סמוטריץ' ובן גביר איימו, נתניהו הכחיש: "לא העברנו נשק לרשות"

אחרי שפורסם כי ישראל מעבירה כלי נשק לרשות הפלסטינית, אמרו תקפו השרים סמוטריץ' ובן גביר את נתניהו. האחרון איים: "אם לא תגיד בקולך שהדיווח שגוי - יהיו לכך השלכות". נתניהו טען: "לא העברנו נשק, מימשנו החלטה של ממשלת בנט-לפיד להעביר כלי רכב משוריינים"

זמן צפייה: 00:34

שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' הביעו הבוקר (רביעי) זעם בעקבות הדיווח בגלי צה"ל על החלטת הממשלה להעביר כלי נשק לרשות הפלסטינית. בסביבתו של סמוטריץ' מסרו כי הוא "לא הכיר את המהלך, הוא רותח מזעם". ההערכה בסביבת סמוטריץ' היא ש"צעדי חימוש הרשות הפלסטינית, כמו גם הצעדים בבית הנשיא, הם תשלום של נתניהו לגנץ כדי להקים איתו ממשלת שמאל שתחתור להחייאת הסכמי אוסלו". סמוטריץ' כינס התייעצות "דחופה" - ובשעות הצהריים נמסר כי הוא צפוי להיפגש עם נתניהו היום. גורם ביטחוני בכיר מסר: "הועברו רק שמונה כלי רכב ממוגנים לרשות הפלסטינית"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פנה מוקדם יותר לנתניהו: "אדוני ראש הממשלה, אם לא תתחייב בקולך שהפרסומים אודות העברת אמצעי לחימה למחבלי הרשות הפלסטינית הם שגויים - יהיו לכך השלכות. אם בכוונתך לחתור לממשלת 'אוסלו 2', אנא עדכן את שריך ואת הציבור - ונפעל בהתאם". גורמים במערכת הביטחון אמרו כי מדובר בהעברת כלי רכב ממוגנים וציוד לפיזור הפגנות, המיועד לפעילות המשטרה הפלסטינית נגד התפרעויות.

בעקבות הסערה ואיומי השרים, ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעה שבה אמר: "אין גבול לפייק ניוז, אז הנה העובדות. מאז שקמה הממשלה הזאת, היא לא העבירה אף כלי נשק - אפילו לא אחד - לרשות הפלסטינית.

"מה שכן נעשה זה מימוש החלטה שהתקבלה על ידי שר הביטחון בני גנץ (בממשלת בנט-לפיד) בינואר 2022 להעביר מספר כלי רכב ממוגנים כדי להחליף כלי רכב ממוגנים אחרים שהתיישנו. זה מה שנעשה. לא שריוניות, לא טנקים, לא קלצ'ניקובים, לא שום דבר. אז לפעמים גם הפייק ניוז לא ממוגן, וטוב שאנחנו מנקבים את השקר הזה".

לפי הדיווח של דורון קדוש בגלי צה"ל, שבו צוטטו גורמי ביטחון פלסטיניים, המשלוח כלל לא פחות מ-1,500 כלי נשק. בנוסף, לפי הדיווח, ישראל הציבה לרשות כמה תנאים לשימוש בנשק: הוא יוכל לשמש רק לפעילות נגד טרור ולא נגד עבריינים פליליים; הנשק יהיה מצוי רק בידיהם של חלק ממנגנוני הביטחון (הביטחון הכללי, המודיעין המסכל והמשטרה הפלסטינית). עוד נאמר כי "גורמי ביטחון פלסטינים מסרו שהרשות ביקשה כבר לפני יותר משנה את הנשק והציוד, אך ישראל סירבה. האישור התקבל בעקבות הפסגות בעקבה ובשארם א-שייח, לאחר שיח שנוהל מול מתאם פעולות הממשלה בשטחים. הציוד הועבר בימים האחרונים מבסיסים של ארה"ב בירדן, ועבר דרך מעבר אלנבי באישור ישראלי מלא".

Whatsapp Image 2023 08 17 At 1
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר הביטחון יואב גלנט
שר הביטחון יואב גלנט | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

מטעמו של שר הביטחון יואב גלנט נמסר: "בניגוד למצג השווא העולה מהדיווחים השונים, מאז כניסתו של שר הביטחון יואב גלנט לתפקיד לא אושרה העברת נשק או אמצעי לחימה קטלניים לידי הרשות הפלסטינית. כל ניסיון להציג את הדברים באופן אחר הוא שקרי וחוטא לאמת". ממתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר כי "אין כל שחר לפרסומים השונים בנושא. נבהיר כי לא הועברו נשקים לרשות הפלסטינית במהלך השנה האחרונה".

לפיד ובנט
לפיד ובנט | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בכירים בממשלה מיהרו להגיב ואמרו כי "לא הועברו נשקים לרשות הפלסטינית. העברת כלי הרכב המשוריינים אושרה בממשלת בנט-לפיד". בכירים בממשלה הקודמת השיבו אש: "זה שקר, אבל בסוף מי מאשר את המעבר של הרכבים? מי פתח להם את השער השבוע? גלנט ונתניהו". מהמחנה הממלכתי נמסר: "ממשלה שבונה תיאוריות קונספירציה מביטחון המדינה ומנהלת אותו בתקשורת - לא ראויה ולא יכולה לשמור על ביטחון אזרחי ישראל".