התקיפה בסוריה: האם זו התגובה לאירוע חדירת המחבל מלבנון?

קצין משמרות המהפכה נהרג במהלך התקיפה המיוחדת לישראל בסוריה, ועל פי ההערכות מדובר בתגובה לאירוע חדירת המחבל מלבנון לישראל והפיצוץ בצומת מגידו. ייתכן וישראל מעוניינת להעביר מסר לאיראנים ולחזבאללה שיעיד על איכות המודיעין שלה והצבת משוואה חדשה

זמן צפייה: 03:09

פרטים חדשים התגלו במהלך היום (שישי) לאחר התקיפה המיוחסת לישראל בסוריה בה נהרג קצין משמרות המהפכה האיראניות. התקיפה בוצעה שבועיים וחצי בלבד לאחר הפיצוץ החריג שאירע בצומת מגידו. אם אכן מדובר בתגובה לאירוע, פירוש הדבר הוא שישראל בוחרת לפעול ישירות נגד הגורמים האיראניים המכווינים ולא מול חזבאללה בלבנון.

מילאד חיידרי הוא היועץ הצבאי של כוח קודס האיראני, המשויך למשמרות המהפכה, שנהרג בתקיפה בסוריה - כך על פי הדיווחים משם. התקיפה מצטרפת לשורת פעולות ישראליות בסוריה שמכוונות לכוח קודס האחראי על הקשר עם חזבאללה.

פיצוץ בנמל התעופה חלב שבסוריה
תקיפה בסוריה, ארכיון | צילום: טוויטר

על פי ההערכות, ייתכן והתקיפה היא תגובה ישראלית לפיגוע במגידו במהלכו נפצע מפיצוץ אזרח ישראלי. ישראל בוחרת לא להלסים את המצב מול חזבאללה אלא מגיבה מול האיראנים - ובכך מאותתת לאיראן וחזבאללה על איכות המודיעין הישראלי ומייצרת משוואה חדשה מול סוריה ולבנון.

הקצין האיראני הבכיר שנהרג בסוריה היה אחראי על העברת נשק שובר שיווין מאיראן לסוריה וכן היה אחראי על הקשר עם המיליציות הפרו-איראניות. בתגבוה לחיסול, האיראנים איימו בנקמה - אך כרגע נראה שבארץ לא עברו לכוננות מיוחדת.

היועץ האיראני מילאד חיידרי
היועץ האיראני מילאד חיידרי

מוקדם יותר היום, משמרות המהפכה פרסמו תגובה באיראן: "אנו מגנים את השתיקה של הקהילה הבינלאומית על התקיפות הישראליות בסוריה והפרת ריבונותה. תהיה תגובה על הפשע הזה".

לפי אתר חדשות סורי המזוהה עם האופוזיציה הסורית והמסקר את הנעשה בבירה דמשק, "קול הבירה", מטרת התקיפה הייתה להשמיד שתי מערכות הגנה אוויריות של צבא סוריה בפאתי דמשק, מערכות הגנה ששונו ושודרגו באצמעות המיליציות הפרו-איראניות במהלך השנים האחרונות. כמו כן, המקורות טענו כי מטוסי הקרב של חיל האוויר טסו לפני ביצוע התקיפות בגובה נמוך וזאת במטרה לחשוף את המוצבים בהם נמצאים המכ"מים ומערכות ההגנה האוויריות שהותקפו.

בתוך כך, בסוריה דווח הלילה כי חיל האוויר הישראלי תקף באזור דמשק, ונמסר כי ההגנה האווירית הסורית יירטה את הטילים שנורו. התקיפה אירעה קצת אחרי חצות, ודווח כי הותקפו מחסני נשק ונגרם נזק אך לא דווח על נפגעים.

לפי הדיווח, התקיפה בוצעה באמצעות טילים שנורו למטרות. מקור צבאי צוטט באומרו כי סמוך ל-01:20 תקפה ישראל יעדים במדינה עם טילים שנורו מרמת הגולן. המקור הוסיף כי מערכות ההגנה האווירית של צבא סוריה הצליחו ליירט כמה מהם.