גם הוא למגעים בקטר: "מעבר לחשיבותו הדחופה בהצלחת חיים, יש בהסכם למען השבת החטופים את הערכים הבסיסיים הנדרשים לחברת מופת וחפצת חיים".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1007242222' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_gyevtets' duration='109']

בתוך כך, ברקע הדריכות במערכת הביטחונית לקראת פרסום התחקיר של צה"ל מחר על הקרב בבארי ב-7 באוקטובר, אמר הרמטכ"ל כי מדובר בתחקיר "קשה מאוד": "בשמחת תורה כשלנו במבחננו העליון לספק ביטחון. אנחנו מתחקרים באומץ כדי להשתפר וכדי להשיב את אמון הציבור בצה"ל, בסיס כוחנו. החינוך הוא העתיד; מכפיל הכוח של החברה הישראלית, תומך בה תפתחות המדע, התשתיות, הכלכלה, החברה והבריאות, ומאפשר את קיומנו כאן, מעטים מול רבים. מכאן גם תפקידיו של צה"ל מראשיתו – להגן ולהילחם, וגם לבנות עם, מדינה וחברה, לקלוט עלייה, להכשיר ולחנך".

תא"ל ברק חירם
תא"ל ברק חירם | צילום: דובר צה"ל

התחקיר על הקרבות בבארי צפוי לכלול קביעות קשות כלפי מפקדים שלא חתרו למגע ונשארו מחוץ לקיבוץ באותה שבת, וכן וביקורת על יחידות שנתקלו במחבלים - ונסוגו. עם זאת, התחקיר משבח את מפקד "עוצבת הבזק", תת-אלוף ברק חירם, ברקע הטענות על התנהלותו בפרשת אירוע בני הערובה בבית של פסי כהן.

לפי התחקיר, תא"ל חירם הגיע ב-16:00 למקום - אז שרר אי-סדר מוחלט באזור. בשיחות סגורות אמר כי הוא "נחוש להיות מפקד אוגדת עזה".