בהמשך לשינוי המדיניות: המתנחלים מתכוונים להקים 4 חוות נוספות

אחרי החלטת רה"מ נתניהו שלא לפנות את המאחז אביתר, בשטח כבר הוקמו כמה נקודות נוספות, ובכוונת המתנחלים להקים עוד חוות נוספות בעמנואל, נווה ארז, תקוע ומבואות יריחו - בידיעת הדרג המדיני

המאחז אביתר
המאחז אביתר | צילום: פלאש 90

בהמשך לשינוי המדיניות בנושא הקמת המאחזים בשטחי יהודה ושומרון, והחלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו שלא לפנות את המאחז אביתר, עליה דיווחנו אמש במהדורה המרכזית, לחדשות 13 נודע הבוקר (שישי) כי בשטח הוקמו כמה נקודות נוספות, ובכוונת המתנחלים להקים עוד ארבע חוות - בעמנואל, נווה ארז, תקוע ומבואות יריחו - בידיעת הדרג המדיני.

כזכור, שלשום פורסם כי עליית המתנחלים לאביתר הייתה בידיעת ראש הממשלה בנימין נתניהו וב"העלמת עין" של צה"ל בהוראת הדרג המדיני, כאשר גם שר הביטחון יואב גלנט, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש הממשלה ידעו על המהלך המתוכנן.

בתוך כך, אמש נעצרו שלושה מתנחלים בעקבות צו שב"כ, ומארגון "חוננו" נמסר כי הם לא הורשו לראות עורך דין. עו"ד עדי קידר מ"חוננו" פנה בערר דחוף לבית המשפט המחוזי, וכתב: "לב"כ העוררים לא נמסר דבר באשר לחשדות המיוחסות להם ולכן אין להגנה אלא לתהות האם המדובר בקשר לכאורי לארועים שהתרחשו לאחר הפיגוע בעלי ולמחאת התושבים... אם אכן כך הם פני הדברים הרי שברי כי אין עילה מבוררת להפעיל את צוי מניעת המפגש האמורים להיות שמורים למקרי קיצון".

הכניסה למאחז אביתר
הכניסה למאחז אביתר | צילום: פלאש 90

נזכיר כי בנוסף לאביתר, אחרי שמאות מתנחלים עלו למאחז הבלתי-חוקי אביתר בעקבות הפיגוע הרצחני ליד עלי, שגבה את חייהם של ארבעה ישראלים והביא לפציעתם של ארבעה נוספים - הוקמה שלשום "שכונה חדשה" בבנימין, בין מעלה לבונה לעלי, שנקראת "המור". מועצת בנימין הציבה חמישה קראוונים במקום.

בחודש שעבר בארצות הברית גינו בחריפות את הכשרת ההתנחלות חומש את סוגיית העלייה להר הבית, ואף קציני צה"ל בכירים ננזפו על-ידי גורמים מהממשל האמריקני. המשלחת, בראשות מתאם פעולות הממשלה בשטחים רסאן עליאן, קיימה בימים האחרונים פגישות עם בכירים בבית הלבן, ובפגישה אמש עם אותם בכירים - בהם היועצת הבכירה של הנשיא ג'ו ביידן - הביעו הבכירים מורת רוח ומחו בפני הישראלים על כך שלטענתם ישראל למעשה הכשירה את חומש ואפשרה לישראלים לחזור לשם.

המאחז אביתר. ארכיון
המאחז אביתר (ארכיון) | צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90

אמש גינה השגריר האמריקני טום ניידס את התפרעויות המתנחלים בשטחים, ומסר כי "אנחנו לא מקבלים את מה שקרה בימים האחרונים בכפרים הפלסטיניים, ארה"ב לא תעמוד מהצד ותצפה באלימות מתנחלים". השגריר הוסיף כי "ארצות הברית מעודדת את ממשלת ישראל להורות לגופי הביטחון לעשות הכל כדי למנוע אירועים כאלה ולנקוט את כל הצעדים הדרושים למנוע אותם. זה חייב להיפסק".