הסתיים הדיון בקבינט; חאלד משעל: "תהיה תגובה נחרצת"

הקבינט המדיני-ביטחוני כונס בצל ההסלמה בעזה. דובר חמאס חאזם קאסם: "נשתתף בתגובה על המתקפה הישראלית". הפלסטינים: "ישראל תוקפת בדרום רצועת עזה". ב-20:00: ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל וראש שב"כ ימסרו הצהרות. עדכונים שוטפים

זמן צפייה: 04:59

שעות לאחר חיסול שלושה בכירים בג'יהאד האיסלאמי הלילה (שלישי), לפי שעה, השקט המתוח בעוטף עזה עדיין נשמר - ייתכן שבשל הלוויות ההרוגים. בג'יהאד האיסלאמי הודיעו כי התגובה תגיע - וההערכות הן שייתכן שמדובר יהיה במטח מאסיבי לדרום ואולי אף למרכז.

דובר חמאס חאזם קאסם הודיע כי הארגון "ישתתף בתגובה על המתקפה הישראלית". בכיר חמאס חאלד משעל אמר כי "תהיה תגובה נחרצת". ב-20:00 ימסרו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש שב"כ רונן בר הצהרה משותפת. מעט אחרי 19:30 הסתיים הדיון בקבינט.

מוקדם יותר קיים הרמטכ"ל הערכת מצב בהשתתפות בכירי צה"ל ושב"כ בבור בקריה. "בדיון הוצגו תוכניות פעולה להמשך בהתאם להתפתחויות האפשריות, ומוכנות צה"ל בהגנה ובהתקפה בכלל הזירות", נמסר מדובר צה"ל.

Whatsapp Image 2023 05 09 At 0
שלושת בכירי הג'יהאד האסלאמי שחוסלו

שר הביטחון יואב גלנט שוחח היום עם ראשי רשויות בעוטף עזה ואמר להם כי "עלינו להיות מוכנים לכל תרחיש, כולל למערכה ממושכת והרחבת טווחי הירי". השר עדכן אותם בהתפתחויות האחרונות ובהערכות והוסיף: "לא נסבול ירי המאיים על תושבי ישראל. כבר ביום שלישי הנחיתי את צה"ל ושב"כ להיות מוכנים לסיכול שלושת המחבלים".

Whatsapp Image 2023 05 09 At 1
שר הביטחון יואב גלנט | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט קיימו הערכת מצב ובסיומה מסר גורם ביטחוני בכיר כי "המטרה שלנו היא להשאיר את חמאס מחוץ למערכה, הבהרנו להם את זה דרך המתווכים אך אנו ערוכים לכל התפתחות. בנוסף, אנו נערכים להתפתחויות בכל הגזרות, לרבות ביהודה ושומרון".

Whatsapp Image 2023 05 09 At 0
הפצצת חיל האוויר ברצועה | צילום: רויטרס

בישראל העבירו לחמאס מסרים דרך מצרים שלא יתערבו. בגי'האד האסלאמי הודיעו הבוקר כי "התגובה הפלסטינית על הטבח שביצעה ישראל לא תתעכב עוד הרבה. הזרוע הצבאית וההתנגדות לא יקלו ראש על שפיכות הדמים".

בתוך כך, ביישובי עוטף עזה ישנה דריכות גבוהה בשעות האחרונות. התושבים מבינים שהירי יגיע בשעות הקרובות אך לדבריהם, "הם לא בהיסטריה או בבהלה". בדרום סיפרו כי הם ודעים להתמודד עם ירי רקטות ומבינים שהוא יגיע בקרוב. ראשי רשויות פתחו מקלטים בטווח של עד 40 ק"מ מרצועת עזה - כולל בבאר שבע ואשדוד. חופי רחצה באזור נסגרו וסוללות כיפת ברזל נפרסו באזור.

Whatsapp Image 2023 05 09 At 0
בית הבכיר הג'יהאד שהופצץ | צילום: רויטרס

המבצע החל בסביבות השעה 02:00 בלילה, כש-40 כלי טיס הפציצו ברצועת עזה את בתיהם של הבכירים וכן מספר מטרות נוספות. ההערכה בירושלים היא שהמבצע יימשך מספר ימים, ובישראל העבירו לחמאס מסר שהמערכה היא נגד הג'יהאד - במטרה שלא יצטרפו לסבב לחימה.

הפעולה הצבאית אושרה כבר ביום שישי האחרון על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. נתניהו הנחה את מערכת הביטחון לחזור לסיכולים לאחר הירי הרקטי האחרון, בצה"ל חיכו להבשלת התנאים המודיעיניים על מנת להתחיל במבצע. גלנט הורה על גיוס מילואים בחיל האוויר ובאגף המודיעין.