ביידן: "מקווה שהתקיפה באיראן היא הסוף" | התגובות בעולם

לאחר סיום מבצע "ימי תשובה", אמר נשיא ארה"ב: "אני מקווה שזה הסוף. נראה שלא נפגע דבר פרט ליעדים צבאיים". דיווח: "איראן הודיעה לישראל דרך צד שלישי שלא תגיב". סעודיה גינתה את המתקפה: "מתנגדים להסלמה". דיווח: "משמרות המהפכה ימסרו הודעה במהלך היום"

זמן צפייה: 06:25

לאחר סיום מבצע "ימי תשובה" בלילה (בין שישי לשבת), שבמהלכו תקפה ישראל באיראן בכמה גלים במסגרת התגובה על מתקפת הטילים של משטר האייתוללות, אמר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי הוא "מקווה שזה הסוף", וכי "נראה שישראל פגעה רק במטרות צבאיות באיראן".

כמו כן, בכיר בממשל האמריקני אמר כי "אנחנו מוכנים להגן על ישראל אם איראן תחליט לתקוף אותה". סעודיה גינתה את התגובה הישראלית וקראה לרגיעה. דיווח ב"אל-מיאדין" המזוהה עם חיזבאללה: "משמרות המהפכה יפרסמו היום הודעה בנוגע להתפתחויות בשטח".

ברקע החשש מפעולת תגמול איראנית, פורסמו מספר דיווחים סותרים באשר לתגובה צפויה נגד ישראל. לפי מקורות שצוטטו ברשת "סקיי ניוז" בערבית, "איראן הודיעה לישראל דרך צד שלישי שלא תגיב על המתקפה". מנגד, סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" דיווחה כי "איראן שומרת לעצמה את הזכות להגיב לכל תוקפנות", וכי "ישראל תקבל תגובה על המתקפה". מקור המעורה בפרטים שצוטט בסוכנות הידיעות טען כי "התקיפות הישראליות בוצעו מחוץ לגבולות איראן - וגרמו לנזקים מינימליים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2410260245' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: פיצוצים בשמי טהראן' poster='' kid='1_c1444pkp' duration='19']

פיצוצים באיראן
פיצוצים באיראן

כמו כן, חרף הכחשת היקף התקיפה הישראלית, באיראן לא הכחישו את יעדי התקיפה, ומערך ההגנה האווירית של הרפובליקה האסלאמית הודיע: "ישראל תקפה חלק מהמרכזים הצבאיים במחוזות טהראן, קוזסטאן ואילאם. נגרמו נזקים לכמה מקומות, וממדי האירוע נמצאים בבדיקה".

הפנטגון הודיע כי מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין ושר הביטחון יואב גלנט שוחחו, וכי אוסטין "קיבל עדכונים על התקפות צה"ל נגד מטרות צבאיות באיראן". עוד נמסר כי "מזכיר ההגנה אישר מחדש את מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל ולזכותה להגנה עצמית, והדגיש את הנחישות של הממשל למנוע מכל צד לנצל את המתיחות או להרחיב את הסכסוך באזור".

לפי דיווח ברשת "סקיי ניוז" בערבית, סעודיה גינתה את התקיפה הישראלית באיראן. כמו כן, לפי סוכנות הידיעות במדינה, "סעודיה מתנגדת להסלמה באזור ולהתרחבותה של המלחמה אשר מאיימת על הביטחון והיציבות של המדינות באזור". לפי סוכנות הידיעות "תסנים", גם עיראק, תימן, כוויית ואיחוד האמירויות הצטרפו לגינויי המתקפה. כמו כן, לפי דיווח של "אל-חדת'" הסעודי, ירדן הצטרפה גם היא לשורת הגינויים בעולם הערבי נגד התקיפה על איראן - והכחישה כל חלק במתקפה הישראלית. לפי מקור בצבא המלכותי במדינה, "אף אחד מהצדדים לא הורשה להשתמש במרחב האווירי של ירדן".

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי

במסגרת מבצע "ימי תשובה", עשרות מטוסי קרב תקפו במספר גלים מערכי טילי קרקע-אוויר וטילי קרקע-קרקע במספר מוקדים באיראן, במרחק של כ-1,600 קילומטרים משטר ישראל. זאת כאמור בתגובה למתקפת הטילים הבליסטיים של משטר האייתוללות נגד ישראל ב-1 באוקטובר.

במבצע השתתפו גם מטוסי תדלוק ומודיעין, בכוננות לחילוץ מיידי ככל שהיה חשש שיתעורר הצורך. מספר שעות לאחר השלמת התגובה הישראלית, מטוסי חיל האוויר נחתו בישראל. הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, פיקד על המבצע מבור חיל האוויר בקריה עם מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, ובבור הפיקוד של אגף המבצעים עקבו אחר התקיפה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, סגן הרמטכ"ל, ראש אגף המבצעים, מנכ"ל משרד הביטחון ובכירים נוספים במערכת הביטחון.

הרמטכ"ל הרמי הלוי ומפקד חיל האוויר תומר בר
הרמטכ"ל הרצי הלוי ומפקד חיל האוויר האלוף תומר בר בבור בקריה | צילום: דובר צה"ל
רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט בבור בקריה במהלך התקיפה באיראן
רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט בבור בקריה במהלך התקיפה באיראן | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי הודיע בהצהרה מיוחדת קצת לפני השעה 02:30 על תחילת התגובה, ומסר: "צה"ל תוקף באופן מדויק מטרות צבאיות באיראן, בתגובה להתקפות המתמשכות של המשטר באיראן לעבר מדינת ישראל בחודשים האחרונים, בהתאם להנחיית הדרג המדיני". תא"ל הגרי הוסיף כי "צה"ל ערוך באופן מלא בהתקפה ובהגנה, ואנו עוקבים אחר ההתפתחויות מאיראן ושלוחותיה באזור. צה"ל מקיים הערכת מצב מתמשכת, ובשלב זה אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף". בסוריה דווח במקביל על פיצוצים באזור דמשק, לצד דיווחים על פיצוצים בעיראק.