בוקר מתוח בדרום: "צפויה הערכת מצב לצורך בחינת המשך ההנחיות"

לפני יותר מ-24 שעות החל מבצע "מגן וחץ" במתקפה של חיל האוויר על בכירי הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה, אך התגובה של ארגון הטרור עדיין לא הגיעה. דובר צה"ל אמר הבוקר: "נדון מה אנחנו יכולים לאפשר לציבור ולשחרר כדי לחזור לשגרה"

זמן צפייה: 04:46

בוקר מתוח בדרום: לפני יותר מ-24 שעות החל מבצע "מגן וחץ" במתקפה של חיל האוויר ברצועת עזה וחיסולם של שלושה מבכירי הג'יהאד האיסלאמי, ובפיקוד העורף הוחלט לפנות את תושבי העוטף מבתיהם - אך התגובה של ארגון הטרור עדיין לא הגיעה. בעקבות המבצע, ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד הבוקר עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד לשיחת עדכון ביטחונית.

דובר צה"ל, תא"ל דני הגרי, אמר הבוקר בתוכנית "העולם הבוקר" כי בהמשך היום צפויה הערכת מצב נוספת לצורך בחינת המשך ההנחיות בעורף: "זו יממה מאוד משמעותית. נדון מה אנחנו יכולים לאפשר לציבור ולשחרר כדי לחזור לשגרה".

רה''מ נתניהו, ראש האופזיציה לפיד והמזכיר הצבאי אבי גיל בפגישת העדכון
רה''מ נתניהו, ראש האופזיציה לפיד והמזכיר הצבאי אבי גיל בפגישת העדכון

הכוננות תישמר גם היום, בעיקר בדרום אך גם במקומות נוספים. ההבנה בצה"ל היא כי הג'יהאד האיסלאמי מחפש תמונה של הצלחה מבחינתו, ולכן הוא לא פתח מיד בירי רקטות כפי שראינו בסבבים קודמים, אלא מנסה לעשות פעולה אחרת. הג'יהאד האיסלאמי מנסה לרתום את החמאס למכת פתיחה משמעותית, אך בזה הוא לא מצליח עד כה, ואפשרות נוספת היא ביצוע פיגוע נ"ט או פיגוע רחפנים, ולכל התרחישים הללו נערכים בצה"ל.

הנזק מתקיפת צה''ל בעזה
הנזק מתקיפת צה''ל בעזה | צילום: רויטרס

במקביל, במהלך פעילות של סיירת צנחנים הלילה בעיירה הפלסטינית קבאטיה שמדרום לג'נין, חוליית מחבלים פתחה באש לעבר כוח צה"ל, והצנחנים השיבו באש והרגו שני מחבלים, עליהם אותרו והוחרמו רובה M16 ואקדח. בסך הכל נעצרו במהלך הלילה 19 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון ובחטיבת הבקעה והעמקים.

בתוך כך, ישראל החזירה גופה של מחבל נוסף לידי הפלסטינים - גופתו של סלימאן עויד שנהרג לפני כשבועיים במחנה הפליטים עקבת ג'בר שבאזור יריחו. מדובר בהמשך המדיניות שגופת מחבל שלא תסייע לעסקה עתידית עם חמאס תוחזר למשפחה לקבורה.

הנשקים שהוחרמו בקבאטיה
הנשקים שהוחרמו בקבאטיה | צילום: דובר צה''ל

אמש ב-17:00 כונס הקבינט המדיני-ביטחוני בקריה וב-20:00 מסרו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש שב"כ רונן בר הצהרה. נתניהו אמר: "הם מבקשים לפגוע בחיים של חפים מפשע ואנחנו רוצים למנוע. הם צוהלים על כל פגיעה באזרחים ומחלקים על זה סוכריות. על פגיעה בילדים, בנשים ובגברים. העיקרון שמנחה אותנו ברור – מי שפוגע בנו אנו פוגעים בו אף מחבל אינו חסין".

"מתחילת השנה סיכלנו למעלה מ-100 מחבלים, כולל הרוצחים של נשות משפחת די, ילדי פלאי ומשפחת חטואל", הוסיף ראש הממשלה, "הנחיתי ביחד עם שר הביטחון להיערך לכל תרחיש של הסלמה ויותר מזירה אחת. אני אומר לאויבינו שכל הסלמה מבחינתם תעלה בתגובה מוחצת מכיווננו. כולנו עומדים ביחד כאחים".

הצהרת רה''מ וראשי מערכת הביטחון
הצהרת רה''מ וראשי מערכת הביטחון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון יואב גלנט אמר בהצהרה: "ביום שלישי לפני שבוע הג'יהאד האיסלאמי ירה באופן חסר הבחנה לעבר אזרחים ישראלים בעוטף עזה. זה לא רק טרור – אלא קריאת תיגר על נוכחותינו בארצנו. מערכת הביטחון נערכה לסיכול הנהגת הג'יהאד ברצועת עזה".

"ידיו של אחד מיעדי החיסול, ג'יהאד ראנם, היו מגואלות בדם של בנות משפחת חטואל", הוסיף גלנט, "גם המחבלים האחרים היו מעורבים בפיגועי טרור רבים, ובעיקר עסקו בתקופה האחרונה בייצור מואץ של טרור בעזה לכיוונינו. אתמול בלילה פעלו צהל ושב"כ בעוצמה, דייקנות נחישות וקטלנית. פעולות הפעולה הושגו במלואן".

ראש שב"כ רונן בר חשף בדבריו כי שב"כ וצה"ל סיכלו באזור ג'נין חוליית ג'יהאד אסלאמי שתכננה לייצר רקטות לשם ירי על העורף מצפון הגדה. עוד אמר: "תמונת המודיעין המבצעית אפשרה בפעם הראשונה שלושה סיכולים בו זמנית. אזדין ורנאם שסוכלו הם ממחוללי הטרור המרכזיים. אנחנו נפעיל תמיד את כל ארגז הכלים מול מי שפוגע באזרחינו בעוטף, ואל מול מי שרוצה להפוך את יהודה ושומרון לזירת טרור".