הסלמה בג'נין: בצה"ל נערכים לאפשרות של ירי רקטות מעזה

כוחות הביטחון פעלו במחנה הפליטים נגד מבוקשים מהג'האד האסלאמי שתכננו פיגוע משמעותי, והמבצע התפתח לחילופי אש כבדים במהלכם נהרגו כמה מהמחבלים. רה"מ נתניהו קיים הערכת מצב. בכירים לחדשות 13: "מאמצי תיווך מול המצרים על מנת להרגיע את השטח"

זמן צפייה: 02:18

הסלמה בג'נין: פעולת כוחות הביטחון במחנה הפליטים בג'נין התפתחה הבוקר (חמישי) לחילופי אש כבדים. כוחות הביטחון הודיעו כי 6 מחבלים מארגון הג'יהאד האסלאמי נהרגו בפעילות, לפי משרד הבריאות הפלסטיני תשעה פלסטינים נהרגו ולפחות 16 נפצעו, חלקם באורח קשה. נבדקות טענות על פגיעה באזרחית פלסטינית מבוגרת.

בתגובה לאירועים, הג'יהאד האסלאמי הודיע למתווכים המצריים כי ישראל תישא באחריות להשלכות התוקפנות שלה על מחנה הפליטים ג'נין, כך לפי דיווח ברשת אל ג'זירה. בצה"ל נערכים לאפשרות של ירי רקטות של הג'יהאד האיסלאמי מרצועת עזה לעבר ישראל.

על פי הודעה משותפת של שב"כ וצה"ל, המבוקשים שנוטרלו הם פעילי הג'יהאד האסלאמי שהיו מעורבים "בפעילות טרור ענפה, חשודים בביצוע מספר פיגועי ירי לעבר כוחות צה"ל ותכנון של פיגועים משמעותיים נוספים". במהלך הפעילות הלוחמים כיתרו את המבנה שבו שהו המבוקשים, שניים מהם זוהו כאשר ניסו לברוח והכוחות ירו לעברם ונטרלו אותם. מבוקש נוסף ששהה במבנה הסגיר את עצמו לכוחות במקום.

Whatsapp Image 2023 01 26 At 1
הפעילות בג'נין הבוקר | צילום: רויטרס

כמו כן, כוחות הנדסה נכנסו למבנה כדי לפוצץ שני מטענים אשר שימשו את המבוקשים. במקום היה מבוקש רביעי חמוש שנוטרל גם הוא על ידי הלוחמים. עוד נכתב בהודעה כי "במהלך ניסיון המעצר בוצע ירי לעבר כוחותינו אשר השיבו אש לעבר החמושים. נבדקות טענות על הרוגים נוספים כתוצאה מחילופי הירי".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2301250828' autoplay='0' credit='' desc='חילופי אש בג′נין' poster='' kid='1_c6k6jwh9' duration='']

לטענת הפלסטינים, הכוח הראשון שנכנס למחנה הפליטים הגיע בתוך משאית חלב, ולפי הדיווחים במהלך חילופי האש זוהו שניים מההרוגים - עז א דין סליחאת וסאאב א זריקי. עוד טוענים הפלסטינים כי הצליחו להפיל רחפן צה"לי שנע מעל מחנה הפליטים. אין נפגעים בקרב כוחות הביטחון. עוד דווח כי טיל נ"ט שוגר לעבר בית במחנה הפליטים.

Whatsapp Image 2023 01 26 At 1
הפעילות בג'נין הבוקר | צילום: רויטרס

בעקבות האירועים, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערכת מצב ביטחונית קצרה, כאשר שר החוץ כהן שמחליף את יואב גלנט שנמצא בנסיעה פרטית בארצות הברית - לא היה על הקו. בהמשך היום נתניהו יכנס הערכת מצב פיזית. בכירים ישראלים אמרו לחדשות 13: "יש מאמצי תיווך מול המצרים על מנת להרגיע את השטח. הפעולה הייתה הכרחית".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2301260825' autoplay='0' credit='' desc='משאית החלב ביציאה מג′נין' poster='' kid='1_bzhg871o' duration='']

אמש והלילה נרשמו עימותים קשים בין פלסטינים לכוחות הביטחון באזור סילוואן שבמזרח ירושלים, מאז נודע אמש על הפצוע האנוש בן ה-17 במחנה הפליטים שועפאט. תושבי מחנה הפליטים יצאו לתהלוכה, אשר בסיומה החלו מהומות.

הפלסטינים ירו זיקוקים בכינון ישיר לכיווןן כוחות משמר הגבול שהיו במקום, וגם יידו בקבוקי תבערה. במקביל החלו התפרעויות באזור סילוואן, סמוך לעיר דוד, שם כוח מג"ב זיהה שני פלסטינים שניסו ליידות אבנים וזיקוקים לכיוון הכוחות, כאשר אחד מהם גם ניסה לזרוק בקבוק תבערה.

Whatsapp Image 2023 01 26 At 1
הפעילות בג'נין הבוקר | צילום: רויטרס

קצין מג"ב ראה את השניים, ירה שני כדורים מדויקים ופצע אחד מהם באורח קשה ואת השני באורח בינוני. העימותים המשיכו גם לאזורים נוספים בסילוואן ובעיסאוויה, ובשלב הזה כוחות מג"ב רבים הוקפצו למקום וסיימו את האירוע.

מהמשטרה נמסר: "כוח מג"ב חתר למגע במטרה לעצור את החשודים. בשלב מסויים, קצין מג"ב שפעל במקום וחש בסכנה לחייו בעקבות ירי זיקוקין בכינון ישיר וידויי בקבוק תבערה לעברו מטווח של מטרים בודדים, ביצע ירי מדוייק לעבר שני החשודים ונטרל אותם. שני המפגעים נפצעו באורח בינוני ופונו לקבלת טיפול רפואי".

הריסת בית המחבל עודאי תמימי
כוחות הביטחון פועלים להרס בית המחבל עודאי תמימי | צילום: דוברות המשטרה

מוקדם יותר אתמול נכנסו כוחות גדולים של משטרה ומשמר הגבול למחנה הפליטים שועפאט כדי להרוס את ביתו של המחבל עודאי תמימי, שביצע את הפיגוע במחסום שועפאט לפני כמה חודשים, בו נהרגה לוחמת המעברים נועה לזר. בחלוף הזמן, הפעולה הסתבכה - ואבנים, מטעני חבלה ובקבוקי תבערה הושלכו לעבר הכוחות.

במהלך הפעילות, קלעים של מג"ב חשבו שזיהו מחבל, לאחר שכיוון לעברם חפץ דמוי נשק. הם פתחו לעברו באש והרגו אותו. מוחמד עלי, בן 17, שהיה עם נשק צעצוע מסוג קרלו - נהרג. במשטרה הסבירו שהכוחות סברו שנשקפת סכנה לחייהם ולכן ירו למוות בפלסטיני. בתגובה, המחלקה לחקירות שוטרים פתחה בבדיקה כדי לבדוק האם לוחמי משמר הגבול פעלו כראוי.

במקביל, במשטרה מיהרו לפרסם את תיעוד האירוע בו נצפה הצעיר הפלסטיני מנופף ומכוון בנשק הצעצוע לעבר הכוחות, כדי להוכיח שללוחמי מג"ב ששהו במקום, לא הייתה יכולת לדעת שמדובר בנשק צעצוע וכי לא באמת נשקפה סכנה לחייהם.