השליך רימונים על הכוחות - וניסה להימלט: כך חוסל יחיא סינוואר

ביום שאחרי האישור הרשמי על חיסול מנהיג חמאס, בצה"ל חושפים פרטים חדשים על הפעולה בתל סולטאן - ועל המצוד הארוך אחר המטרה מספר 1. סינוואר שרד ירי של שני פגזים ואש מקלעים לעבר המבנה בו הסתתר - אך נהרג לאחר תקיפה נוספת | צפו בתיעוד ירי פגז הטנק על המבנה בו הסתתר סינוואר

זמן צפייה: 06:33

יום לאחר האישור על חיסול מנהיג חמאס יחיא סינוואר, צה"ל חושף הערב (שישי) את תיעוד הטנק שירה לעבר הבניין בו שהה, בשכונת תל סולטאן ברפיח שבדרום רצועת עזה. עוד נחשפים פרטים נוספים על אודות המצוד אחר המטרה מספר 1 של ישראל מאז 7 באוקטובר, וגם על רגעיו האחרונים, לפני שחוסל. לפי צה"ל, בזירת החיסול נמצאו על סינוואר חומרים מודיעיניים "רגישים ביותר", שיכלו להימצא רק עליו. בפעילות נפצע לוחם צה"ל באורח קשה, וכעת מצבו יציב.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2410181523' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד: ירי פגז הטנק לעבר המבנה בו הסתתר סינוואר' poster='' kid='1_8oadv8kd' duration='9']

האירוע החל כאשר כוח של גדוד 450, שניהל תצפית בתל סולאטן, זיהה דמויות חשודות בבניין הרוס, בסביבות 10 בבוקר ביום רביעי. מפקד הגדוד, קצין בדרגת סגן אלוף, שנפצע ב-7 באוקטובר בקרב בכיסופים, זיהה מחבל, פתח לעברו באש ופגע בידו. בדיעבד התברר שהירי בוצע לעברו של סינוואר.

מהכלא הישראלי לטבח 7.10: סופו של "הקצב מח'אן יונס"

המג"ד הכריז על נוהל "סיר לחץ" והזעיק טנקים מגדוד 198 של בית הספר לשריון בשיזפון. במקביל, שני מחבלים שהיו עם סינוואר נכנסו למבנה סמוך, בזמן שסינוואר עצמו ברח למבנה אחר. בהיתקלות מול שני המחבלים נפגע הלוחם שנפצע קשה, והוא פונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע. כעת מצבו יציב.

פריטים שנמצאו בזירת החיסול של סינוואר
פריטים שנמצאו בזירת החיסול של סינוואר | צילום: דובר צה"ל

אחרי ההיתקלות, כוח של צנחנים מקורס מ"כים ערך סריקות במבנים, וכאשר מפקד המחלקה מזהה לפתע שלולית של דם טרי, הוא מבין שיש מחבל במבנה - וטנק של צה"ל יורה שני פגזים ואש מקלעים לעבר המבנה. לאחר מכן, בשעות אחר הצהריים, צה"ל הטיס רחפן אל תוך המבנה כדי להבין את תוצאות התקיפה. צילומי הרחפן הציגו את סינוואר רעול הפנים כשהוא מנסה להפיל את כלי הטיס עם מקל שזרק לעברו. בצה"ל תקפו עם פגז נוסף, אשר גרם למותו של סינוואר.

לאחר התקיפה החליט מפקד פיקוד הדרום, האלוף ירון פינקלמן, על הקפאת מצב, והורה לחדש את הסריקות בבוקר. החשש הוא כי שני המחבלים שהגיעו עם סינוואר מסתתרים עם שמיכה עליהם, במטרה להפתיע את הכוחות. בנוסף היה חשש כי מוחזקים באזור חטופים שעלולים להיפגע, ומתוך כך תודרכו הכוחות להיות זהירים. יש לציין כי קודם לכן השליך סינוואר רעול הפנים שני רימוני יד לעבר הכוחות. האחד התפוצץ, השני לא, והכוחות לא נפגעו.

בשעות הבוקר אתמול צה"ל הטיס רחפן נוסף למבנה ההרוס, שם התקבלו התמונות של המחבל שנהרג. הכוחות בשטח פנו בתדהמה לאלוף פיקוד הדרום ואמרו לו כי "התמונות דומות לסינוואר". לאחר שפינקלמן בחן את התצלומים ועמד על הדמיון, הוא שלח את התמונות לראש אגף המבצעים במטכ"ל, נכנס בעצמו למבנה - והעריך כי מדובר בסינוואר.

התיעוד האחרון של סינוואר
התיעוד האחרון של סינוואר

נמלט למנהרות עם מסכי טלוויזיה ואוכל - עוד לפני המתקפה על ישראל

מתחקיר שערך האלוף פינקלמן, עולה כי ביום הטבח ב-7 באוקטובר, סינוואר כבר היה בתוך מנהרות חמאס בח'אן יונס עם משפחתו. בידי צה"ל סרטונים ממצלמות האבטחה של חמאס, אשר מציגים אותו כשהוא סוחב מסכי טלוויזיה ושקי אוכל אל תוך המנהרות - זמן קצר לפני תחילת המתקפה על ישראל. לאחר שהסתתר בח'אן יונס בתחילת המלחמה, נמלט סינוואר לשכונת תל סולטאן, המרוחקת ביותר מישראל, ולא רחוקה מציר פילדלפי. בצה"ל מעריכים כי בכל העת סינוואר נשאר ברצועת עזה ולא יצאה ממנה.

הכניסה הקרקעית לרפיח, שהחלה בחודש מאי בהובלת אוגדה 162, היא שאפשרה לבסוף את הסגירה על סינוואר, גם לאחר שהאוגדה יצאה מרפיח והחלה בפעילות בג'באליה שבצפון הרצועה. במהלך כל החודשים האחרונים הובילו יחידות מבצעיות של לוחמי שב"כ, יחד עם לוחמי שייטת 13 ויחידת יהל"ם, רצף של מבצעים מיוחדים שנועדו ללכוד את מנהיג חמאס ובכירים נוספים בתל סולטאן. לפי הערכות בצה"ל, הפעילות של אוגדה 98 בח'אן יונס בחורף, שהרסה את המנהרות המיועדות לסינוואר, בהן יש חדרי שהייה ותאי כליאה, דחקו אותו לכיוון רפיח. סינוואר למעשה נלכד ב"תנועת המלקחיים" של צה"ל ברפיח, ומאמציו לנוע צפונה למוואסי נכשלו.

יחיא סינוואר. חוסל
צילום: רויטרס

ההערכה בצה"ל היא כי סינוואר נלכד בתוך התמרון הקרקעי של צה"ל בתל סולטאן, והמאמצים של חמאס לייצר עבורו ציר בריחה למוואסי, שם נמצאים 1.9 מיליון פליטים עזתים, נכשלו. בצה"ל חושפים כי צוות משותף עם שב"כ שקד על חיסול סינוואר כבר מ-7 באוקטובר, אלא שגם בדיון הערכת מצב שהתקיים השבוע לא ידעו מה מיקומו.  בצה"ל עדיין לא מבינים מדוע סינוואר לא נטמע בתוך קהילת העקורים מרפיח שהגיעו לחוף הים, כפליט עזתי.

בצה"ל מעריכים כי מנהיג חמאס נמלט בשלב מוקדם יותר במלחמה מח'אן יונס, תוך שהוא מנצל פרצות בסגירה של צה"ל על האזור. עוד עלה כי הוא שהה עם בכירים במנהרה שבה נרצחו ששת החטופים באוגוסט, ולפי ההערכות היה במרחק 300-400 מטר מהם. החטוף פרחאן אל-קאדי, שחולץ מספר ימים לאחר מכן בחיים, לא פגש אותו. בצה"ל מעריכים כי מאז 7 באוקטובר הסתתר סינוואר במנהרות במשך כ-90% מהזמן.

בצה"ל לא שוללים את האפשרות שסינוואר חיפש אוכל ומים ובגלל זה הסתובב בין בתים בתל סולטאן. הוא החזיק ברשותו 40 אלף שקלים במזומן כדי לשלם לסייענים עזתים, והחזיק עליו חומרים מודיעיניים המוגדרים כ"רגישים מאוד".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2410181522' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='אלוף פיקוד הדרום: "עשינו את זה ברפיח ונמשיך לעשות את זה בכל מקום"' poster='' kid='1_wbi6are9' duration='36']

האלוף פינקלמן אמר היום ללוחמים: "ההתמדה, הסבלנות, ניתוח השטח, הערנות, החתירה למגע, וזה שאתם התקלתם אותם ופתחתם באש ופגעתם בהם, זה עניין משמעותי מאוד. צריך להבין, רק ההתמדה, הסריקות השיטתיות, זה שלא וויתרם והגעתם אחד-אחד, ובסוף ברגע של הסבלנות המבצעית שלכם הגעתם להתקלה ופגעתם, וסגרתם מהר מעגל – זה ראוי לציון וככה צריך. אנחנו פה ברפיח בתל סולטאן עשינו את זה, ונעשה את זה ונמשיך לעשות את זה בכל מקום, ועל זה יש לי הערכה רבה אליכם".