מתיחות בצפון: צה"ל הרחיק חשודים לבנונים שעברו את קו הגבול

כ-18 חשודים, בהם עיתונאים וחבר פרלמנט לבנוני, עברו את קו הגבול בכ-60 מטרים באזור הר דוב וסירבו להתפנות. כוח צה"ל שנכח במקום ירה באוויר והשתמש באמצעים לפיזור הפגנות כדי להרחיקם

זמן צפייה: 00:49

צה"ל הרחיק היום (שבת) באמצעים לפיזור הפגנות 18 חשודים שהתקרבו לקו גבול לבנון באזור הר דוב. בין החשודים היו עיתונאים לבנונים וחבר פרלמנט אחד. החשודים סירבו להתפנות מהמרחב ולוחמי צה"ל ביצעו ירי הרחקה והשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות כדי להרחיקם.

אחד העיתונאים הוא ככל הנראה עלי שועייב, המזוהה עם חזבאללה וצילם את החיילים במקום מוקדם יותר. על פי דיווחים, למקום הגיעו גם חיילי צבא לבנון וכוחות יוניפי"ל של האו"ם. החשודים נכנסו כ-60 מטרים אל תוך שטח ישראל אחרי הקו הכחול וחזרו לשטח לבנון אחרי ההרחקה של צה"ל. קאסם השאם, חבר הפרלמנט הלבנוני שלקח חלק בתקרית, אמר: "מה שחשוב הוא שהגענו לנקודה כדי להתעמת עם האויב ולקרוא עליו תיגר, כדי להעביר מסר שזכותנו להגיע לכל פיסה מאדמתנו הכבושה".

ביוניפי"ל אמרו כי "כמה עשרות בני אדם חצו הבוקר את הגדר בקו הכחול, בתגובה ירה צה"ל גז מדמיע. כוחות יוניפי"ל, צבא לבנון וצה"ל – כולם נוכחים במקום. יוניפי"ל מנהלת שיחות עם השלטונות משני צדי הקו הכחול. בימים האחרונים התרחשו כמה אירועים שגרמו למתיחות - אך לא הסלימו. אנו קוראים לצדדים לשמור על איפוק".

Screenshot 2023 07 15 131408
חיילי צה''ל בגבול לבנון

כזכור, ביום רביעי האחרון פעל כוח צה"ל להרחקת חשודים שהתקרבו לגדר וניסו לשבש את מכשול הגבול עם לבנון. כוחות צה"ל זיהו את הפעילים והשתמשו באמצעי אל-הרג שהוצבו על הגדר על מנת להרחיקם. כל זאת לאחר שפעילי חיזבאללה נופפו בדגלים לציון 17 שנים לפרוץ מלחמת לבנון השנייה והדליקו מדורות שגרמו למספר פיצוצי מוקשים.

בתוך כך, לפני המראתו לביקור מדיני בבאקו, בירת אזרבייג'ן, התייחס שר הביטחון גלנט לאירועים ואמר: "הרתענו פעילים באמצעים לא קטלניים ונמשיך לעמוד על משמר ביטחונה של מדינת ישראל. כל מי שינסה אותנו, יקבל תשובה, יש לנו הרבה מה לעשות ואנחנו נדע לעשות את מה שצריך בזמן המתאים".

ביום שני השבוע ערך מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ביקורת פתע בשמונה מוצבים בגבול הצפון, ואמר: "המציאות הביטחונית בצפון מטרידה, ועלינו לוודא מוכנות לכל תרחיש". דו"ח המבקר בנושא צפוי להתפרסם אחרי החגים. אנגלמן קיים את הביקורת במוצב בהר דב ובמוצבים נוספים של עוצבת הגליל ואוגדת הבשן. במסגרת הביקורת נבדקו גם פתרונות ההגנה בשים לב לבניית המכשול הצפוני, שטרם הושלם.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בביקור פתע בצפון
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בביקור פתע בצפון
Whatsapp Image 2023 07 15 At 1
גבול לבנון | צילום: דוד כהן, פלאש 90

בתוך כך, השבוע ביצעה חטיבה 7 בחיל השריון תרגיל נרחב בשם "אגרוף המחץ", המדמה מצב של מלחמה בדרום לבנון, על רקע המתיחות הגוברת בין ישראל לארגון חיזבאללה. 17 שנים לאחר מלחמת לבנון השנייה, יצאו הלוחמים, בפיקודו של מפקד החטיבה אלוף-משנה יפתח נורקין, לוואדי ערה - ששימש כשטח המדמה את אזור הקרבות. בתרגיל השתתף, באופן חריג, גדוד אמריקני, שהגיע לישראל לאחר שהוצב באחת ממדינות המפרץ הפרסי.

הקפטן מת'יו הלם, מפקד בצבא ארצות הברית, אמר בנוגע לתרגיל: "אני מבין שמועבר מידע רב בין ישראל לארה"ב. אנחנו לומדים רבות מישראל כשאנחנו מתאמנים בה, ואני מקווה שאנחנו מעבירים לצה"ל מידע טוב בכל הקשור לטקטיקה, תכנון ופעולות משולבות כדי שנוכל ליצור יחסים טובים יותר בין הצבאות".

כוחות צה''ל בגבול הצפון
כוחות צה''ל בגבול הצפון | צילום: דובר צה''ל

התרגיל התקיים על רקע התחממות בגזרה הצפונית. בנאומו השבוע איים מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה כי אם ישראל תחליט לתקוף את האוהל שהציבו פעיליו בשטחה, הארגון לא ישתוק: "אם ישראל הייתה כמו שהייתה בעבר, היא הייתה מפציצה את האוהל ,אבל היום היא לא תעז. על דבר כזה לא נשתוק וישראל יודעת את זה".

עוד אמר נסראללה: "ישראל כמעט כל יום מפרה את הקו הכחול - כמו שהיא עושה באוויר ובים. בשנה האחרונה ישראל מקיפה גדר בחלק הצפוני של הכפר ע'ג'ר, שהוא אדמה לבנונית לפי האו"ם. צבא לבנון ניסה לעצור זאת וגם האו"ם, אבל ישראל השלימה את הקמת גדר הגבול בצפון הכפר ע'ג'ר. כל העולם שתק - וזה קרה לפני הקמת האוהל. מטרת האוהלים הייתה להסב את תשומת הלב למצב בגבול. אוהל אחד הוקם באיזור שאין עליו מחלוקת ואוהל אחד הוקם על אדמה לבנונית בחוות שבעא, שם יש מחלוקת עם ישראל".