מאות בכירי מערכת הביטחון לשעבר: "בנייה בשטחים - משחק באש"

אחרי החלטת הממשלה לאשר אלפי יחידות דיור נוספות בשטחי יהודה ושומרון, בתנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל" תוקפים: "קוראים לנתניהו להוכיח שהוא אינו שבוי בידי הקיצונים סמוטריץ' ובן גביר, ולעצור את רכבת האסון לפני שהיא יוצאת מהתחנה"

התנחלויות, בנייה בשטחים, התנחלות, אתר בנייה בכפר אדומים
אתר בנייה בכפר אדומים | צילום: גילי יערי, פלאש 90

מאות בכירים לשעבר במערכת הביטחון תוקפים הבוקר (שני) את החלטת הממשלה לאשר אלפי יחידות דיור נוספות בשטחי יהודה ושומרון, ומטעם תנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל" נמסר: "כשהשטח בוער, והיחסים האסטרטגיים של ישראל בשפל היסטורי, ממשלת ישראל בוחרת לשחק באש ולשלהב את הקיצוניים עם אישור אלפי יחידות דיור בשטחים בצעד שיפגע בביטחון של כולנו".

"אנחנו קוראים לנתניהו להוכיח שהוא אינו שבוי בידי הקיצונים סמוטריץ' ובן גביר", הוסיפו בהודעה מטעם התנועה, "ולעצור את רכבת האסון לפני שהיא יוצאת מהתחנה".

המאחז אביתר, צפון השומרון (ארכיון)
המאחז אביתר, צפון השומרון (ארכיון) | צילום: הלל מאייר, פלאש 90

כזכור, בשבוע שעבר אישרה הממשלה החלטה שתקצר משמעותית את אישור ההליך של בניית יחידות דיור ביהודה ושומרון. ההחלטה תשנה את מדיניות האישורים הנוכחית של מועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי, לפיה על הדרג המדיני לאשר כל שלב של הבנייה.

שינוי המדיניות הוא בעקבות הבנות שהושגו בהסכמים הקואליציוניים ואמור להשפיע משמעותית על הליך אישור הבניה בהתנחלויות של המנהל האזרחי - שהועבר לאחריותו של שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ'. בין היתר, יאושרו תוכניות בנייה ביישובים צוף ועלי בשומרון, מאות יחידות בגבעת זאב וביתר עלית, 340 יח"ד במעלה אדומים, 381 יח"ד ברבבה, 343 יחידות באלקנה, 287 באדורה ו-196 יח"ד בתלם.

השר סמוטריץ' מסר בתגובה כי "תנופת הבניה ביהודה ושומרון נמשכת. תושבי יו"ש מפסיקים להיות אזרחים סוג ב' וההתפתחות הטבעית ביישובים מקבלת ביטוי בבנייה והתרחבות. נמשיך לפתח את ההתיישבות ולחזק את האחיזה הישראלית בשטח".

התנחלויות, בנייה בשטחים, התנחלות, אתר בנייה בכפר אדומים
אתר בנייה בכפר אדומים | צילום: גילי יערי, פלאש 90

בעקבות האישור בממשלה, מחלקת המדינה של ארצות הברית פרסמה הודעת גינוי: "ארצות הברית מתנגדת לפעולות חד-צדדיות שכאלה המקשות על השגת פתרון שתי המדינות ומהוות מכשול לשלום. ארה"ב מוטרדת מאוד מהחלטת הממשלה לקדם את תכנון הבנייה של למעלה מ-4000 יחידות דיור בגדה המערבית. אנו מודאגים באופן דומה מדיווחים על שינויים במערכת מנהל ההתנחלויות בישראל, אשר מזרזים את תכנון ואישור הבנייה. אנו קוראים לממשלת ישראל למלא את ההתחייבויות שקיבלה על עצמה בעקבה ושארם א-שיח', ולחזור לדיאלוג שמטרתו למנוע הסלמה".

היועצת הבכירה בממשל האמריקני לענייני המזרח התיכון, ברברה ליף, ביקרה בישראל השבוע מטעמו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וביקרה בחריפות את התנהלות הממשלה. בפגישותיה עם בכירים ישראלים אמרה כי "עצם ההודעה על בנייה נוספת - מעודדת אלימות. המצב הנוכחי מול הרשות הפלסטינית והאלימות מצד מתנחלים מעכבים תהליכים של נורמליזציה וצירים נוספים במזרח התיכון".