גלנט והרמטכ"ל אישרו: ראש אמ"ן הבא - תא"ל שלומי בינדר

ראש חטיבת המבצעים באמ"ץ יחליף את האלוף חליוה שהתפטר מתפקידו, ובנוסף אושרו מינויים נוספים למטה הכללי: תא"ל אבי בלוט ימונה לאלוף פיקוד המרכז, תא"ל דן גולדפוס ימונה למפקד הגיס הצפוני ומפקד מערך התמרון בזרוע היבשה. בן גביר תקף: "לגלנט אין מנדט לאשר מינויי אלופים, קורא לרה"מ להדיח אותו מתפקידו"

זמן צפייה: 06:12

בתום תהליך ממושך, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי סיכמו הערב (חמישי) על שורת מינויים במטה הכללי, ובראשם מינוי ראש אגף המודיעין שיחליף את האלוף אהרון חליוה - תת-אלוף שלומי בינדר, ראש חטיבת המבצעים באגף המבצעים. לתפקיד אלוף פיקוד המרכז במקומו של האלוף יהודה פוקס ימונה תת-אלוף אבי בלוט, מפקד המכללה הבין-זרועית לפיקוד ולמטה ולשעבר מפקד אוגדת איו"ש.

בהודעת דובר צה"ל נמסר כי הוחלט על "קידום מפקדים שבלטו בלחימה בשטח ובמטה במהלך מלחמת חרבות ברזל", ובנוסף לבינדר ובלוט הוחלט גם על קידומם של תת-אלוף דן גולדפוס לתפקיד מפקד הגיס הצפוני ומפקד מערך התמרון בזרוע היבשה, תת-אלוף דוד (דדו) בר כליפא לתפקיד ראש אכ"א, ותת-אלוף אביעד דגן לתפקיד ראש אגף התקשוב. כלל הקצינים שמונו יועלו לדרגת אלוף, והמינויים ייכנסו לתוקפם בהדרגה בחודשים הקרובים.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף את שר הביטחון: "לגלנט, ממובילי הקונספציה ואחד מהאחראים הבולטים למחדל השבעה באוקטובר, אין מנדט לאשר מינויי אלופים ולעצב את המטה הכללי הבא של צה"ל. המינויים עליהם החליט היום גלנט יחד עם הרמטכ"ל מלמדים כי הוא מצפצף על הציבור באופן מוחלט. אין לזה קשר לזהות הקצינים שמונו, שייתכן שחלקם ראוי מאוד, אלא לעצם ההחלטה של גלנט להמשיך כאילו לא קרה תחת אחריותו כשר ביטחון המחדל הגדול ביותר בתולדות המדינה. לאור הדברים, אני קורא לראש הממשלה להדיח את גלנט מתפקידו - הוא אינו ראוי להמשיך לכהן כשר הביטחון".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר: "אני שב ואומר, ללא קשר לזהות הקצינים, מינויי אלופי צה"ל שיובילו את התיקון של הצבא לאחר המחדל לא יכול לתבצע על ידי הרמטכ"ל שחתום על המחדל הצבאי. זה לא לגיטימי. לא כך מתקנים. לא כך מחזירים את האמון. לא כך ממנים צמרת חדשה לצבא שתפיסותיו צריכות תיקון ותחלופה. הגיע העת שראש הממשלה, הנושא באחריות העליונה, יקח לידיו את המושכות, יעמיד את שר הביטחון והרמטכ"ל במקום ויעצור את השערורייה הזו".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב: "מינוי קצינים בצה"ל הוא תפקידם וחובתם של הרמטכ"ל ושר הבטחון. הנסיון המופקר של בן גביר וסמוטריץ'׳, שני קומבינטורים שלא באמת שירתו בצבא, להשתלט גם על צה"ל - לא יצליח. אם מישהו צריך להתפטר הרי זו הממשלה המופקרת וההרסנית הזו שבמשמרת שלה ספגנו את הטבח הנורא בתולדות המדינה ומנהלת מאז מערכה מדינית כושלת ומסוכנת. מאחל הצלחה בתפקידם לאלופים החדשים. תדע כל אם עבריה שגורל בניה לא מופקד בידי קיצונים משיחיים וחסרי אחריות, אלא בידי קצינים רבי נסיון שיגנו על עם ישראל".

תא"ל שלומי בינדר, ראש אמ"ן הבא
תא"ל שלומי בינדר, ראש אמ"ן הבא | צילום: דובר צה"ל

תא"ל בינדר, תושב מעלה גמלא בן 49, נשוי ואב לשלושה, בעל תואר ראשון באגרונומיה ותואר שני באסטרטגיה. התגייס בשנת 1994 לסיירת מטכ"ל, ובהמשך שירת כמפקד יחידת אגוז. במבצע צוק איתן שירת כמפקד סיירת מטכ"ל, ולאחר מכן היה גם מפקד חטיבת גולני ומפקד עוצבת הגליל. במהלך המלחמה הנוכחית פיקד תא"ל בינדר על חטיבת המבצעים, אשר מרכזת את ניהול המלחמה במטכ"ל.

תא"ל אבי בלוט
תא"ל אבי בלוט, ימונה לאלוף פיקוד המרכז | צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90
תא"ל דן גולדפוס
תא"ל דן גולדפוס, ימונה ללתפקיד מפקד הגיס הצפוני ומפקד מערך התמרון בזרוע היבשה | צילום: דובר צה"ל
תא"ל דדו בר כליפא
תא"ל דדו בר כליפא, ראש אכ"א הבא | צילום: דובר צה"ל
תא"ל אביעד דגן
תא"ל אביעד דגן, ימונה לראש אגף התקשוב | צילום: דובר צה"ל

כזכור, כבר בשבוע שעבר פורסם בחדשות 13 כי למרות הביקורת מימין, הרמטכ"ל הלוי אותר כי בכוונתו למנות את ראש אמ"ן הבא, ואף את האלופים הבאים שיתפטרו בצה"ל. רא"ל הלוי משדר כי כל עוד הוא המפקד של הצבא ומנהל את המלחמה ברצועת עזה, החזית מול איראן ובעתיד ייתכן שגם את החזית הצפונית מול חיזבאללה בלבנון, הוא ישמש כרמטכ"ל "על מלא".

הדבר עורר ביקורת רבה במערכת הפוליטית, בעיקר מימין, וגם בתוך צה"ל - כאשר קצינים רבים הודו כי סוגיית המינויים על-ידי הרמטכ"ל "מעוררת אצלם מבוכה", וכי הם אינם יודעים כיצד להתמודד עם הנושא. בתוך כך, ייתכן כי לקראת ימי הזיכרון והעצמאות, עוד ועוד קצינים מרכזיים בדרגת אלוף יניחו את המפתחות ויודיעו על התפטרותם.

Whatsapp Image 2024 05 01 At 1
הרמטכ"ל הרצי הלוי | צילום: דובר צה"ל

בשבוע שעבר, השר סמוטריץ' כתב בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "טוב שחליווה התפטר ולקח אחריות, זו הזדמנות לשינוי אמיתי ותיקון בבניית הפיקוד הבכיר בצה"ל ולכן אסור שהרמטכ"ל ואלו שכשלו יהיו אלה שממנים את המחליפים שיהיו בדמותם ובצלמם. צריך פיקוד חדש מבין המפקדים שהוכיחו את עצמם תחת אש כדי להקים צבא גדול, התקפי וקטלני".

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה
ראש אמ"ן היוצא, האלוף אהרון חליוה | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

האלוף חליוה הודיע במכתב לרמטכ"ל הלוי על התפטרותו בחודש שעבר, בעקבות חלקו במחדל המודיעיני שהוביל למתקפת הפתע של חמאס - והוא ראשון המתפטרים בצמרת המדינה בעקבות הטבח. חליוה יפרוש עם סיום תחקירי אירועי השבת השחורה והשנים שקדמו להם כבר בשבועות הקרובים, ולא ימתין לסיום המלחמה.

במכתב ההתפטרות ששלח לרמטכ"ל, כתב ראש אמ"ן: "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. את אותו יום שחור אני נושא עימי מאז, יום-יום, לילה-לילה. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה", והוסיף כי "עם תחילת המלחמה הבעתי בפניך את רצוני לקבל אחריות ולסיים את תפקידי, וכעת, בחלוף למעלה מחצי שנה ובמקביל לתחילת התחקירים, הגיעה העת לפרוש". עוד כתב האלוף חליוה: "לנצח אזכור את מי ששילמו את המחיר הכבד ביותר עבור תקומת ישראל".