סוכות בצל מתיחות ביטחונית: נמשכת הכוננות הגבוהה בכל הגזרות

ביום ראשון ייכנס ראש הממשלה הערכת מצב ביטחונית מיוחדת בהשתתפות השר גלנט, הרמטכ"ל ובכירי מערכת הביטחון, אשר תעסוק בהסלמה בדרום, בניסיונות הפיגועים בשטחים - וגם עליית יהודים להר הבית במהלך החג תעלה על הפרק

זמן צפייה: 01:30

חג סוכות מתוח בכל הגזרות: הכוננות הביטחונית הגבוהה נמשכת, והערב (שישי) פורסם לראשונה בחדשות 13 כי מיד לאחר החג ייכנס ראש הממשלה בנימין נתניהו הערכת מצב ביטחונית מיוחדת, שתתקיים ביום ראשון ואליה זומנו שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי, מתאם פעולות הממשלה בשטחים ובכירים נוספים במערכת הביטחון. גורם מדיני בכיר אמר הערב לחדשות 13 כי הדיון לא יעסוק רק בהסלמה בדרום - אלא בכלל הגזרות המתוחות בעת הזו.

מלבד ההסלמה ברצועת עזה, על הפרק בהערכת המצב יהיו גם ניסיונות הפיגועים בשטחי יהודה ושומרון, וגם עליית יהודים להר הבית במהלך חג הסוכות. גם הפעם - את הדיונים המשמעותיים והמהותיים בעניינים הביטחוניים בוחר ראש הממשלה לקיים בפורומים מצומצמים יותר, הכוללים את ראשי מערכת הביטחון ולא את שרי הקבינט המדיני-ביטחוני.

הערב ירו לוחמי צה"ל לעבר מחבלים שהשליכו בקבוקי תבערה אל עמדה צבאית סמוך ליישוב פסגות שבבנימין. כוח של יחידה 636 שהיה בפעילות יזומה במרחב זיהה את החשודים וירה לעברם. שני מחבלים נוטרלו והם פונו לקבלת טיפול רפואי. לא היו נפגעים לכוחות הביטחון..

Whatsapp Image 2023 03 19 At 2
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90

הלילה ירו מחבלים מרכב חולף לעבר היישוב בית אל שבחטיבת בנימין, ומדובר צה"ל נמסר כי לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. לוחמי צה"ל שהיו בפעילות יזומה במרחב הגיבו בירי לעבר הרכב, וזוהתה פגיעה במחבל. לאחר סריקות, אותרו מספר תרמילים מהירי.

כמו כן, במהלך הלילה עצרו כוחות צה"ל מבוקש בעיר אל בירה הסמוכה לרמאללה. במהלך הפעילות, חשודים יידו אבנים וירו זיקוק לעבר הלוחמים, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. המבוקש שנעצר הועבר להמשך טיפול כוחות הביטחון. לא היו נפגעים לכוחות הביטחון.

כוחות צה"ל במבצע מעצרים בשטחים
כוחות צה"ל במבצע מעצרים בשטחים (ארכיון) | צילום: דובר צה"ל

אתמול נפתח מעבר ארז למעבר פועלים מרצועת עזה, לאחר 12 ימים ברציפות של הפרות סדר על גדר הגבול. בעקבות העימותים האלימים תקף צה"ל בשבוע האחרון כמה פעמים עמדות חמאס ברחבי הרצועה. בהודעה על פתיחת המחסום נאמר כי המדיניות שמאפשרת את פתיחתו של מחסום ארז תתאפשר בהתאם להערכת המצב והיציבות הביטחונית סביב הרצועה.

בשבת שעברה הורגשה המתיחות גם בגבול הצפון, כאשר כוחות צה"ל השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות נגד כלי הנדסי לבנוני שזוהה בתצפיות כאשר הכף שלו חוצה בכשני מטרים את הקו הכחול במרחב הר דב. במהלך האירוע נורו מלבנון שני רימוני גז לכיוון המרחב בו עמדו כוחות יוניפי"ל.

פועלים עזתים במעבר ארז מעזה לישראל
פועלים עזתים במעבר ארז מעזה לישראל, אתמול | צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90

כזכור, לפני יום הכיפורים דיווחה סוכנות הידיעות העזתית "שיהאב" כי ארגוני הטרור הפלסטיניים החליטו על הסלמה. לפי הדיווח, בפגישה שנערכה בביירות בין בכירים בפלגים הפלסטיניים, "הודגשה החשיבות של המשך ואף הסלמה בפעילות הטרור בשטחי יהודה ושומרון". בפגישה נכחו שלושה בכירים בפלגים הפלסטיניים, בהם סלאח אל-עארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס; זיאד נח'אלה, מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי וג'מיל מזהר, סגן מזכ"ל החזית העממית לשחרור פלסטין.