הרמטכ"ל על רס"ן בר פלח: "הפגין אומץ לב ושילם בחייו"

רב-אלוף אביב כוכבי ביצע תחקור ראשוני בזירה שבה נהרג רב-סרן בר פלח בהיתקלות עם מחבלים סמוך למעבר ג'למה: "הפגין אומץ לב ותעוזה ושילם על כך בחייו". הוא הוסיף: "זה אירוע קשה שהיינו רוצים שיסתיים אחרת. נתחקר, נלמד ונשתפר". לפיד: "אחד המחבלים ההרוגים - איש המודיעין המסכל של הרשות הפלסטינית. זו עליית מדרגה"

זמן צפייה: 04:27

הרמטכ"ל אביב כוכבי ביצע הערב (רביעי) תחקור ראשוני בזירה שבה נהרג רב-סרן בר פלח במהלך היתקלות עם מחבלים הלילה, בסמוך למעבר ג'למה שבמרחב החטיבה המרחבית מנשה. הוא אמר: "ראינו הלילה פיקוד מלפנים ומפקד שהוביל בראש, הפגין אומץ לב ותעוזה ושילם על כך בחייו במשימת ההגנה על ביטחון המדינה ותושביה". הלווייתו של רב-סרן פלח תתקיים הערב ב-19:45 בבית העלמין הצבאי בנתניה.

הרמטכ"ל קיים תחקור ראשוני עם מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת-אלוף אבי בלוט, מפקד חטיבת הנח"ל, אלוף-משנה אורן שמחה, מפקד החטיבה המרחבית מנשה, אלוף-משנה אריק מויאל ומפקדים נוספים.

רס''ן בר פלח, סגן סיירת חטיבת הנח''ל. הקצין שנהרג בהיתקלות הלילה
רס''ן בר פלח, סגן סיירת חטיבת הנח''ל. הקצין שנהרג בהיתקלות הלילה

בתום ביקורו אמר רב-אלוף כוכבי: "זהו אירוע קשה שהיינו רוצים שיסתיים אחרת. אנחנו נתחקר, נלמד ונשתפר מהאירוע הזה. הלילה הזה הוא ביטוי נוסף לפעילותו של צה״ל בכל הגזרות, וביהודה ושומרון בפרט, מידי לילה לסיכול פיגועי טרור ושמירה על ביטחון אזרחי מדינת ישראל. אני שולח את תנחומיי העמוקים למשפחת פלח, מחזק ומחבק אותה ברגעים אלה".

בינתיים, בתום הערכת מצב ביטחונית, החליט שר הביטחון בני גנץ על סגירת מעברי גלבוע (ג׳למה) וסאלם באופן מלא - החל מהיום ועד להודעה חדשה. עוד החליט שר הביטחון על עצירת היתרי הכניסה לישראל של תושבי כפר דאן, לרבות לצורך תעסוקה בישראל, החל מהיום ועד להודעה חדשה. יצוין כי ביממה האחרונה היה סגור מעבר גלבוע לכלי רכב, ובתחילת חודש מאי עצר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, את היתרי הכניסה לישראל של תושבי הכפר רומאנה, שליד ג׳נין, למשך כשלושה שבועות. זאת לאחר ששניים מתושבי הכפר ביצעו את הפיגוע באלעד. כמו כן, בשנה האחרונה מנעו במנהל פעולות הממשלה בשטחים את כניסתם לישראל של כ-2,500 קרובי משפחה של מחבלים פלסטינים שביצעו פיגועי טרור נגד ישראלים.

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ | צילום: MSC

"בשבועות האחרונים אנחנו רואים עליה בהיקפי הטרור", אמר גנץ. "אני נמצא במקום שמאפשר פרנסה טובה לפלסטינים - תושבי ג'נין והאזור. בשך הירי והפיגועים פה, החלטתי להאריך את סגירת המעבר עד להודעה חדשה. העובדה שאחד המחבלים משתייך למנגנונים חמורה, והיא תמרור אזהרה לרשות הפלסטינית שחייבת לעשות בדק בית, ולפעול". מוקדם יותר התייחס ראש הממשלה יאיר לפיד למותו של רב-סרן בר פלח בג'נין לפנות בוקר. הוא אמר כי "אחד המחבלים ההרוגים הוא איש המודיעין המסכל של הרשות הפלסטינית. זו עליית מדרגה".

נשקי המחבלים מההיתקלות סמוך לג'נין
נשקי המחבלים מההיתקלות סמוך לג'נין | צילום: דובר צה''ל

"בשם ממשלת ישראל", אמר לפיד, "בשם מדינת ישראל כולה, אנחנו מרכינים ראש על מותו של רב-סרן בר פלח זכרו לברכה, גיבור ישראל, סגן מפקד סיירת הנח"ל, שנהרג הלילה בהתקלות עם מחבלים סמוך למעבר ג'למה. הוא נהרג בזמן שהוא וחייליו חותרים בגבורה למגע ומחסלים את המחבלים. אנחנו שולחים את תנחומינו להוריו, לבת זוגו, למשפחתו ולחבריו. אחד המחבלים ההרוגים הוא איש המודיעין המסכל של הרשות הפלסטינית. זו עליית מדרגה".

הוא הוסיף: "בכל מקום שבו הרשות לא תשליט סדר, אנחנו לא נהסס לפעול. צה"ל ושב"כ ערוכים לכל תרחיש כדי למנוע מהטרור להרים את ראשו. הם ערוכים בכל הגזרות, יחד עם המשטרה על קו התפר. ישראל תפגע קשה בכל מי שמנסה לפגוע בה".

רס"ן בר פלח, בן 30 מנתניה, סגן מפקד הסיירת של חטיבת הנח"ל, נהרג בהיתקלות כוחות צה"ל עם שני מחבלים סמוך למעבר גלבוע (ג'למה) הנמצא ליד ג'נין. מהתחקיר הראשוני של צה"ל עלה כי התצפיתנית דיווחה ב-23:39 על חשודים ש"יכול להיות שהם חמושים". שעתיים וחצי לאחר מכן נפתחה אש ופלח נהרג.

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לנפילתו של רס"ן בר פלח: "כואב את נפילתו של רס"ן בר פלח זכרונו לברכה, סגן מפקד גדוד הסיור של חטיבת הנח"ל, שנהרג בהיתקלות עם מחבלים פלסטינים סמוך לג'נין. בר חרף נפשו בשליחות הגנה ושמירה על ביטחונם של אזרחי ישראל. תנחומיי למשפחתו, לזוגתו ולאוהביו. עלינו להמשיך ולפעול כנגד הטרור ביד חזקה ובשם העם בישראל אני מחזק את ידי כוחות הביטחון שעושים כן".