זינוק בתלונות של אנשי מילואים במלחמה; קצין לחייל: "תתאבד"

מ-7 באוקטובר חלה עלייה של 265% בהיקף התלונות של אנשי מילואים, ביחס לתקופה המקבילה בשנה הקודמת. בין התלונות, שמעלות תמונה מטרידה בנוגע ליחס למשרתים בצה"ל, מפקד צוות שאמר לחייל שדרך נשק ואיים לשים קץ לחייו: "אני מולך, יאללה, הנשק אצלך. תתאבד"; רס"ר שהפיל חיילת וזרק עליה סמרטוט וטענות לאלימות פיזית והתבטאויות גזעניות של מפקדים כלפי חיילים. הדו"ח המלא

זמן צפייה: 00:42

תלונות על היעדר מרחבים מוגנים בבסיסים, פגיעה בפרטיות, אלימות פיזית ומילולית וגזענות: משרד הביטחון פרסם הבוקר (שני) את דו"ח נציבת קבילות החיילים לשנת 2023, שהוגש לשר הביטחון יואב גלנט ולוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. לצד ירידה של 5% בהיקף הקבילות שהוגשו בכל שנת 2023, נצפתה עלייה מטרידה של 265% בהיקף הקבילות של משרתי המילואים מ-7 באוקטובר ועד סוף 2023, ביחס לאותה תקופה ב-2022. כמו כן, גם בשנת 2023 קבילות בנושא פיקוד ומנהיגות היוו את החלק הארי בעיסוק הנציבות (כ-37%, ירידה של 3% משנת 2022).

בין הקבילות שהוגשו לנציבות בשנת 2023:

  • בצל המלחמה, משרתים בצה"ל התלוננו על כך שביחידותיהם חסרים מרחבים מוגנים. באחת הקבילות, טען חייל שבמוצב שבו הוא משרת יש מחסור באמצעי מיגון. בירור הקבילה העלה כי עקב גיוס המילואים הנרחב בתחילת המלחמה לא היה מקום לכלל החיילים במיגוניות שבמוצב, אך בהמשך הוצבו מיגוניות נוספות לחיילים. במקרה אחר הלינה חיילת בשירות חובה על כך שמפקדיה מונעים ממנה לצאת בשעת אזעקה מהחמ"ל למרחב מוגן. מבירור הקבילה עלה כי בהתאם להנחיות - על כלל חיילי החמ"ל להגיע למרחב מוגן, ובעקבות הפנייה החליטו גורמי הפיקוד על חידוד הנהלים.
  • בנושא פגיעה בפרטיות, חיילת בשירות חובה התלוננה על כך שמפקדתה הישירה שוחחה עם חיילות אחרות שלא בנוכחותה והתבטאה באופן לא ראוי, כשאמרה: "היא נטל, יש לה בעיות נפשיות". עוד טענה כי מפקדתה שיתפה את החיילות כי היא טופלה אצל קצין בריאות הנפש. במקרה אחר, חיילת בשירות חובה התלוננה על כך שלאחר ששיתפה את מפקדתה בנסיבות הרפואיות שבגינן נדרשה לצאת להפניה רפואית, גילתה כי סמל המחלקה כינה אותה בכינוי גנאי משפיל - "המזרן של...", וציין כי "יש לה מחלת מין".
  • בנושא אלימות פיזית כלפי חיילים, חייל בשירות חובה הלין בקבילתו על כך שמפקד פלוגת המפקדה בגדוד בו הוא משרת הצמיד אליו את ראשו ואמר לו: "אני אפוצץ לך את הפנים", "אני אשבור לך את הראש", ואף איים כי יפעל לכך שייענש בריתוק או במעצר - זאת לאחר שהחייל הקובל העיר לו על הופעתו, מתוקף תפקידו כמש"ק משמעת. מפקד הפלס"ם נשפט בדין משמעתי והוטל עליו קנס בשיעור גבוה.
  • עוד בנושא אלימות פיזית, מקבילה שבוררה עלה כי רס"ר נהג באלימות פיזית כלפי חיילת בשירות חובה. במספר מקרים התקיימו "משחקים" שאינם ראויים בין הרס"ר ולחיילת במסגרתם הופעל כוח פיזי, כאשר באחד המקרים הרס"ר הכאיב לה ואף גרם לנפילתה על הרצפה. עוד עלה כי באחד ממסדרי הניקיון, הרס"ר השליך לעבר פניה של החיילת סמרטוט. בעקבות הקבילה, הרס"ר נשפט בדין משמעתי, הוטל עליו עונש והוחלט כי המשך שירותו בשירות קבע ייבחן.
  • התבטאויות לא ראויות ויחס נוקשה מצד מפקדים: מקבילה חמורה שטופלה השנה בנציבות עלה כי בתגובה לאמירה אובדנית מצד חייל בשירות חובה, אמר לו מפקד הצוות "יאללה תתאבד, אני פה מולך, תתאבד, הנשק אצלך". עוד עלה מהקבילה כי המפקד לא פעל בהתאם ל"נוהל אובדנות" כמתחייב בפקודות לאחר שהחייל דרך את נשקו כאקט אובדני. בנושא ביטויי גזעניות, מקבילה שטופלה השנה עלה כי חייל בשירות חובה, בן העדה הדרוזית, התלונן על כך שמפקד הצוות שלו, קצין בדרגת סגן, אמר לו במהלך מסדר: "אני בטוח שהרכב שלכם גנוב". במסגרת תפקיד שקיים מפקד הגדוד, המפק"ץ הכחיש את ההתבטאות, אולם חיילים נוספים ששהו במקום תמכו בגרסת החייל הקובל. במקרה אחר, חייל בשירות חובה הלין על כך שמפקד הצוות שלו כינה אותו "כושי". אחרי שהמפקד כי השתמש בביטוי זה "בבדיחות הדעת" והצר על כך, ננזף ע"י המג"ד והובא בפני המח"ט על מנת שישקול את המשך דרכו בגדוד. בעקבות הקבילה התקיימה הסברה לכלל הפלוגה בנושא כבוד האדם.
  • חולדות, חתולים, עכברים, פרעושים ופשפשים בבסיסים שונים בצה"ל.
חיילת (אילוסטרציה)
חיילת (אילוסטרציה)

בנוסף, בדו"ח צוינה קבילה חמורה שהוגשה בנושא רפואה ובריאות הנפש בצה"ל, לפיה חיילת בשירות חובה הלינה על התנהלות גורמי הרפואה ביחידתה שהובילו לנזק רפואי בלתי הפיך - שיכול היה להימנע אם הייתה מקבלת מענה רפואי בזמן. מבירור הקבילה עולה שהחיילת חשה בכאבי בטן עזים בשעת לילה ומאחר והייתה בעיצומו של הליך רפואי, הבינה שמדובר בעניין דחוף ופנתה אל מפקדיה. לאחר שעות ארוכות הם ענו לה והפנו אותה אל גורמי הרפואה שהפנו אותה לקצין הרפואה הגדודי. החיילת ניסתה להשיגו מספר פעמים, אך הוא ניתק את שיחותיה עד שלבסוף ענה ואמר לה: "את לא מתקשרת אליי כשאני בבית ולא בבסיס ובטח שלא בשעה מוקדמת כזאת" - וניתק את השיחה.

גם לאחר ששלחה לו הודעות בהן הסבירה את מצבה והתחננה לפינוי לחדר המיון - הוא לא השיב לה. החיילת הזמינה אמבולנס באופן עצמאי, אך גורמי הפיקוד עיכבו את נסיעתו במשך כחצי שעה. משהגיעה לבסוף לבית החולים הופנתה לניתוח דחוף, במהלכו עלה כי נגרם לה נזק רפואי חמור ובלתי הפיך, שככל הנראה יכול היה להימנע לו הייתה מפונה לטיפול מוקדם יותר. בעקבות הקבילה קיים מפקד הרפואה הפיקודי תחקיר ממנו עלה שכלל גורמי הרפואה ביחידתה של החיילת כשלו בתפקידם. באשר לקצין הרפואה הגדודי, קבע מפקד הרפואה כי זה חטא לתפקידו והוא הודח מתפקידו, נשפט בדין משמעתי והוטל עליו עונש של 10 ימי מחבוש.

כמו כן, מהדו"ח עולה כי עיקרי הקבילות בשלושת חודשי הלחימה הראשונים היו של אנשי מילואים המבקשים, בין היתר: לחזור מפטור או לעבור ליחידה לוחמת, כמו גם טענות הקשורות לתמלוגים, ימי ריענון והדחה מתפקיד; טענות אנשי מילואים על חוסרים בציוד ללוחמים בחודש הראשון למלחמה; תלונות על תשתיות ותנאי מחייה; טענות על המעטפת לבנות ובני זוג בשירות סדיר של חיילים שנפלו במלחמה.

בשלושת חודשי הלחימה הראשונים (מ-7 אוקטובר ועד לחודש דצמבר) הוגשו לנציבות 1,316 קבילות, כשחלק מהקבילות הוגשו על-ידי קובל אחד בשמם של קובלים נוספים. בשנת 2023 הוגשו בסך הכול לנציבות 5,749 קבילות (ירידה של 5% ביחס ל-2022), כאשר 54% מהן נמצאו מוצדקות. כמו כן, 2,983 ממגישי הקבילות הם חיילים בשירות חובה (ירידה של 22% משנת 2022), 889 אנשי קבע (עלייה של 20%) ו-712 משרתי מילואים (עלייה של 30%).

בנוסף, כ-900 אנשי קבע הגישו בשנת 2023 קבילות בנושאים שונים לנציבות - עלייה של 20% ביחס לשנת 2022. מהנציבות נמסר כי 64% מהקבילות נמצאו מוצדקות. "גידול במספר הקבילות, כמו גם אחוז גבוה במיוחד של קבילות מוצדקות, מהווה איתות אזהרה ויש לפעול על מנת לוודא כי לצד הציפייה למסירות ולטוטאליות ממשרתי הקבע, פועלות רשויות הצבא על מנת לוודא כי זכויותיהם נשמרות וכי הטיפול בהם הינו שלם ומקצועי", ציינה נציבת קבילות החיילים, תא"ל (במיל') רחלי טבת ויזל, בדו"ח.

שר הביטחון יואב גלנט מקבל את הדו"ח מנציבת קבילות החיילים, תא"ל (מיל') רחלי טבת ויזל
שר הביטחון יואב גלנט מקבל את הדו"ח מנציבת קבילות החיילים, תא"ל (מיל') רחלי טבת ויזל | צילום: אלעד מלכה

מדובר מצה"ל נמסר בתגובה על הדו"ח, כי "צה"ל רואה חשיבות רבה בעשיית נציבת קבילות החיילים, ומקיים הליך סדור להעמקה בממצאים וטיפול מקיף ומערכתי בפערים שהועלו בדו"ח ומהלקחים בעניינם. צה"ל רואה בחומרה רבה כל התבטאות פוגענית, פיזית או מילולית, כלפי משרתיו ומגנה אותה. מפקדי צה"ל נדרשים לפעול לפי ערכי צה"ל ופקודותיו בכל עת, וכל חריגה מערכים אלו תטופל מיידית ואין לה מקום. מ-7 באוקטובר 2023 צה"ל נלחם במלחמת 'חרבות ברזל' נגד חמאס וכלל המאמצים והמשאבים מושקעים למטרה זו, במקביל להמשך מאמצי ההגנה וההתקפה בכל הגבולות. מערך המילואים מהווה תנאי הכרחי בהצלחתו של צה"ל למימוש ייעודו ולהשגת מטרות המלחמה. במלחמה בוצע גיוס המילואים הנרחב ביותר בתולדות המדינה, ובעקבות כך צה"ל התאים את המענה והזכויות הניתנים למשרתי המילואים. בין היתר אושר תקציב מיוחד במסגרת תוכנית 'מתגייסים למילואים' המיועד לתגמול והוקרת משרתי מילואים, הקמת קרן לסיוע למשרתי מילואים ובני משפחתם ועוד, והנגשת הזכויות וההטבות לפרט, בדגש על שכר ומעטפת לוגיסטית".

עוד נמסר: "צה"ל ממשיך לבצע התאמות שונות תוך כדי המלחמה. חיילים ומפקדים רבים הקריבו את חייהם למען ביטחון מדינת ישראל ונפלו במלחמה. צה"ל מוקיר ומעריך את פועלם לאין שיעור ומלווה את יקיריהם. צה"ל מבצע התאמות בניהם חיזוק וביסוס מדיניות לליווי חיילים וחיילות שאיבדו בני/בנות זוג במלחמה, כדי לתת מענה לכלל מעגלי השכול. צה"ל משקיע משאבים ותקציבים רבים בשיפור תנאי השירות והתשתיות של המשרתים. מתחילת המלחמה אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה פועל על מנת לספק ללוחמים בשטח ובבסיסים השונים את תנאי השהייה הטובים ביותר עם מעטפת לוגיסטית מלאה ללוחמים בשטח וברצועת עזה. מתבצע מהלך רוחבי לשיפוץ המבנים בצה"ל, תוך יצירת סטנדרטים אחידים על מנת לספק מענה הולם. כמו כן, צה"ל פועל כדי לספק למשרתי צה"ל מענה רפואי מקיף ובסטנדרט המקצועי הגבוה ביותר בדגש על תחום בריאות הנפש".