דיווח: ישראל תקפה מאגרי נשק כימי בסוריה ביוני האחרון

לפי הדיווח ב"וושינגטון פוסט", התקיפה שבוצעה בשלושה אתרים סמוך לדמשק ולחומס והובילה למותם של גנרל סורי ועוד 6 חיילים כוונה נגד מתקנים לייצור נשק כימי. לפי הדיווח, ישראל זיהתה כי משטר אסד מנסה לאתחל את הארסנל הכימי שפורק לפני 8 שנים

זמן צפייה: 01:26

תקיפת חיל האוויר בחודש יוני האחרון בסוריה, בשלושה אתרים סמוך לדמשק ולחומס, כוונה נגד מתקנים לייצור נשק כימי, כך פורסם היום (שני) ב"וושינגטון פוסט". לפי הדיווח, ישראל זיהתה כי משטרו של הנשיא בשאר אל-אסד מנסה לאתחל את הארסנל הכימי שפורק לפני 8 שנים. בתקיפה נהרגו גנרל סורי ועוד שישה חיילים.

התקיפה אירעה ב-8 ביוני, קצת אחרי חצות, כאשר מטוסי קרב ישראליים ירו טילים לעבר שלוש מטרות צבאיות ליד דמשק וחומס. צה"ל כמקובל סירב להגיב על התקיפה, אך לפי הדיווח אנשי מודיעין במערב הבחינו במהירות כי בעוד שהתקפות ישראליות קודמות בסוריה כוונו כמעט תמיד למשלוחי נשק איראניים, התקיפה הזו כוונה למתקני צבא סוריה - כולם קשורים לתוכנית הנשק הכימי של סוריה.

תקיפה בסוריה (ארכיון)
תקיפה בסוריה (ארכיון)

לפי הדיווח, ישראל יצאה לתקיפה בהתבסס על מידע מודיעיני שהצביע על כך שממשלת סוריה רוכשת אספקה הדרושה לבנייה מחדש של יכולת הנשק הכימי עליה ויתרה לכאורה בשנת 2013. סוריה גינתה בזמנו בחריפות את ההתקפות הישראליות, ופקידי ממשל במדינה הכחישו שוב ושוב שימוש או ייצור של נשק כימי מאז 2013.

בזמן שפרצה מלחמת האזרחים בסוריה ב-2011, שלטה דמשק באחד המאגרים הגדולים והמתקדמים בעולם של נשק כימי. ממשלת סוריה ייעדה את הארסנל המחודש לשימוש בהתקפות נגד המורדים, ובאוגוסט 2013 זעזע אסד את העולם עם מתקפה כימית שהרגה לפי ההערכות כ-1,400 אזרחים, בעיקר נשים וילדים, בפרברי דמשק.

נשיא סוריה, בשאר אסד, משוחח עם ממשלתו
נשיא סוריה, בשאר אל-אסד | צילום: רויטרס

מחשש לתקיפה צבאית שיוביל נשיא ארצות הברית דאז ברק אובמה, הסכים אסד לוותר על הנשק הכימי, ולאפשר לפקחים בינלאומיים לפקח על השמדת כל מאגר הנשק שלו, יחד עם כל מרכזי הייצור. במבצע בינלאומי חסר תקדים, כ-1,300 טונות של חומרים כימיים הושמדו במשרפות על גבי ספינה אמריקנית בים התיכון.

עם זאת, אסד המשיך להשתמש בנשק כימי בלמעלה מ-200 התקפות נגד מעוזי המורדים. ההתקפות נמשכו למרות האזהרות של ממשל אובמה, ולמרות שתי תקיפות אוויריות על מתקנים צבאיים סוריים שבוצעו לאחר מכן בהוראת הנשיא דונלד טראמפ.