תחקיר צה"ל על הרג האזרחית האמריקנית: "פגיעה עקיפה ולא מכוונת"

דובר צה"ל פרסם את ממצאי התחקיר הראשוני על אודות מותה של איסנור אזגי איגי, אזרחית אמריקנית-טורקיה שנורתה למוות בצומת ביתא שבשומרון בסוף השבוע האחרון. מהממצאים עולה כי היא נהרגה מאש צה"ל, "כתוצאה מפגיעה עקיפה ולא מכוונת של ירי כוח צה"ל, שכוון לעבר מסית מרכזי". מצה"ל נמסר: "נפתחה חקירת מצ"ח, ישראל העבירה את בקשתה לבצע נתיחה של הגופה"

איישנור זייגי, פעילת זכויות האדם האמריקנית שנהרגה ביו"ש

דובר צה"ל פרסם היום (שלישי) את ממצאי התחקיר הראשוני על אודות מותה של האזרחית האמריקנית-טורקיה איסנור אזגי איגי, שנורתה למוות בצומת ביתא שבשומרון בסוף השבוע האחרון. מהממצאים עולה כי היא נהרגה מאש צה"ל, "כתוצאה מפגיעה עקיפה ולא מכוונת של ירי כוח צה"ל, שכוון לעבר מסית מרכזי".

"האירוע התרחש במהלך התקהלות אלימה של עשרות חשודים פלסטינים, אשר הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר הכוחות בצומת ביתא", נמסר מדובר צה"ל, "בעקבות המקרה נפתחה חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת, עם סיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. ישראל העבירה את בקשתה לבצע נתיחה של הגופה. צה"ל מצר על מותה של האזרחית  איסנור אזגי איגי".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס לתקרית הקשה במסיבת עיתונאים בלונדון לצד שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי, ואמר: "הריגתה של איגי הייתה לא מוצדקת ונעשתה ללא התגרות מצידה. אסור לירות באף אדם ואף להביא למותו בגלל שהשתתף במחאה".

"כוחות הביטחון הישראליים צריכים לבצע כמה שינויים מהותיים באופן שבו הם פועלים בגדה המערבית, כולל שינויים בנהלי הפעילות שלהם", הוסיף בלינקן ואמר: "אנחנו מחכים לממצאי החקירה, אך ברור שיש המון בעיות שיש לפתור".

צילום הדרכון של הפעילה שנהרגה
צילום הדרכון של הפעילה שנהרגה

גורמים מטעם הבית הלבן פנו לישראל בסוף השבוע בדרישה שתפתח חקירה, ושיועבר לוושינגטון מידע נוסף אודות התקרית. דובר המועצה לביטחון לאומי בארה"ב אמר: "אנחנו מוטרדים עמוקות ממותה הטרגי של אזרחית אמריקנית בגדה המערבית".

שגריר ארצות הברית בישראל, ג'ק לו, גינה גם הוא את הירי בפעילה האמריקנית, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "אנו מודעים למותה הטרגי היום של האזרחית האמריקנית, אייזנור איגי, בגדה המערבית. אנו מביעים את תנחומינו העמוקים למשפחתה". עוד הוסיף: "אנו אוספים מידע נוסף על נסיבות מותה, ויהיה לנו מה לומר כשנדע יותר. ביטחונם של אזרחים אמריקנים נמצא בראש סדר העדיפויות שלנו".

פלסטינים מפגינים בגדה המערבית לציון יום הנכבה
פלסטינים מפגינים בגדה המערבית (ארכיון) | צילום: רויטרס

לפי דיווחים שונים, אייגי הגיעה לשטחי יהודה ושומרון כדי להביע את הזדהותה עם הפלסטינים ברקע המלחמה הנמשכת ברצועת עזה, והתהלוכה שבה נורתה הוגדרה "צעדה נגד ההתנחלויות". תרחיש של פגיעה באזרחי מדינות מערביות ובייחוד באמריקנים מדאיג מאוד את כוחות הביטחון, והוא גורר אחריו השלכות מדיניות. במהלך חודשי המלחמה, זכורה היטב תקרית הרג שבעת עובדי ארגון הסיוע הבינלאומי "World Central Kitchen", בעקבות תקיפה אווירית של צה"ל על רכביהם שנסעו בדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה.

במסגרת התקרית הקשה, נהרגו עובדים המגיעים מארצות הברית, קנדה, בריטניה, אוסטרליה, אירלנד, פולין, בנוסף לפלסטיני תושב הרצועה. בצה"ל התחייבו מיד עם פרסום הפרטים הראשוניים: "נעשים מאמצים רבים כדי לאפשר מעבר בטוח של סיוע הומניטרי, ועובדים בשיתוף פעולה ובתיאום מלא עם ארגון WCK במטרה לתמוך במאמציהם לספק מזון וסיוע הומניטרי לתושבי רצועת עזה".

הרג העובדים עורר זעם בעולם, וגרר ביקורת מכיוונו של הנשיא ג'ו ביידן, שאמר כי ישראל "לא עושה מספיק כדי להגן על אזרחים", והוסיף: "תקריות כמו אלו פשוט לא אמורות לקרות, ארה"ב קראה לישראל פעם אחר פעם למקד את הפעולות הצבאיות שלה נגד חמאס, תוך פעולות הומניטריות, כדי למנוע פגיעה באזרחים".